Annons:
Etikettwindows
Läst 3239 ggr
[Annsofie27]6
8/30/16, 6:13 PM

Stängde av dator vid om installation av Windows 10

Hej jag köpte en ny laptop igår och skulle återställa allt för var tänkt byta den. Och stängde av precis vid en om installation av Windows 10 och nu kommer jag inte in i datorn har försökt med allt möjligt men går inte. Finns det nån som råka gjort samma sak och lyckats få igång allt igen. Ovh hur gjorde ni i så fall. Glad för svar och hjälp

Annons:
Kaj
8/31/16, 8:09 AM
#1

Tja en start med felsäkert läge skulle nog gå men där har ju MS ändrat iom Win 10 som gör att man bara kan slå på den konfigurationen då man är inne i Windows under avancerade inställningar.

Skulle tro att du behöver en Windows repair eller boot sticka eller DVD.

Det är det första man skall göra i Windows - skapa en återställningsskiva (eller USB)

[Annsofie27]6
8/31/16, 8:14 AM
#2

Okej. Då vet jag. Har en kompis som har en usb minne med Windows 10 i så han kan fixa det

Kaj
8/31/16, 8:59 AM
#3

OK det var tur.

Kom ihåg att alltid skapa en reparationsdisk direkt. Du kan lägga den på en USB sticka (tror du behöver minst 4GB sticka). Sedan kan du alltid använda den för att återställa ditt Windows till det läge då du skapade reparationsdisken eller USB minnet

[Annsofie27]6
8/31/16, 10:01 AM
#4

Okej. Jag hann inte inte det efter som jag råka stänga av datorn under en på började installation. Så min vän kan hjälpa mig med det

Aniara14
8/31/16, 11:43 PM
#5

#3 Men man kan väl inte använda nån annans återställningsenhet från en annan dator för att fabriksåterställa sin egen dator? 🤔Det är väl helt olika programvaror och drivrutiner m m på olika datorer?🤔

Räcker det verkligen med bara 4GB USB minne för att skapa en reparationsdisk =återställningsenhet, för en Windows 10 dator?

Jag håller just på med att skapa återställningsenheter för mina datorer, som alla har Windows 8.1, och där står det att man ska använda USB minnen som är minst 16GB stora.

Återställningsenheten för min stationära dator upptar 14,1GB, och det användbara utrymmet på ett 16GB minne är ju bara 14,7GB, så det skulle alltså varit nästan helt fullt om jag hade använt ett sånt.

Men eftersom det stod minst 16GB, så använde jag ett på 32GB för säkerhets skull, och det kanske var lika bra det, eftersom jag inte tror att det är så himla nyttigt och lämpligt att proppa ett USB minne alltför fullt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Annsofie27]6
9/1/16, 7:50 AM
#6

Okej. Jag ringde Acer dom som är tillverkare till datorn jag köpt och dom sa att usb inte skulle funka utan jag skulle behöva en cd som vsr gsrits att få och en extern cd läsare. Så jag åkte iväg med dator där jag köpte den och sa vad jag hade råka gjort så den blir skickad på service

Annons:
Kaj
9/1/16, 10:07 AM
#7

#5 jag skrev att jag tror att det räcker med 4GB minne.  Har för mig att det på min dator står att rekomenderat är 8 GB men oftast räcker det med 4GB. 16 eller 32 är definitivt för mycket men USB media är ju så billiga idag att det ekonomiskt inte gör någon stor skillnad.
Ja - det kan gå att läsa in Win 10 från en annan dators återställningsskiva. Där finns alla Windows grunddrivrutiner. Detta skall räcka för att få upp vilken dator som helst. Därefter skall man givetvis besöka hemsidan för sin datorleverantör och ladda ner de riktiga drivrutinerna för din aktuella dator så du får full funktionalitet. Numer är det vanligt att man bara behvöver installera ett program från leverantören som sedan analyserar din dator och ger en lista med klickbara länkar till att ladda ner och installera drivrutiner, program och BIOS / UEFI.
Inte kallar sitt program Intel Driver Update Utility som du kan använda på en Intel dator ex en Intel NUC. Men ASUS, ACER HP Dell Lenovo mfl har alla liknade utilitys.

Kaj
9/1/16, 10:13 AM
#8

#6 - det är klart att det går att göra en nyinstallation av Windows via en USB. Om de säger annat så har du en dator som INTE följer Windows 10:s specifikationer och jag kan sätta en tunna skit på att ACER ALLTID gör det så en USB skall fungera. Men du skulle nog behöva göra som jag skrev i mitt inlägg #7
Nu kommer de säkert ta betalt för sin service att göra detta åt dig.

Faktum är att då du i Windows 10 väljer att göra en reparationsskiva, så kommer du få som val att antingen skapa en DVD eller ett USB minne.
Båda dessa kommer att vara bootbara.
Så om Acer säger något annat så lär de prata strunt. Men visst som jag skrev i #7 om du inte har en återställnings USB från din orginaldator utan använder någon annans eller till och med ett orginal från Microsoft skall du direkt efter installationen besöka Acers hemsida och antingen ladda ner deras program för driver updates eller ladda ner allt manuellt och installera på din dator. Dessa drivers kommer då att ersätta Microsofts standard drivrutiner med de mer specifika för din Acer dator.
http://www.acer.com/ac/sv/SE/content/drivers (manuellt efter du amgivit din modell)

http://www.acer.com/ac/en/US/content/upgrade-assistant-tool (tror denna utility skall funka även för Win 10 på Acer datorer)

[VSK]
9/1/16, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7

Nu är det ju så klart skillnad på fabriksåterställning och egen återställningsbackup. Ville bara visa hur det nyss såg ut här.

Aniara14
9/1/16, 10:43 PM
#10

#7 Om det räcker med 4GB för att skapa återställningsenhet till en Windows 10 dator, så måste dom ha slimmat och trimmat ner det hela rejält då, för den som är till min stationära speldator med Win 8.1 är som sagt 14,1GB stor.

Ja, USB minnen har verkligen gått ner i pris, vilket är jättebra för dom är mycket smidigare att använda än CD/DVD skivor.🙂

Skönt att veta att jag har fixat varsin återställningsenhet till mina datorer nu, eftersom det verkar rätt pilligt och jobbigt att behöva ladda ner och installera en hel drös med olika drivrutiner till allting på datorn. Det är ju mycket behändigare att bara sätta i ett USB minne där allting redan finns färdigt.

Fast hittills så har jag aldrig behövt använda återställningsenhet på nån dator. Dom har samtliga funkat felfritt än så länge dessbättre, och jag skulle ju inte heller komma på tanken att stänga av datorn mitt i en uppgradering/uppdatering som ts råkade göra. Under Win Update proceduren så står det ju t o m uttryckligen på skärmen: Stäng inte av datorn.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
9/2/16, 8:46 AM
#11

Stopp och belägg nu.

Jag pratar om en "reparationsskiva" inte en systemavbildning.

Reparationsskivan innehåller enbart Windows 10 och inget mer - där ska det räcka med 4GB - ta 8 för att vara säker.

En systemavbildning är lite beroende på hur du satt upp din backup en avbild av hela ditt system inklusive alla egen installerade program od. Du kan även få med dig allt ditt data här om du satt upp din backup så. Den kan naturligtvis bli hur stor som helst.

En reparationsskiva (eller USB) installerar ENBART Windows 10 på din dator - inget annat såsom egna tillagda skrivare, program, externa enheter etc etc.
Fördelen är att du bara behöver skapa denna EN gång och den kräver ett mindre media. Vid återställning är det inte som tidigare att man sedan var tvungen att köra Windows update trettioarton gånger för att hamna på senaste release. Numer (from okt 2016) är det så att första gången efter grundinstallationen bara behöver besöka Windows update en gång. Den uppdatering som då kommer är det senaste Windows releasen i ett svep.
Nackdelen med reparationsskivan är så klart att du efter Windows update måste ominstallera alla dina program od.

Systemavbildningen installerar Windows SAMT alla program och dylikt som du vid tillfället för systemavbildningen hade installerat. Du behöver således efter en sådan inte göra om alla programinstallationer etc.
Fördelen är således att du får allt på plats med en gång men att återställa kan ta lång tid och kräver då du skapade systemavbildningen en tillräckligt stor skiva eller USB.

Så låt oss göra skillnad på reparationsskiva och systemavbildning

Kaj
9/2/16, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Exempelvis

[Annsofie27]6
9/2/16, 12:05 PM
#13

Alla har väl gjort fel nån gång. Och saken är den att jag trodde datorn var klar efter återställning helt enkelt. Jag är inte den enda i värden som gör fel nån gång. Men jag vill inte få massa skit bara för ett inlägg om att jag stängde av för snabbt för det var bara ett misstag och inge annat.

Annons:
[VSK]
9/2/16, 12:17 PM
#14

#13

Jag tror du misstolkar att folk kastar skit på dig. Tror det handlar om att de vill hjälpa, samt förklara bara.

Fel gör vi alla emellanåt. Det är enbart mänskligt att fela bland.

Kaj
9/2/16, 12:33 PM
#15

#13 - var inte menat som skit alls från min sida.

Ville bara förklara skillnaden mellan systemavbildning och reparationsskiva så du och andra vet skillnaden.

[VSK]
9/2/16, 12:47 PM
#16

Och för att spinna vidare på #11, så vill jag starkt minnas att 4GB USB räcker för 32 bitars Windows 10, medans 64-bitars krävde större minne, typ 8GB. 

Huruvida om 4GB räcker för dagens Windows 10 AU 32-bit eller ej vet jag inte. Skulle som Kaj, rekommendera minst 8GB för detta arbete.

[Annsofie27]6
9/2/16, 2:08 PM
#17

Okej nu kan jag inte men sånt där så lämna in så n på verkstad för återställning vsr lättare så

[VSK]
9/2/16, 4:01 PM
#18

#17

Om du laddar ned Windows som en iso (installationsmedia) och startar din dator med det mediat (tex USB-BOOT) så får du upp alternativ där du kan reparera datorn. Har du tur så funkar det utmärkt utan att dina privata filer raderas. Har du otur så kan dina privata filer skrivas över. 

Har du många viktiga filer på din HDD/SSD så är det smartaste att ta säkerhetsbackup av dina filer. Det finns "räddningsversioner" som bygger på Linux där man startar upp datorn och på så sätt läser av lagringsdisken och sparar det man vill ha kvar.

Absolut bästa alternativ för dig är nog kanske som du skriver, lämna in datorn på en datorverkstad så får de hjälpa dig.

[Annsofie27]6
9/2/16, 4:13 PM
#19

Jag hade inte sparat nåt på den hade pericis köpt och starta den. Men lämna in den på verkstad så dom får installera om Windows 10 på nytt

[VSK]
9/2/16, 4:29 PM
#20

#19

Kolla om du har nån form av fabriksåterställning som alternativ. Borde stå i nån manual.

Annons:
[Annsofie27]6
9/2/16, 4:49 PM
#21

Okej jag har inge kvar hemma just nu tog datorn i sin låda med alla saker i så verkstad för sköta sånt

[VSK]
9/2/16, 5:20 PM
#22

#21

Okidoki…

Aniara14
9/3/16, 12:08 AM
#23

#13 Jag kan inte se att du "får massa skit" nånstans i den här tråden.🤔 Det enda jag kan se är en saklig och civiliserad diskussion om ämnet, i syfte att förklara, hjälpa till och komma med förslag på lösningar.

Men om man absolut inte vill ha reaktioner och synpunkter på sina olika problem, datorrelaterade eller andra, så gör man klokast i att inte lägga ut dom till allmän beskådan på ett offentligt forum som detta.

Hoppas att verkstaden som du lämnade in datorn till gör ett bra jobb så att det hela ordnar upp sig. 🙂

Men tyvärr är det inte alltid som datorverkstäder är så värst skickliga på att upptäcka felen i trasiga datorer och därefter laga dom,  något som blev pinsamt tydligt i Råd & Röns lilla test för några år sen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet… 😭😂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Annsofie27]6
9/3/16, 5:59 PM
#24

Den är inte trasig utan måste bara installera om Windows 10 och det har dom saker till och fixat. Det har jag kolla upp med butiken som jag köpte datorn så det ordnar sig. Jag bad inte om så mycket förklaringar då jag inte kan med sånt själv.

Upp till toppen
Annons: