Annons:
Etikettövrigt
Läst 988 ggr
annia1
2016-06-29 00:00

Microsoft fått betala skadestånd för uppdatering

Microsoft har nu fått betala skadestånd till en företagare för att dom har tvingat på denne uppdatering  till 10:an så att dennes dator inte fugerade. Skadeståndet är på 10 000 dollar.
Artikel från pc för alla.

Nu uppger tydligen microsoft att dom ska ändra så att det går att tacka nej till uppdateringen. Det alternativet borde funnits från början och inte komma nu i elfte timmen. 

Och microsoft kommer ändra på ytterligare en sak. Från början när uppdateringsmeddelande kom så kunde man klicka på krysset och det blev då ingen uppdatering, men för några månader sen så ändrade microsoft på det så att klickade man på krysset så var det samma sak som att tacka ja. Det kommer ändras igen så att klicka på krysset så kommer inte uppdateringen schemaläggas. Står inte när ändringen ska äga rum, men lär nog bli rätt snart.
Från sweclockers.

Synd att inte det här skadeståndet kommit förut för då hade microsoft sannolikt ändrat sin aggressiva marknadsföring tidigare. Ska bli intressant om andra nu kommer stämma microsoft för att dom blivit påtvingade ett OS dom inte velat ha. 

Med tanke på att dom nu fått betala skadestånd så kanske dom börjar lyssna på den kritik som finns mot hur dom beter sig även gällande andra delar av 10:an tex det att dom tar bort program som man installerat.

.

Annons:
Jalking
2016-06-29 21:07
#1

Jag hoppas att det strömmar in miljontals stämningar till Microsoft, på många miljarder dollar. Det skulle vara lagom åt dem efter de aggressiva och oärliga metoder de har använt. Dessutom kanske det leder till att vi får en ej tidsbegränsad ångerfunktion så att även vi som trodde att det skulle bli bra bara man har vant sig kan få bort skiten ur datorn.

Kaj
2016-07-01 22:06
#2

Så då får Microsoft användare exakt samma möjligheter som Android och Ipad mfl att neka uppdateringar och sedan kommer inte uppmaningen igen.
Vore så bra om någon kunde beskriva hur de gjorde på dessa operativsystem för att bli av med automatiska uppdateringar.

Ja jag vet ivf inte hur man gör och vet bara ett sätt att bromsa på dessa andra OS. Stäng av nätverket och Internet.

Fy fan vad Microsoft är dumma och alla andra är "änglar" som bara ser till sina kunder….

annia1
2016-07-01 23:02
#3

Kaj jag förstår inte vad du menar med det första att uppmaningen inte kommer igen.

Nu i elfte timmen kommer microsoft införa en ruta av nåt slag så man kan säga nej tack till uppdateringen till 10:an. Den rutan borde funnits från början. När jag får ett erbjudande oavsett vilket då brukar det normalt sett finnas två klara alternativ ja tack eller nej tack. Nej tack har saknats på 10:an.

Det finns åtskilliga personer som har fått sina datorer uppdaterade mot sin vilja och utan att dom godkänt uppdateringen, men du tycker det är ok. Jag anser det vara åt helvete.

Och du tycker det är ok att dom ändrade funktionen på krysset. Förut var det mer som nej tack, men dom ändrade stängning av krysset till ja tack och det utan att tala om att dom ändrade vilket gjorde att ännu fler fick sina datorer uppdaterade mot sin vilja. Nu kommer dom ändra på krysset igen så att det återigen blir mer av nej tack.

Du tycker också det är ok att efter man uppdaterat till 10:an så bestämmer microsoft vilka olika program du ska få ha installerade på din dator. För min del är det inte ok utan jag väljer vilka program jag vill ha.

Nu har väl microsoft ändrat på en sak när det gäller uppdatering och det gäller uppdateringar till tex grafikkort, det ska man tydligen kunna styra själv. Vilket borde varit en självklarhet från början. För det finns åtskilliga som fått krångla tack vare den sortens uppdatering ställt till problem och när dom återställt datorn så har dom fått uppdateringarna direkt dom startat datorn igen så dom har inte kunnat använda sina datorer. 

Du tycker att microsoft ser till kundernas bästa. Nej du det enda microsoft ser till är sin egen plånbok och att dom vill ha kontroll.

Jag vet inte hur apples produkter fungerar. Men jag har android både på mobil och platta och det är jag själv som väljer vad som ska uppdateras och när. Likaså på båda mina datorer (win 7 och vista). Och det har ju funkat med valmöjlighet förut så varför skulle inte valmöjlighet fungera framöver. 

Och apropå win7 och vista så har microsoft infört försämringar även på dom. På win 7 så har jag fått uppdateringar som tog bort ikonen som visar att det finns uppdateringar. Fick krångla och ta bort uppdateringar och ändra i enhetshanteraren för att få tillbaka den ikonen. Men den funkar inte som den ska i alla fall för uppdateringar för till tex office så dyker inte ikonen upp numera utan sannolikt nån mer uppdatering som ska tas bort. Och när det gäller vista så tar det numera en jävla tid för att få hem uppdateringarna och har så varit sen förra sommaren när 10:an släpptes.

Sen dessutom när det gäller uppdateringar på win 7 så finns det ett par uppdateringar som man måste ha installerade om man ska få frågan om man vill ha 10:an. Jag har avinstallerat de viktigaste av de uppdateringarna och sen när dom dök upp igen så dolde jag dom. Normalt sett så en dold uppdatering dyker inte upp nåt mer, men en av  dessa uppdateringar dyker upp då och då. Och enda anledningen till att den dyker gång på gång är för att jag ska få "erbjudandet". Men förhoppningsvis ska jag snart sluta få den uppdateringen.

När det sen gäller dessa automatiska uppdateringar som kommer till 10:an. Det sas i nån tråd förut att microsoft lyssnat på sina kunder som vill ha automatiska. Det finns automatisk uppdatering på win 7 och vistan och jag kan använda den om jag vill. Så microsoft hade bara kunnat ändra lite på den och sen låtit de andra alternativen vara kvar.

Att microsoft ser till sina kunders bästa köper inte jag för fem öre. För då hade dom lyssnat på den kritik som finns och som har funnits ända sen förra sommaren. Och hade dom lyssnat så hade nog flera uppdaterat sina datorer, men med sätt som microsoft skött det hela så drar människor öron åt sig. 

En journalist på pc för alla skriver att microsoft beter sig lika illa som spionprogrammen gör. Det summerar ganska bra vad många anser.

Hade microsoft inte varit så aggressiva och man haft valmöjlighet så hade jag redan skaffat en ny dator, men det lär få vänta länge än och hoppas att microsoft tar till sig den kritik som faktiskt finns och faktiskt ändrar några punkter som gäller valmöjligheter. Om inte annat så kanske dom måste ändra sig eftersom människor inte skaffar 10:an utan håller kvar vid sina andra datorer. 

Det är mycket möjligt att 10:an är bra tekniskt sett, men microsoft har skjutit sig själv i foten med hur dom betett sig.

.

annia1
2016-07-01 23:33
#4

Göra ett tillägg.  Att lura/tvinga på någon en produkt det är inte nåt som seriösa företag gör utan seriösa företag ser till att det klart och tydligt framgår hur man tackar nej till produkten.

.

JMW
2016-07-02 09:46
#5

Jag har fått upp rutan om att uppdatera till 10:an i snart ett år. Bara stängt ner och inget har hänt.  Igår kom rutan upp igen med alternativet att avböja erbjudandet! 

Jag måste nu försöka få bort den vita flaggan nere till vänster…

annia1
2016-07-02 16:31
#6

Låter bra om alternativet att tacka nej nu finns.

När det gäller flaggan, jag vet inte om du ska lägga tid på att försöka få bort den nu. För vad jag vet så bör det komma en uppdatering efter månadsskiftet eller så ska den bara försvinna av sig själv vid månadsskiftet eftersom gratiserbjudandet upphör då.

Jag har själv tagit bort uppdatering på datorn så jag inte får flaggan/erbjudandet, men som jag skrev i det andra inlägget den uppdateringen återkommer då och då så jag måste ju hålla koll på mina uppdateringar så den inte installeras igen. Det är uppdateringen 303 55 83 finns skrivit om den bla i pc för alla. Sen finns det andra som har installerat nåt som heter gwx control, men har ingen aning om hur den fungerar. Finns tex om det i den här tråden här på sajten.

Men i ditt läge så är jag tveksam till om jag själv skulle försöka få bort den nu när det går att säga nej då det som sagt inte är så lång tid kvar.

.

Annons:
Aniara14
2016-07-02 23:23
#7

#3 och #4 Detta var bland det bästa jag sett skrivits om Microsofts vidrigt arroganta och maktfullkomliga skitbeteende ifråga om Windows 10 påtvingade upp(ner?)gradering det senaste året!🙂Jag håller helt med om alltihop.

#6 Ja, vi är några stycken här på iFokus som har installerat GWX Control Panel, och hittills har den fungerat som den ska, i alla fall för mig, och har inte heller orsakat några problem. Innan jag installerade den så kollade jag filen med både Malwarebytes, mitt eget antivirusprogram och Virustotal, och den fick grönt ljus på allt.

Dom övriga viktiga och valfria uppdateringarna för Win 8.1 hämtas och installeras helt normalt, på samma sätt som innan jag installerade GWX Control Panel.

Så här ser mitt GWX fönster ut efter mina inställningar. Klicka på det för att se större och tydligare bild.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

annia1
2016-07-03 04:02
#8

Göra en headsup för dom som läser denna tråd. Läst på några olika ställen här idag att microsoft kommer lägga upp en stor bild som täcker hela skärmen (om jag förstår det rätt) för dom som fortfarande inte har installerat 10:an.

Jag ser inget kryss på den, men som jag förstår det så ska man klicka på do not notify me again som finns till vänster så ska den försvinna och den ska inte dyka upp igen. Finns tydligen vissa som den inte kommer visas för är dock lite för dålig på data engelska för att förstå allt som står.

Just denna är från ett forum på engelska. Men man ser hur bilden kommer se ut och vart länken man ska klicka på finns.

.

JMW
2016-07-03 09:51
#9

Okej, jag avvaktar då. Låter flaggan ligga ett tag så får jag se vad som händer.

Tack!

Upp till toppen
Annons: