Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1270 ggr
[VSK]
2016-08-09 09:28

Nostalgi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gång i tiden ~40.000:-

Idag återbruket.

Annons:
JonasDuregard
2016-08-09 10:36
#1

Kommer ihåg hur försiktig man fick vara för att inte få buffer-underruns i början när man brände CD-skivor. Använde man datorn till något annat under ~kvarten det tog att bränna en skiva (4x) så gick det ofta åt skogen, och ganska ofta gick det åt skogen ändå. För att inte tala om ifall man stampade för hårt i golvet… Inte världens mest stabila teknologi.

Record
2016-08-09 10:59
#2

Hörde på samma radioprogram, men jag tror att det fanns en del billiga externa brännare, alla med samma fenomen som underrunns och instabila via V24.

Till samlingen Nostalgi har jag en Webbradio "Argon inet 1", har någon tips på vad man gör med en sådan? 🤔

[VSK]
2016-08-09 11:20
#3

#1

Jodå visst kommer jag ihåg Buffer-underruns, men det här är SCSI 🙂

[VSK]
2016-08-09 11:20
#4

#2

Påminner lite om Allgon 🙂

JonasDuregard
2016-08-09 11:34
#5

#3 Aha, det dyra gränssnittet med det konstiga uttalet 🙂 (skassi? skussi?). Kanske mindre benäget till underruns än ATA (eller så hade de dyrare diskarna större buffrar).

[VSK]
2016-08-09 11:51
#6

#5

Ja du har rätt i båda uttalen där. 

SCSI har egen CPU på SCSI-kortet, så det skall mkt till att få buffer-underruns problem. 

Har även ett par SCSI-HDD och SCSI-DVD som åker till återbruket idag. För att inte tala om mitt Adaptec SCSI-kort. Minns inte vad Adaptec kortet heter ens 🎧

2160 gissar jag på men orkar inte googla. 

Kommer kasta saker som kostat tillsammans minst 60 papp idag 😭

Men visst har jag haft IDE-gränssnittet oxå. Tänk enkärnig vild CPU på 450 Mhz, webbläsaren igång, AV och när man skulle bränna musik med Nero. Då var det 1x (150 KB/S) som gällde 🤦‍♂️

CPU-användningens stapel såg ut som hastighetsmätaren i Flåklypa Grand Prix bilen 😂

Annons:
Inkanyezi
2016-08-10 09:05
#7

Jag har fortfarande en extern CD-brännare, USB, som är den enda jag har haft som är pålitlig. Alla andra, och jag har provat många, har strulat på ett eller annat sätt, så att flera av dem bara kunde läsa skivor de själva hade skrivit, eller sådana som var printade. CDRW ställde också till problem när man brände dem i en DVD-brännare, eftersom ursprungliga data också kan finnas kvar när den innan är bränd i en CD-brännare. De flesta jag har hittat i datorer jag har slaktat har varit trasiga.

Men min gamla externa brännare fungerar perfekt och skriver säkert, så att skivorna kan läsas i alla CDROM-kapabla läsare, och den raderar CDRW så att de funkar också i DVD-läsare utan att gamla data spökar.

Jag tror att en väldigt stor del av problemen med CDROM hänger ihop med att man bränner i DVD-brännare, som inte skriver lika brett spår, och att olika brännare kan spåra lite olika. En DVD-brännare klarar inte att radera en CDRW.

Jag kommer nog inte att skriva fler CDROM eller CDRW längre, eftersom flashminne har blivit så pass billigt och är mycket smidigare. Så min gamla trotjänare kommer inte att följa med till Kuba. Den har tjänat mig bra och alltid både skrivit och läst utan problem, och alla skivor som har skrivits med den har fungerat utan problem också i andra CDROM- eller DVD-läsare. 

Min son hade en tid en skivväxlare för CDROM, men någon stal den från hans rum på elevhemmet i Järna.

Så visst är det nostalgi.

[VSK]
2016-08-10 09:18
#8

#7

Hade man råd så körde jag alltid Plextor. Både i SCSI eller IDE. Helt outstanding enligt många. Men det var ju riktigt dyrt. En Plextor DVD-brännare SCSI kostade runt 5 papp vid den tiden när den var ny.

Nakamichi ovan är ju cd-växlare. Blev ett jäkla blinkande med lampor om alla kassetter var upptagna med cd-skivor. Tror de kostade 8 papp styck. (Bara kolla Nakamichi Dragon (kassettbandspelare), tror den gick på runt 24 papp).

Hade de klarat DVD så hade jag kanske sparat en. Numer så använder jag enbart USB-brännare om det skall brännas. Jag bränner kanske en DVD-skiva per år nåt sånt.

Aniara14
2016-08-13 15:30
#9

Dom diskuterade detta ämne i Vetandets värld för några dagar sen, **IT-historia: Från e-post till multimedia.
**

Där säger en av programledarna i det gamla inslaget från 1995 så här om CD rom skivor, (börjar vid ca 17 min och 40 sek):

"Faktum är att idag håller tekniken på att spridas, förenklas och förbilligas. Det finns så kallade CD-brännare, till storleken inte större än vanliga CD-spelare till musik och datorer, och dom sjunker drastiskt i pris, och idag kan man köpa en sån CD-brännare för 40000 kronor, och använda till sin egen persondator."

Om han menade att dom kostade 40000 kr efter att dom sjunkit drastiskt i pris, så vågar man ju inte ens tänka på vad dom kostade innan… 😮😃

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Inkanyezi
2016-08-13 15:51
#10

Jag köpte min fortfarande fungerande externa CD-brännare för 1300 spänn, och jag har glömt vilket år det var, men det var det här seklet. För inte särskilt längesen har jag köpt två externa DVD-brännare för ungefär trehundrafemtio kronor styck, och de behöver inte ens ha en adapter för ström. Det räcker med ett USB-uttag. Så tekniken har utvecklats och priserna sjunker hela tiden.

Lite synd är det att DVD-brännare inte lämpar sig för CDRW, men det är i stort överspelat, eftersom också DVD-skivorna sjunker stadigt i pris. Men jag gissar att flashminnen snart är så billiga så att man inte längre har något incitament alls för att bränna.

[VSK]
2016-08-13 19:06
#11

#9

Ja allt sånt revolutionerande inom datorbranschen har varit otroligt dyrt när de var nytt. Vad tror du en 4K-skärm till datorn kostade när den kom? 

#10

Min DVD-enhet jag använder nu är endast en USB-kabel till datorn som behövs. Vet ej vad den kostade för kanske två år sen då den inköptes men det var inte många hundringar.

Aniara14
2016-08-13 19:42
#12

#11 Inte en susning.🤔Har ingen sån själv, utan nöjer mig med full hd skärmar än så länge.

Jag har också en extern USB-ansluten DVD-brännare som reserv, ifall den interna skulle lägga av på nån av datorerna. Fast än har jag inte behövt använda den. Dom inbyggda verkar vara av åtminstone hyfsad kvalitet, och så lite som dom används så lär dom nog hålla minst lika länge som resten av datorn.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-08-13 19:58
#13

#12

Den här panelen jag har tappade drygt 35000:- första året. Tror den hade funnits 1.5 år innan jag införskaffade en sån. Vilket jag ångrar för jag får skala allting i den pga taskig syn. Måste ha ett visst avstånd till skärmen (det är därför jag inte kan redigera en bild på ett bra sätt).

Annons:
Aniara14
2016-08-13 20:04
#14

#13 "Tappade den" 35000 kr första året?? 😃Ha ha, vad kostade den då när du köpte den? (Om du vågar avslöja det alltså…)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-08-13 20:27
#15

#14

Tror den kostade runt 4500:- när jag köpte den, men panelen hade varit uppe i runt 40 papp när den var ny. Jag undrar om inte det här är första 4K för "hemmabruk" som kom. Samsung nånting (paneltillverkarens namn har jag glömt).

Aniara14
2016-08-13 20:41
#16

#15 Jaha, så du köpte den begagnad alltså, och nån annan stackare fick ta hela den enorma värdeminskningen… men förmodligen var det nån som har för mycket pengar som han inte vet vad han ska göra med.

Personligen skulle jag aldrig i livet köpa en dataskärm för 40000 kr. Det är det inte värt bara för att få lite högre upplösning. Inte ens för att få mycket högre upplösning.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-08-13 21:02
#17

#16

Nä jag köpte den ny, men modellen/tekniken hade funnits att köpa ungefär 1.5 år innan jag köpte min. Som sagt så är det panelen som är det viktiga. När nåt nytt kommer så kostar det alltid snordyrt. Kolla bara de första plasma platt-tv 42".

Upp till toppen
Annons: