Annons:
Etikettwindows
Läst 6728 ggr
Spectabile
6/26/16, 3:58 PM

utforskaren har slutat fungera

Som rubriken säger, utforskaren har slutat fungera. Har en stationär dator av märket Acer windows 7 home premium och en bärbar dator av märket Acer och den har också windows 7.

Jag uppmärksammade problemet för ett par veckor sedan men har inte tagit tag i det förrän igår.

Jag återställde datorn till en tidpunkt då den fortfarande fungerade, 23 maj tror jag det var. Det löste problemet just då i alla fall. Jag har Norton som antivirus och för att det skulle funka korrekt fick jag starta om datorn. Fortfarande funkade utforskaren som den skulle och jag säkerhetskopierade en massa  foton till en extern hårddisk.

Jag insåg att det snart skulle börja åska så jag stängde av datorn och då gjorde den windows uppdateringar som sig bör. Några timmar senare satte jag på datorn igen och då hade utforskaren återigen slutat fungera. Då fick jag för mig att kolla även på den bärbara, samma fel var också där, utforskaren hade slutat fungera. Varför fungerade utforskaren när jag startade om datorn för Nortons skull? och varför fungerade det inte längre efter windows uppdateringar?

Vad gör jag nu?? Har mycket svårt att tro att båda datorerna har en utforskare som inte fungerar utan någon speciell orsak.

Tankar, tips eller idéer är välkomna!

Annons:
Inkanyezi
6/26/16, 5:07 PM
#1

Det bör gå att använda andra program än utforskaren när du behöver hantera filer. Det finns flera program som kan göra det, exempelvis om du söker file manager windows på nätet får du massor av träffar. 

Det går också att använda webläsare för att söka igenom skivan, men det är krångligare att använda den för att hantera filer. Enklaste sättet att komma till den lokala hårddisken är att öppna en fil som man har på skrivbordet genom att dra den till webläsaren - endera fönstret eller adressraden.

Kaj
6/27/16, 9:22 AM
#2

Att rekommendera ett annat program för att hantera filer är lite väl enkel lösning.
Utforskaren i Windows är MYCKET mer än bara att hantera filer. Den är helt enkelt nödvändigt för att Windows skall fungera alls så det är så klart viktigt att den inte är havererad för att få ett stabilt Windows.

Den största orsaken till att utforskaren (explorer.exe) slutar att fungera är att man installerat något program som gör tillägg till utforskaren. Ex när man högerklickar på filer och bibliotek så kommer det ju upp olika val man kan göra. Ett Antivirus program brukar bl a lägga in sin kod för att scanna där och andra program som spel od. brukar lägga in sina funktioner där.
Detta orsakar inte sällan att utforskaren blir instabil och havererar.
Att själv gå igenom registret och ta bort de felande delarna är väldigt krångligt och kräver god kunskap om  Windows och registrets olika nycklar.
Men Nirsoft har tagit fram ett gratis program som heter ShellExView som man via ett grafiskt gränssnitt kan se vilka tillägg som finns och man kan välja att inaktivera/aktivera eller helt ta bort dom.
Jag tycker du skall hämta hem detta program och sedan inaktivera allt du ser är från program som du själv har installerat på datorn och se om problemet försvinner. Om det gör det kan du börja och aktivera dom igen en efter en tills problemet uppkommer igen. Då vet du vilket program som orsakade problemet (om det nu är just tillägg till utforskaren som är ditt problem).

Här har du senaste versionen av Nirsofts ShellExView.

Spectabile
6/27/16, 8:29 PM
#3

Tack för tipsen! Jag har under perioden laddat hem ett program, Canons DPP. Dock bara på den ena datorn, fastän båda datorerna "lider" av samma fel. DPP försvann ju såklart när gjorde återställningen, men det kanske trots allt är det som ligger och stör? Ska kika på länken i #2

Tack till er båda så länge! Jag kanske återkommer i frågan.

Inkanyezi
6/27/16, 8:35 PM
#4

DPP brukar inte ställa till med några problem.

Record
6/28/16, 10:19 AM
#5

Undrar också vem det är som "städar" i datorn, utan att säga till. 😃

VLC försvann i går i tian , och filer i en XP-dator----- efter uppdatering på denna, av MS ??? 🤔

Kaj
6/28/16, 10:41 AM
#6

#5 - men det är ju känt sedan länge att Microsoft numer tar bort program som inte är kompatibla - allt för att minska risken för att ditt system skall haverera. Vilka program som tas bort beror på dator, hårdvara och uppdateringstillfälle. Det står i godkännandet som du har kryssat i en gång - vem som nu orkar läsa det.

Litar du fortfarande på ditt program är det bara att installera det igen. VLC brukar inte orsaka några problem men det jobbar väldigt nära hårdvaran så det kan ju vara så att det är ett litet problem med just din dators hårdvara eller att du har andra program installerade som kan krocka - typ andra codecs mm.

Ja Microsoft gör detta i all välmening men jag tror man kommer få backa där och gå tillbaka till att inte ta bort program som kan orsaka problem.

Annons:
Record
6/28/16, 9:37 PM
#7

#Kaj

Jo jag vet och godkänt att det kan raderas men man borde se det någonstans samlat att det sker. När man har bråttom och till testa att en dvd startar, för att skickas med posten blir man lite sur. Även WME saknade alla codecs, så där var det stopp med.

Även med XP har det försvunnit i mailprogrammet filer, vilka inte kan hämtas numera, utan att byta till MS-versioner som Outlook. Men det finns ju så många andra fördelar med tian.. för de som är i det läget.

Record
6/29/16, 11:25 AM
#8
Spectabile
6/29/16, 8:10 PM
#9

#1 och #2 Tack än en gång för att ni försökte hjälpa mig!

Som jag skrev i #0 _Varför fungerade utforskaren när jag startade om datorn för Nortons skull? och varför fungerade det inte längre efter windows uppdateringar?
_

Vad gör jag nu?? Har mycket svårt att tro att båda datorerna har en utforskare som inte fungerar utan någon speciell orsak.

Mina misstankar gick till windows update men tyckte själv att det verkade vara en helknäpp tanke. Men det var där som problemet trots allt låg. Efter att ha avinstallerat en enda speciell uppdatering så funkar allt igen. Samma grej på båda datorerna. Så just nu är allt frid och fröjd 🙂

Svaret på mitt problem hittade jag på sweclockers.com  Men tyvärr hittar jag inte tråden just nu, annars kunde jag länkat dit.

Kaj
7/1/16, 9:58 PM
#10

Så - antagligen är den speciella uppdateringen från Windows update en krock med något annat du har installerat.
Det är ju bra att allt nu fungerar men om det var ett problem med någon av dina installationer och en uppdatering från Windows update bör du nog fundera på att lösa det problemet. Att skippa en uppdatering från Windows update är inte att rekommendera då dessa är tillför att lösa problem som kan vara kritiska.
Javisst det händer såklart att Microsoft släpper en patch som ställer till det. Men då brukar det ganska snart komma en korrigering efter att en massa användare anmält problem med patchen.

Spectabile
7/2/16, 7:29 PM
#11

Just nu så avvaktar jag med att göra något annat för att lösa problemet. Det var här jag hittade lösningen 

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430348-uforskaren-kraschar-i-windows-7-vid-kopiering-av-filer

Om man googlar på den uppdateringen som jag tagit bort så kommer det upp en hel del resultat.  Testa får du se, själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro.

Microsoft? 🤐

Inkanyezi
7/3/16, 11:12 PM
#12

Nej, det kan knappast handla om någonting man har installerat, utan det är nog helt enkelt så att den uppdateringen är inte testad tillräckligt. Det är bara att erkänna att det handlar om en bedrövlig bugg som planteras in när man uppdaterar.

Så Grattis!

Jag är så himla glad att jag slipper Windows och Microsoft sedan jag gick i pension.

Spectabile
11/12/16, 6:53 PM
#13

Så var det då dags igen utforskaren har slutat fungera. Jag upptäckte det för en tid sen och återställde datorn till ett tidigare datum då jag visste att det fungerade. Och jodå, det var återigen en uppdatering som ställde till det. Det var först idag som jag googlade på problemet och svaret var att uppdatering  KB3184143 var den skyldiga uppdateringen. Jag nämner det här ifall någon annan har samma problem, eller om någon googlar då kommer säkerligen den här tråden att poppa upp. Svaret hittade jag här

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-files/utforskaren-kraschar-vid-kopiering-av-filer/7caa41cd-911c-4c8f-8abe-2700ed91d2cb?page=3

Annons:
Kaj
11/14/16, 9:22 AM
#14

Bara att nämna är att Microsoft nu håller på att gå ifrån uppdateringar där varje uppdatering består av ett antal KB artiklar som kan hanteras individuellt.

I Win 10 har man redan börjat med vad som kallas roll-up. Dvs det kommer bara en KB och den innehåller alla uppdateringar. Som användare kan man inte längre välja enskilda uppdateringar utan det är allt som gäller.
Microsoft följer numer samma princip som alla övriga såson Android, Apple mfl.

Spectabile
11/15/16, 9:17 AM
#15

#14 Ja, jag har sett att det funkar så i Windows 10. Men det finns fortfarande många som har valt att behåll windows 7.

Det var bra att du påminde om det eftersom jag inte tog med det i förra inlägget. Tack!

Aniara14
11/15/16, 9:12 PM
#16

#13 Den uppdateringen, KB3184143, fick jag i förrgår när jag körde Windows Update manuellt som vanligt. Jag har Windows 8.1

Jag testade att kopiera grejor i Utforskaren, och det funkade normalt dessbättre. Så det kanske bara är Windows 7 som är drabbat, eller kan det bero på att det är en Acer dator?🤔🤔

Verkar som att alla dom som har detta problem på Microsoft hjälpsidan du länkar till, har just Acer datorer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
11/16/16, 8:40 AM
#17

Så kan det vara. Att ACER inte har hårdvara som är helt kompatibel. Det är visserligen ovanligt eftersom alla leverantörer måste genomgå en certifiering av sin hårdvara för att vara Windows kompatibel. Men det händer så klart att det även blir fel där.
Om det är en större Windows bug (vilket så klart också händer) så drabbas i regel alla leverantörer. Är det bara en som ex ACER så beror det oftast på att dom måste uppdatera en drivrutin till någon del i datorn eller uppdatera sin BIOS

Gronstedt
11/16/16, 1:52 PM
#18

Kan någon berätta för en obildad hur man hittar och avinstallerar denna uppdatering?

Spectabile
11/16/16, 8:10 PM
#19

Jag har också noterat att det verkar bara vara Acer 🤔 Förra gången jag avinstallerade uppdateringen så ramlade den såklart ner fortare än kvickt igen. Så jag ändrade inställningarna för hur uppdateringarna skulle gå till. Jag väntade till det så kallade gratiserbjudandet om Windows 10 hade gått ut (anade ugglor i mossen) och sen lät jag datorn uppdatera automatiskt igen, allt var frid o fröjd och just den uppdateringen kom inte tillbaka. Jag kan så här i efterhand konstatera att sista gången var det uppdateringarna som släpptes i oktober som ställde till det igen. Nu har jag i alla fall blockerat just den uppdateringen, dom övriga får naturligtvis komma som dom ska.

Spectabile
11/16/16, 8:13 PM
#20

#18 Jag är jättedålig på att förklara. Kanske någon annan kan göra det bättre. Förresten, har du också en Acer?

Annons:
Aniara14
11/16/16, 8:35 PM
#21

#19 Var glad så länge du kan blockera en enskild uppdatering. Det verkar inte gå längre med Win 8.1 som jag har. Allihop kommer tillsammans i en jättestor klump.

Det ser ut så här, direkt kopierat från Win Update sidan:

"November 2016, samlad månatlig säkerhetsrelaterad kvalitetsuppdatering för Windows 8.1 för x64-baserade system (KB3197874)"

Så antingen får man acceptera allt utan att ha en aning om vad det är, eller avstå helt, och det senare är väl inte att rekommendera heller. Verkligen trist utveckling. Förut kunde man ju kolla varje enskild uppdatering, både hos Microsoft och på övriga nätet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
11/17/16, 2:24 PM
#22

#18 gå in på kontrollpanelen under program.

Välj sedan länken "visa installerade uppdateringar"

Sök i listan efter KB numret.

Markera denna och nu dyker en länk upp i övre raden som heter Avinstallera.

Gronstedt
11/17/16, 3:32 PM
#23

#20: Japp, en Acer.

#22: Tackar, ska försöka!

Gronstedt
12/6/16, 11:10 AM
#24

Den uppdateringen lät sig avlägsnas, men jag har haft problemet med kraschande Utforskare mycket längre än den har funnits i min dator.

Vet någon här om det finns tidigare uppdateringar som orsakat samma problem?

Spectabile
12/11/16, 1:43 PM
#25

#24 Har du kollat på länken i #11 Problemet fanns tidigare och trillade säkert ner med dom uppdateringarna som kom i juni. Den uppdateringen som ställde till det då heter  KB3123862 kolla får du se om den ligger kvar**.
**

Gronstedt
12/13/16, 9:21 AM
#26

#25: Tack, men just den uppdateringen har jag inte kvar, och det är inte exakt det problemet jag har, utan Utforskaren kraschar slumpmässigt när den får lust, även utan att det varit någon aktivitet i den.

Kaj
12/14/16, 1:20 PM
#27

Har du prövat med programmet som jag skrev om i inlägg #2.
Där kan du ta bort tillägg till högerklickmenyn i Utforskaren vilket ofta är orsaken till att just det programmet kraschar

Annons:
Spectabile
6/29/17, 5:53 PM
#28

Då var det dags igen, utforskaren har slutat fungera.

Den här gången är det uppdateringen som har beteckningen   KB4022719 som ställer till det

Kaj
6/30/17, 8:36 AM
#29

Den KBn skulle jag inte avinstallera. Den innehåller säkerhetsuppdateringar som är mycket viktiga för Windows säkerhet.

Skulle ändå tro att felet orsakas av att du installerat något program eller periferiutrustning som installerat drivrutiner som krockar med Windows. Dåligt skrivna program eller drivrutiner kan lätt orska denna typ av fel då dom inkräcktar på minnesdkod som bara är avsett för Windows.
Spelprogram och periferiutrustning för spel är väldigt vanligt att dom använder sig av minnesområden och kod som bara Windows bör använda sig av och många som spelar med dåliga spel råkar ut för en massa problem pga. av detta.

Se det så här.
Du bor i en lägenhet men önskar dig lite större utrymme (ditt spel eller program). så du tar och slår ut väggen till din granne utan att fråga och besätter grannens vardagsrum. Nu blev din lägenhet lite större (ditt spel eler program) vilket är bra för dig men grannen (Windows) är nog inte så glad.
Det är så många spelleverantörer gör. Man behöver mer utrymme i stitt spel för att ex. alla knapppar på en spelkontroll skall fungera än vad Windows tillåter för just den typen av enhet. Då "knycker" man lite utrymme från någon annan enhet som man tror att användarna ändå aldirg använder sig av samtidigt. Detta orskar dock en krock i Windows som bara upplevs ibland men när den gör det så slutar vissa funktioner i Windows att fungera då de är felaktig kod som körs på fel ställe än vad som är tillåtet. Ibland kraschar hela Windows - s.k Blå skärm - Blue screen of death.

Spectabile
6/30/17, 7:20 PM
#30

#29 Hej Kaj! Jag har inte laddat ner något program eller installerat något program på annat sätt. Ingen ny runtomkring utrustning. Har inte uppdaterat några drivrutiner heller. Spelar inget på datorn heller. Så jag har inte slagit ut grannens vägg. Allt är exakt på samma sätt som det var förra gången.

Även denna gång verkar det som om det bara är Acer med windows 7. Det är något knas med just den kombon

Upp till toppen
Annons: