Annons:
Etikettprogramvara
Läst 4966 ggr
Sindri
2016-08-31 20:44

Flytta program till ny dator

Suck! Jag är en hopplöst konservativ jäkel som hängt fast vid Windows XP alldeles för länge.
Nu ny dator och Windows 10. Går sådär - XP var bättre!

Ett av mina problem är att jag för hundra år sedan köpte PageMaker till en ännu äldre dator. Kring 2007 uppdaterade jag till Adobe InDesign (i sista sekunden såklart). Det kostade en slant, men jag har haft nytta av det.

Nu till saken. PageMakerskivan har jag såklart inte kvar, och jag som vanligtvis är noga med dokumentering har inte någonstans sparat licensnyckeln till InDesign.  Idiotisk som jag är hade jag heller inte registrerat produkten hos Adobe. "Det hinner jag göra sen".

Är det överhuvudtaget möjligt, och törs man, köpa en begagnad version.

Nuförtiden kan man bara prenumerera och det vet sjutton om det är värt att betala över 200/mån för att göra lite snygga grattiskort och julkort då och då.

Jag har Scribus och det är säkert bra, men jag är gammal (och lite lat) och van vid InDesign och inte kan man konvertera originalen heller. Jag fattar helt enkelt inte hur det programmet tänker.

Vad skulle nån smart person här göra?

Kan tillägga att jag lyckade installera Photoshop 5.5 på min nya - men det ser ut som sk-t!!! Kommer InDesign att se likadant ut?

Skall jag bita i det sura äpplet och lära mig Scribus?

Annons:
Record
2016-08-31 21:32
#1

Vad säger "tian" om din scanner o skrivare, när de inte får vara med, XP är bättre (?), så behåll den och de program du använder. Det kommer nog nyheter som passar tian bättre. Det är ett nytänkande som behövs. 👍

Sindri
2016-08-31 22:57
#2

Scannern har jag inte ens försökt installera, färgskrivaren skall funka. Den gamla laserskrivaren går dock inte att få med W10, kanske mest beroende på att en annan dator den sitter i inte kan ta W10. Har nämligen också XP……

Scannern är inte ens kompatibel med XP, vete sjutton hur jag lyckades med det!

Min gamla PC kommer definitivt att dö en vacker dag, jag behöver ett program som kan göra det InDesign kan.
Måste nog tyvärr skaffa Office också eftersom jag jobbar ihop med en datorn som har det. Men jag vill inte ha det i molnet.

Nej, jag fattar inte alls detta nytänkande i racerfart. Jag behöver inte ett word med 531000 funktioner. Det räcker så bra med det som fanns med 200. Programmen blir bara med komplicerade, långsammare och kraschar mer.

Record
2016-09-01 11:50
#3

Förstår din frustation, stämmer bra in på min egen uppstart av tian.

Tycker du skall gå in på "sökglaset" och skriva "sekretess" för att stänga av kamera o mikrofon så inte hela världen får dina uttalanden. Kör du Skype så öppnar den för detta själv. Har du en Brother scanner så brukar de funka på både XP o tian.

Office 2013 och Word hänger sig med jämna mellanrum och visar timglaset i timmar tror jag. 😃Felet kommer oftast när man klistrat in en text, kanske den var spärrad på något sätt, men hittar det inte. Så gjorde inte Word 97. hi hi Allt annat gillar jag med Windows 10. 👍

Kaj
2016-09-01 13:53
#4

Stödjer Adobe överhuvudtaget Photoshop 5.5 och Indesign (gammal version) på 10:an?

skulle inte tro det så att tro att de kommer fungera kan du nog bara drömma om. Så är det med hela världen. Vi går framåt och då slutar gamla saker att fungera.

Försök betala med en check i en affär ska du se. Dessa har slutat att fungera i affärer för jättemånga år sedan.
Försök att få betjäning vid en bensinmack så att någon tankar åt dig - borta den tjänsten åxå
Försök att betala direkt på en buss i lokaltrafiken i Stockholm - går inte längre
Försök att inhandla en "tjock-TV" - lär nog bli svårt att hitta någon som säljer sådana
Försök att köpa en film på VHS kassett - borta
Försök att handla med de äldre 20 eller 50 lapparna - borta sedan i går.

Så det är ingen skillnad med datorprogram. Adobe lär inte underhålla sina äldre versioner till senare versioner av operativsystem såsom Windows, iOS mfl.

Har du lite tur fungerar kanske några funktioner men annars är det uppgradering som Adobe kräver.
Lägg INTE skulden på Windows för det är Adobe som inte anpassar sig (vilket är förståeligt)

Sindri
2016-09-01 14:34
#5

Har inte lagt den skulden på Windows. Det är hela denna "utveckling" i racerfart. Vem har bett om den, egentligen?

Jag har gjort alla sorts sekretessval jag kan göra. Aldrig visa min position t ex, men det hjälps inte, får ändå sökresultat där jag bor, fast jag kanske inte alls vill ha det där. Har aldrig kameran på på Skype.

Scannern är en Afga som inte ens tillverkar scanners längre. Joxade för att få den att funka med XP - men visst kan jag prova - den är suverän annars.

Kaj
2016-09-01 15:19
#6

hahaha - racerfart. 

Windows XP kom 2001 - dvs för 15 år sedan. Det har kommit 4 efterföljare innan Win 10 efter XP (Vista, 7, 8 och 8.1)

Photoshop 5.5 kom 1999 - dvs 17 år sedan.

Inte ens bilar håller så länge.

Men jag förstår dig. Onödigt att investera om man bara gör lite jobb med programmen per år. Men Phtoshop finns ju i kloner på nätet som är gratis såsom pixlr men det finns även flera andra.

Annons:
[VSK]
2016-09-01 17:51
#7

#6

Egentligen så kan man räkna Windows 10 AU som en "ny" version 🎧

Kaj
2016-09-02 08:50
#8

Där har du rätt VSK
Aniversary Update som kom nu i juni är att betrakta det som Microsoft tidigare kallade för Service Pack update. Dvs en större uppgradering med en hel del nya funktioner (till skilland mot månadsuppdateringar som enbart innehåller buggrättningar och täpper till säkerhetshål)

Windows XP ex hade 3 stycken service pack som kom i olika omgångar. Efter SP3 var det slut och sedan var nästa större uppgradering så stor att man betecknade det som en ny "major" release som fick namnet Windows Vista.

[VSK]
2016-09-02 08:52
#9

#8

Även fast det är "100 år sen" sen XP SP3 kom så minns jag hur jäkla bra det funkade. Hade säkerheten varit bättre och det fanns offentliga uppdateringar, så hade jag kanske kört med det än i nån dator.

Upp till toppen
Annons: