Annons:
Etikettövrigt
Läst 2531 ggr
Snurpan83
8/17/16, 3:46 AM

VOB-filer till DVD

Hejsan!

Jag har fått en bränd dvd med vob-filer som jag vill bränna till en dvd som man kan spela upp i en dvd-spelare.

Någon som vet hur jag kan gå tillväga?

 

Annons:
[VSK]
8/17/16, 7:03 AM
#1

#0

Varför skulle den DVD-skiva du fått inte gå att spela upp i en DVD-spelare? Om det inte går att spela upp så är skivan felgjord eller så saknar din DVD-spelare stöd för brända skivor. 

Du får helt enkelt konvertera din DVD-skiva du fick till nåt format som din DVD-spelare kan med isf. Nu är det så många herrans år sedan jag höll på med detta så jag minns ingenting vilka program jag använde mm, men får googla. 

Hade jag varit dig så hade jag köpt en ny DVD-spelare för femhundringen som kan läsa din skiva istället för att konvertera om.

Kaj
8/17/16, 12:12 PM
#2

#1 nu tror jag nog att det är så att någon har kopierat ner VOB filer till en DVD skiva och sänt till henne. Dessa kommer inte kunna spelas upp på en DVD spelare utan vidare för de är nu bara filer och har inte skapats med DVD formatet.

#0 det finns en massa gratis program som kan skapa en DVD skiva från dina VOB filer. En DVD skiva i sig innehåller VOB filer men är formaterat så att en DVD spelare känner igenom dom. Du måste alltså skapa en ny DVD och där ange en av IFO filerna som bör finnas med. IFO filen innehåller alla information till att skapa DVD skivan med VOB filerna som input. Normalt brukar det vara den första IFO filen.

Ett tips är att din DVD spelare nog klarar av att spela upp filer av typen MKV. Då kan du använda dig av gratis programmet HandBreake.  Detta program är så bra att du bara anger var dina VOBfiler ligger så letar den upp rätt IFO fil. Sedan kan du skapa en ny MKV fil. Du har även en flik där du kan ange vilka undertexter (subtitles) du vill ha med. Klicka på alla där och sedan kan du välja att ta bort dom språk du inte är intresserad av.
Sedan kopierar du helt enkelt dessa filer till en DVD skiva via vanliga utforskaren och spelar upp i din DVD spelare. Alternativt lägger du dom på ett USB minne om din DVD spelare har ett USB uttag och spela sedan upp filmen från detta USB minne.
Om du anger vilken DVD spelare du har så kan jag se om den klarar MKV filer (i stort sett alla DVD spelare som är yngre än 3 år kan spela MKV filer och även andra vanliga filmformat åxå som MP4, AVI etc.

Om du har en äldre DVD spelare så kanske den inte klarar av att spela upp MKV filer. Då måste du i stället ha ett program för att skapa en DVD skiva från dina VOB filer. Det finns hur många gratis program som helst. Här är ett som jag tror är bra men jag har inte testat det själv för jag kör alltid med MKV filer i stället för DVD skivor
Här är ett annat gratis program för detta

[VSK]
8/17/16, 12:16 PM
#3

#2

VOB-filer har du på en original DVD-skiva men de är krypterade där.

Och jodå det går att spela upp enstaka VOB-filer om DVD-spelaren har stöd för det. Du behöver inte alla småfiler för att se VOB.

Kaj
8/17/16, 12:24 PM
#4

#3 det undrar jag. Det beror lite på hur smart DVD spelaren är.  Normalt kommer den se VOB filerna som en film per styck. Dvs du måste spela upp VOB för VOB och det är ju inget man vill hålla på med. Om det finns DVD spelare som kan "upptäcka" att "här finns en massa VOB filer - jag letar upp IFO filen för att tolka hur hela filmen skall se ut med alla menyer, subtitles, kapitel osv" det vet jag inte. Normalt skulle jag tro att de flesta DVD spelare inte gör det om man inte först skapad en DVD struktur av VOBfilerna. VOB filer är bara containrar av själva DVD strukturen  och filmerna. Var och en för sig har dom ingen struktur alls utan blir i bästa fall bara en del av filmen.
Om man lagt alla VOB filerna i en ISO fil är det större chans att DVD spelaren i så fall kan försöka förstå strukturen.
Men bäst är som sagt att skapa en DVD skiva av dom. Ja då skapas så klart VOBfiler igen eftersom det är DVD strukturen men de är formaterade på DVD skivan på ett sådant sätt att spelaren kan läsa dom.

[VSK]
8/17/16, 12:29 PM
#5

#4

Jag har som en liten utforskare i min DVD-spelare där jag bara klickar mig fram till en spelbar fil. Den lilla utforskaren kommer upp per automatik oxå om det finns filer på DVD-skivan, som inte går igång på autostarten. När jag väl startat första "vobben" så går resten per automatik.

DVD-spelaren är en Philips nånting med stöd för blålaser. Har faktiskt inte använt den på nåt år eller två så modellen vette tusan vilken det är. Kan kolla upp det om intresse finns.

Kaj
8/17/16, 2:18 PM
#6

Se där. Inte många DVD spelare har den funktionen utan skulle nog bara spela en VOB fil åt gången.
Jag har däremot testat flera mediaspelare (Xtremer sidewinder mfl) som klarar av detta åxå men vanliga DVD eller BluRay spelare brukar inte klara det.

Annons:
[VSK]
8/17/16, 2:35 PM
#7

Kul att du nämner Xtreamer. Jag har faktiskt en gammal Xtreamer Prodigy som står i vardagsrummet. Tack för att du påminde mig, måste kolla om det kommit ny firmware.

Snurpan83
8/17/16, 11:49 PM
#8

Nu skrev jag aldrig att den inte funkade spela i en dvd-speare för det gör den.

Men jag skulle vilja ha en kopia av den så jag kan ge bort..

 

[VSK]
8/18/16, 7:36 AM
#9

#8

Om det är en bränd skiva så är det ju bara att kopiera den rakt av. Använd Imgburn eller nåt annat program.

Kaj
8/18/16, 10:16 AM
#10

Ahaa. Då måste jag fråga. Är det en DVD skiva som du köpt och som då ev. har ett kopieringsskydd (typ alla filmer, spel od.)?
I så fall måste du hämta hem ett program som klarar av att läsa kopieringsskyddet och ta bort det.
Vad gäller DVD finns det flera - vad gäller BluRay skivor är det lite mer problematiskt att hitta gratis program.
Bara sök på  dvd copy freeware så kommer du hitta massa gratis program

Programmet Handbreake som jag nämnt och länkat till ovan klarar av att läsa kopieringsskyddade DVD skivor och kan skapa MKV filer av dessa där du kan skippa menyer och annat. Det blir bara filmen, subtexter och kapitelindelning.
En MKV fil är dessutom mycket mindre i storlek till bra kvalitet och är ett mer modernt filformat än att ha en DVD skiva.

Snurpan83
8/21/16, 2:43 AM
#11

Det är en skiva som jag har fått.. så inte en köpt.

Den är dock gjord med någon slags "meny" och sen varsin mapp som heter Audio_TS och Video_TS..

Skulle vilja göra någon slags kopia av den och ge till min kära mor

 

[VSK]
8/21/16, 5:41 AM
#12

#11

Nu är det ju "hundra år sen" jag höll på med rippa skivor, men är skivan rätt gjord så är det bara att kopiera rakt av. Funkar inte skivan i en vanlig DVD-spelare så får du bygga om menysystemet så att en DVD-spelare förstår vad den skall göra för nåt. 

I början när de hade knäckt krypteringen för DVD-filmer så fick man separera ljud och bild åt och sen bygga ihop filmen igen. På den tiden så kunde det ta en en dag för att göra en kopia (har för mig jag använde tre olika program, idag räcker ett program). Idag så är datorerna betydligt snabbare och programmen betydligt bättre så idag går det rätt fort. 

Ett tag var det en hobby att köpa filmer, rippa och slänga in de i en mediaspelares/servers hårddisk/ar och på sätt bygga sitt eget lilla filmbibliotek.

Snurpan83
8/22/16, 6:41 AM
#13

Hur kopierar man "rakt av" då?

Fortf så fungerar den utmärkt i en dvd-spelare :)

 

Annons:
[VSK]
8/22/16, 9:17 AM
#14

Googla på dvd copy så får du upp förslag på program. Tror det är smidigast så.

Kaj
8/22/16, 11:50 AM
#15

Om du har minst Win 7 kan du antagligen välja att sätta in DVD skivsn i din dator. Gå till utforskaren och markera samtliga biblotek på skivan och sedan högeerklicka och välj kopiera. Därefter skapar du en ny tom katalog på din dator som du väljer att klistra in filerna i.
Därefter väljer du att sätta in en tom DVD skiva i din dator.
Antingen öppnas en dialog direkt med val att bränna en DVD skiva alternativt får du gå till utforskaren och klicka på DVD skivan.
Välj sedan alla biblioteken dit du klistrade in dina filer (du skall gå in i ditt bibliotek och kopiera Audio_ts och Video_ts).
Läs mer hur du gör här

Jag är dock inte helt säker på att detta verkligen fungerar med en DVD film med Audio_ts och Video_ts eftersom en DVD filmskiva har lite mer information som skall brännas in som man aldrig ser för att den skall fungera som en DVD skiva i en DVD spelare. men du kan ju pröva först.

Om detta inte skulle fungera så ta och ladda hem programmet ImgBurn
http://www.imgburn.com/
http://www.imgburn.com/index.php?act=download (nedladdningslänken)

Börja med "Create image file from disc" som du väljer att spra lokalt på din dator någon stans.
Sätt sedan in en ny tom DVD och välj "write image file to disc" och välj din image som du skapade i steg ett ovan.

[VSK]
8/22/16, 12:56 PM
#16

#15

Enklast är att bara högerklicka på filerna och väljer skicka till DVD-brännaren. Sen när man är klar så väljer man bara bränn. Men ett program är nog att föredra.

Kaj
8/22/16, 2:20 PM
#17

Det finns risk för att om man högerklickar och väljer bränn till DVD skiva så bränns de som filer med FAT eller NTFS filsystem. Då kommer det inte fungera i en DVD spelare.

Men möjligen har Windows blivit smartare med tiden och kanske märker att det är Video_ts filer och då automatiskt bränner med DVD formatering - men tveksamt skulle jag tro.

JonasDuregard
8/22/16, 2:38 PM
#18

#17 Jag tvivlar också på det. 

Om den ska fungera i en DVD-spelare måste det vara i DVD-video format och det blir det nog inte om man följer instruktionerna i #16.

För att kopiera en DVD-video med en kombinerad DVD-läsare/skrivare måste man först kopiera den till hårddisken som en image-fil och sedan skriva den till en ny DVD. 

ImgBurn verkar vara rätt program både för att skapa och bränna image-filen.

[VSK]
8/22/16, 3:13 PM
#19

Som jag sa så är det bäst att köra med program för detta. Mina grejer hemma funkar nu med allt så det är ju min referens. Image Burn är klockrent program. Va ett av mina jag använde mig av förut som jag berättade lite om.

Snurpan83
8/23/16, 7:21 AM
#20

#15 När jag försöker ladda ner http://www.imgburn.com/ som du länkar till så säger mitt antivirus program nej och säger att det är Virus..

 

Annons:
Kaj
8/23/16, 10:08 AM
#21

#20 - det är för att ImgBurn (av någon outgrundlig anledning) innehåller val att vid installation även installera några "freeware" program som adware och dylikt och dessa är klassade som  Potentially Unwanted Applications (PUA)

Vid installationen kommer du se dessa val och de är ikryssade som default och ser lite utgråade ut så man tror att det inte går att bocka ur dom men det skall det gå att göra. Bland annat finns där ett program tror jag som heter OpenCandy och det vill man inte ha in så bocka ur ALLA val om extra program vid installationen (ev måste du klicka på Advanced installation först eller Custom Installation). Detta behöver du göra i samtliga steg som installationen tar dig igenom.

Fast kanske ImgBurn inte längre är ett bra alternativ för om man håller på och bundlar en massa skit i installationen bör man överväga att installera något annat program i stället. Det program jag använder är DVDShrink som även klarar av att Rippa copyskyddade DVD skivor. Dessvärre är programmet borttaget från nätet sedan många år pga av upphovsskyddat material men jag har en kopia du kan använda.
Snurpan jag kommer sända dig ett pm med en länk till min OneDrive där du kan ladda ner DVDShrink och installera på din dator. Jag ger dig även beskrivning hur du sedan skall göra för att bränna en DVD kopia.

Upp till toppen
Annons: