Annons:
Etikettövrigt
Läst 1046 ggr
catlady04x
2016-08-28 14:30

övertagande av dator

En person har varit inne i Mys lägenhet och gjort så att hennes dator går igenom hans dator detta resulterar i att han kan avlyssna och skriva  i hennes Facebook, 

Andra tror att det är My som skriver men det är han som gör det.

Hur kan My komma ifrån detta?????

Annons:
[VSK]
2016-08-28 17:58
#1

Installera om datorn för ingen vet vilken fulkod som finns där nu då han har full tillgång till datorn, och se till så att båda datorerna kopplas till en router istället. Detta är det absolut enklaste och snabbaste lösningen.

papa-bear
2016-08-28 19:10
#2

om hon vet när det hände, fungerar det att återställa med återställningspunkt, eller kan fulkoden överrida det också?

[VSK]
2016-08-28 19:22
#3

#2

Beror ju på kunskapen hos han. Det går att manipulera återställningskatalogen. Massor med fulkod har gjort så i åratal. Är betydligt enklare och säkrare att installera om operativsystemet och sen använda sig av en router och inte "man-in-the-middle" som nu. Förvisso så går ju samma teknik nyttjas ändå men det beror ju på vilken router man har, så därför bör ts även köra vpn. 

Internetdelning i en dator är en bra funktion om den används på rätt sätt, vilket inte är fallet här.

Zepp
2016-08-28 20:00
#4

Finns lixom bara en grej.. eller två att göra.. iallafall om man inte är rätt duktig på datorer!

Som VSK säger.. gör en factory reset.. då blir datorn exakt så som den kom när man fick den från affären.

Eller alternativ två.. släng den, slå en yxa rätt igen hela skiten och köp en ny!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2016-08-28 20:03
#5

Zepp vilken konstruktiv lösning med yxan 😃

Nä installera om datorn, koppla den till en router men via VPN. Kör man via VPN så kan endast trafiken till VPN-serverns ses, ej innehållet i paketen.

Zepp
2016-08-28 20:11
#6

Då faller det på att man inte är datorkunnig och inte ens vet vad VPN är!

Såå.. mitt förslag med yxan kvarstår!

Oså på det.. för att göra en Factory reset så behöver vi veta datormärke och helst modellnummer om vi skall kunna länka till hur man gör på just den datorn!

Från det ena till det andra köpte en ny dator/laptop till min nya platschef.. det fanns inget löstagbart batteri?😮

Går således inte att göra en Norsk reset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2016-08-28 20:19
#7

#6

Min lilla bärbara (Sony Vaio Pro 13) går det inte heller ta bort batteriet ur. Således går det inte heller att göra nån vaktmästar-kallstart. Men det har inte behövts heller. Sjukt stabil i min ägo. Har aldrig haft en enda krasch vad jag kan minnas under alla de år jag haft den. Jo förresten nu ljög jag. Jag fick en krasch då jag kastat in Win10, men det berodde på taskig drivare vilket löstes omgående.

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL 😮

Kaj
2016-08-29 10:04
#8

I Detta fall skulle jag inte rekommendera att bara göra en återställning till ett datum före intrånget. Den kod han lagt dit kan mycket väl bli kvar ändå.

Definitivt en ominstallation helt från scratch.

Aniara14
2016-08-29 21:36
#9

#8 "Definitivt en ominstallation helt från scratch."

Instämmer helt i detta. Det är ingen idé att försöka ta en genväg och riskera fortsatta problem. Bort med allt det gamla istället, och börja om från ruta ett igen med nytt och fräscht system.

Och låt sen inte den fege uslingen som gjorde detta komma i närheten av datorn nånsin mer!😡😡😡

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
2016-08-29 21:41
#10

Yxrådet funkar oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2016-08-29 21:43
#11

#10

Dynamit funkar det med ☝️

JonasDuregard
2016-08-31 09:58
#12

Om jag får ifrågasätta grundförutsättningarna här, kan det inte vara så enkelt som att någon kommit över din väns Facebooklösenord? 

Har My provat att byta lösenord?

Upp till toppen
Annons: