Annons:
Etikettwindows
Läst 1175 ggr
Huygens
2016-07-22 07:55

Frankrike förbjuder Windows 10 massövervakning

Frankrike förbjuder Microsoft att använda Windows 10 för massövervakning av användarnas aktiviteter. Det är inte motiverat av Windows 10 att samla in, överföra och lagra användarnas aktiviteter i den omfattning Windows 10, massövervakningsprogrammet gör.

Tydligen samlar Windows 10 in en mängd data och fungerar som ett övervakningsprogram på samma sätt som Pokemon Go. Tänk er själva miljontals människor som hela tiden går och filmar och överför sin kameravy till en central superdator. Windows 10 gör dessutom detta automatiskt.

Annons:
[VSK]
2016-07-22 08:12
#1

Och Apple samt Google är ett par snäpp värre ändå. Men det är bra att detta blir av i Frankrike. Bara hoppas resten av Europa hakar på. Nu går det ju faktiskt att blockera en hel del av det som "ringer hem" från Windows 10 i själva Windows, men vissa saker sitter hårdknackat i själva koden för Windows 10.

Men det går att blockera det med men då om man använder sig av en bra mjukvarubrandvägg men det blir en jäkla massa regler man måste skapa för utgående trafik. Likaså om man har en bra hårdvarubrandvägg. 

Att blockera i hostfile blockerar tyvärr inte allt.

_Fisken
2016-07-22 09:06
#2

Tipsen att spärra, så gått det går, borde du skriva en artikel om VSK.

[VSK]
2016-07-22 09:59
#3

#2

Innebär det då att det är jag som måste hålla support och ansvar om folk gör fel 🤔

🙂

_Fisken
2016-07-22 10:19
#4

Skriv den anonymt och sen en friskrivningsklausul.

[VSK]
2016-07-22 10:22
#5

#4

Tror jag står över faktiskt. För mkt arbete. De som har intresse av detta vet hur man gör redan. Annars har man inte intresse nog 🙂

Record
2016-07-22 14:20
#6

Vi borde ha en tråd här som tipsar fenomen med Tian o Bing, vilket jag märkte en dag. Om jag söker med Bing o Edge på en person boende i USA, får jag en Felkod nr 16. Gör ja samma sökning med IE o Google går det bra. Att klippa o klistra från https: sidor stoppas också sen en tid tillbaka. Bra att Frankrike reagerar.

Annons:
[VSK]
2016-07-22 14:22
#7

#6

Nu börjar jag bli trött och sliten för jag läste "tian" som Tijyan eftersom Bing kom efter 😃

Zpookey
2016-07-22 15:29
#8

#1

Google, ja….men Apple har faktiskt ingen sådan övervakning.
Apple är det företaget som hållit hårdast på användarnas integritet.
Du får en fråga när du installerar datorn första gången ifall du vill tillåta anonym data att skickas….svarar du nej så skickas ingen sådan info.
Och svarar du ja å är det bara information om HUR du använder datorn…inte till vilka sidor du surfar till eller vilken text du skriver eller vem du är. Och kraschar något så får du en fråga om du vill skicka en kraschrapport…även detta är frivilligt.
Allt annat är kopplat till ditt Apple-ID för att förenkla för dig själv.
Lösenord etc lagras bara i molnet ifall du själv vill och du måste aktivt välja detta för att funktionen ska aktiveras. Detta lagras också krypterat och inga nycklar sparas hos Apple så det är upp till dig att skydda den. Glömmer du nyckeln så kan inte heller Apple hjälpa dig. Och ingen annan kan använda din "nyckelring" eftersom att om man försöker att aktivera det på någon annan enhet så måste du använda någon av dina andra enheter för att verifiera så du märker ifall någon kommit över ditt Apple-ID och lösenord.
Fördelen med att ha dina lösenord i molnet är bland annat att om du ansluter din telefon till ett trådlöst nätverk så förs de uppgifterna även över till din Mac om du har någon…och kan därmed koppla upp datorn till samma trådlösa nät utan att behöva att ange nyckeln igen.
Kör man Wireshark eller Little Snitch så är där ingen information eller data som går till Apple som du inte själv vill.

I Windows 10 är det aktiverat som standard att du delar dina trådlösa nätverk med kompisar….alltså inte bara med dig själv. Det är kanske inget man vill göra.
Det är rätt skrämmande hur mycket saker du accepterar att dela med dig om du använder standardinställningarna i Windows 10….vilket de flesta gör.

[VSK]
2016-07-22 17:17
#9

#8

Ungefär som när man kryssar i saker i Windows 10 att datorn inte skall skicka iväg information. Har du loggat i hårdvarubrandvägg när du kopplat in din Apple via Wifi tex och låtit denna Apple vara idle 24 timmar och se vad som händer, eftersom du säger med 100% att Apple (som lever på reklam precis som Google mm) gör för nåt?

För att ett hårdvaruföretag som Apple (vars iphone innehåller massor med Samsung tillverkade delar) skall kunna optimera sin egenutvecklade mjukvara, så måste det till loggar på användarens handlingar. Hur annars skall Apple få tag i information så att de kan vidareutveckla tex en tjänst (app) eller dylikt.

_Fisken
2016-07-22 18:06
#10

Ja, fältprover är ovärderligt.

[VSK]
2016-07-22 18:06
#11

🙂

Zpookey
2016-07-23 21:22
#12

#9
Oja…jag har loggat mängder mer trafik i olika brandväggar….it's what i do for a livving. ;)
Apple lever inte på reklam som Google…Apple lever på att ta bra betalt för sina produkter. Att du sedan installerar en app eller ett program från en tredje part har inte med Apple att göra.
Men du får som sagt en kryssruta vid start på en Mac eller en iPhone…väljer du att inte skicka information så gör du heller inte det.
I Windows är det inte riktigt lika självklart….att köra standardinställningar (med en knapphändig förklaring om vad det innebär) skickar all möjlig data till inte bara Microsoft utan även till andra appar. Dvs din matlagningsapp får tillgång till din plats, dina kontakter, dina surfvanor etc.

En app i t ex iPhone frågar dig ifall den får tillgång till din plats eller dina kontakter första gången du använder den. Väljer du nej så är saken klar.

Men som sagt, i Windows 10 så tillåter du detta för alla appar du installerar framöver redan från start.

[VSK]
2016-07-23 21:29
#13

#12

Gissar på att det är mig du skriver till nu 🙂

Frågar då jag själv inte har nån Apple. Om du använder din GPS i din telefon. Sparas den informationen nånstans och om den inte gör det, hur vet du det?

Nåväl, jag intog en intressant diskussion på ett teknikforum gällande Apple och hur de loggar sina användare. Kan inte bidra med länk för den sparade jag inte.

Annons:
Zpookey
2016-07-24 03:33
#14

#13
Detta var ett tidigt ämne ang att Apple samlade GPS-data…men den datan sparades endast i användarens telefon och ingen annanstans. Dock gick det att komma åt den datan då den fanns med när du gjorde en backup till datorn. Detta skapade ett väldigt rabalder bland användare så Apple tog bort den lagringen…vilket jag själv tycker var dumt gjort för det hade varit intressant att se om min telefon hade varit på utflykt. Det var väl otrogna människor som gapade mest för att de inte ville att deras respektive skulle kunna se var de hade varit.

Men som sagt är den möjligheten borta nu.
Find my iPhone finns men den kan bara du som ägaren till ditt Apple-konto komma åt och där kan du inte se var telefonen varit utan endast var den befinner sig just nu. Apple tar inte del av den informationen och heller delar de inte med sig av den till tredjepart….det är liksom hela Apples grundidé. Apple säljer inte annonser, men utvecklares appar kan ha annonser i sina spel men de har inte med Apple att göra. Du får hela tiden frågor från varje app vad du vill eller inte vill godkänna. I Windows har du godkänt alla appar redan från start.
Om du startar en iPhone-App eller en Mac App så får du direkt frågan om du vill tillåta appen att se din plats när appen används, (en navigeringsapp kanske) om den får åtkomst till dina bilder (om det är en fotoapp t ex)

Det som t ex kan ske ifall du har ICAs app installerad i appen är att din iPhone klickar upp en ruta med ICAs app som ett förslag om app som kanske skulle vara intressant eftersom att du precis håller på att köra förbi affären.
Så det iPhonen gör att kolla ifall du har en ICA-app installerad när du passerar ett ställe där kartan vet att där finns en ICA-butik (kallas för geofence) Men ICA betalar inte Apple för att deras app ska dyka upp när du kör förbi. Och inte heller får ICA någon info om hur många som varit på ICA eller bara åkt förbi.

:)

Upp till toppen
Annons: