Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 3586 ggr
MagArne
9/13/16, 9:27 AM

Trådlöst nätverk med lång räckvidd

Har ni förslag på någon trådlös lösning för extra lång räckvidd/täckningsområde?
Kravet är 2,4GHz bandet då jag har produkter som bara klarar 2,4GHz

Klurar på en UniFi UAP-Outdoor+ med AMO-2G10 eller AMO-2G13 antenn.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/
https://www.ubnt.com/airmax/airmax-omni-antenna/

Är jag på rätt spår eller finns det bättre/mer prisvärd lösning?

Idag har jag 2st Apple Airport Extreme (med nätverkskabel mellan) där den ena routern har defekt 2,4GHz band och 2,4GHz delen ersatts av en gammal Airport Express. De har även 5GHz band påslaget parallellt. Signalstyrkan är inget vidare och telefonerna är dåliga på att byta accesspunkt när man förflyttar sig i huset.

Vore skönt att kunna ersätta ovan prylar med bara en router/accespunkt.
En Airport Extreme kan jag behålla och använda som router/DHCP med avstängd WiFi.

Bor i hus på landet och har bara en grannes 2,4GHz WiFi att ta hänsyn till.

Annons:
[VSK]
9/13/16, 9:51 AM
#1

Du är på rätt spår 🙂

Kaj
9/13/16, 10:44 AM
#2

Vet inte om en sådan här kanske skulle funka
Verkar vara en mottagare av WIFI som man sätter upp på huset. Eller så är det något annat. Du får kolla själv. Den kostar ju inga pengar direkt.
http://www.banggood.com/Yagi-2_4GHz-25dbi-WiFi-RP-SMA-Antenna-For-Wireless-Router-Outdoor-p-84566.html

[VSK]
9/13/16, 10:52 AM
#3

#2

En Yagi på 23 dbd är en stark riktantenn och inte speciellt rundstrålande. Det är bara GP som gäller för ts. 

Det går ju faktiskt bygga antenner själv och stacka de, men det är typ 100 år sen jag höll på med sånt, så jag har glömt av den matematiska formeln gällande allt. 

Men typ GP + fyrstackad dipol, eller Yagi för den delen, men det är som sagt rätt värdelös förutom i den riktning den pekar åt.

Record
9/13/16, 11:02 AM
#4

Om det är räckvidd du önskar skall det vara en riktantenn, enklast en Gevalia kaffeburk som reflektor och en enkel BNC-kontakt med en avstämd pinne i. Och minimal längd och på 50 ohm Koax. Slutsteg för att öka effekten är inte tillåten. Hade en mått-beskrivning , men hittar den inte just nu.

För täckningsområde får det vara en rundstrålande antenn, s.k. "stackad" vilken visas på dina länkar. Eller VSK har säkert något i bakfickan.

[VSK]
9/13/16, 11:16 AM
#5

#4

Jag har tyvärr glömt av det mesta som har med detta ämne att göra. Men Ts måste ha en GP högst upp och sen stacka med riktantenn för att uppnå det önskade resultatet.

Eller bygga med räckviddsförlängare. 

Minns jag rätt nu så är formeln liknande: 300/Hz*0.95*0.66/4 Stackkabeln för fyrstackat är busenkel. Man behöver inte fippla nåt speciellt utan varje stack är en helvåg. Detta för kvartsvåg (dipol). Beror på vilken ohm själva "antennen" har. 1 mm koppartråd funkar alldeles utmärkt. 

OBS att det är lääänge sen jag höll på med detta så…

Jag och en kompis byggde fyrstackat till en på den tiden analog trådlös telefon med original uteffekt. Räckte ca 3 km vid optimala förhållanden 🙂

Record
9/13/16, 11:32 AM
#6

Med "Kaffeburken" och 1kw tillförd gick det att göra månstuds. Skall försöka få fram ritningen senare. Stackad GPlane är nog bäst för TS men passar inte för att täcka in ett bredare frekvensområde.

Annons:
[VSK]
9/13/16, 11:45 AM
#7

#6

1000 Watt 😮-hur tjock antenn hade du 🤔

😂👍

MagArne
9/13/16, 11:50 AM
#8

Det är en rundstrålande historia jag behöver ha för att täcka hela huset. Alternativt en sektorantenn som jag sätter på vinden på taknocken  och skjuter rakt ner. Slipper jag se eländet också. Era tankar på denna lösning?

Tänker på typ denna
https://www.dustinhome.se/product/5010470535/airmax-sector-2g-120-15?ssel=false&_ga=1.38281573.716299774.1470302511

Kör jag med en rundstrålande så sätter jag den troligtvis i fönstret på övervåningen så får jag förhoppningsvis bättre täckning i trädgården också.

Jag gillar förvisso att bygga och experimentera men börjar med att se vad färdiga produkter kan tänkas kosta.

Går ju köra på flertalet acesspunkter med inbyggda antenner men 3-4st kostar ju mer än en med en jätteantenn. Sen är ju frågan om det hjälper med en jätteantenn då alla andra prylar så som iPhone, Macbook Air och Belkin Wemo fortfarande kör med sina inbyggda originalantenner? Vet ni?

[VSK]
9/13/16, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8

Om du bara vill att en routerns sändning och mottagning skall riktas nedåt eller uppåt så gör du bara som på bilden jag fotade. Riktantenner lär du inte få speciellt bra mottagning av om du är under de. Ju mer förstärkning ju sämre rundstrålning får du. 

Tänk en antenn som en glödlampa. Det är ju lika många Watt i en lampa oavsett riktning på ljuset. Bara kolla in extraljus till bilen. Lysa brett eller långt. Flodsljus kallas det för när dessa lyser långt.

[VSK]
9/13/16, 12:07 PM
#10

Sidospröten på bilden ovan går så klart att lägga rakt ut för än mer effekt ovan eller under enheten. Toppspröten går att vinkla de med. Men har man toppströten rakt upp som på bild, så får man bäst effekt på samma plan som routern står på.

Kaj
9/13/16, 12:13 PM
#11

Så du får kontakt in till huset men sedan har du svårt att sprida till alla ställen i huset - låter som om du bor i ett slott för agens ac routrar brukar täcka rätt stora områden.

Du kanske kan tänka dig en ac router som täcker det mesta och en eller flera powerline i väggkontakterna till de ställen du inte har bra täckning. Det finns powerline som agerar som en förlängd router vilket gör att du då bör kunna vadnra trådlöst från en punkt till en där en powerline finns utan att tappa uppkopplingen

https://www.netonnet.se/Search?query=powerline

[VSK]
9/13/16, 12:25 PM
#12

Hade jag varit Ts, och om möjlighet fanns, så hade jag haft en huvudrouter ganska mitt i huset om man betänker våningsplan. Sen hade jag byggt ut med nätverkskabel och routrar som går i AP om man inte hittar billiga såna. Sen kan man ställa in (iaf i ASUS) så att övergången från en router/AP till annan inte klipper.

En huvudrouter och två routrar/AP samt kabel kan man få för kanske 1200:- till 1500:- om man inte har stora krav samt köper kabel på rulle och nyper dit kontakterna själv.

Men detta är mer som en nödlösning. Går inte att komma ifrån att bra grejer kostar pengar. 

Pallar man inte med en massa AP och kablar hitan och ditan, så hade jag nog satsat på en bra router och sen köpt antenner med bra förstärkning i som är rundstrålande.

Varje dbd (dbi -2) som blir värde 3 är en fördubbling av effekten (inte räckvidden).

MagArne
9/13/16, 12:40 PM
#13

Jag har inga 802.11ac routrar, mina kör 802.11n

Har fiber in i huset. Airport 1 (markplan )fungerar som router med DHCP. Airport 2 & 3 (övre våning) fungerar som bryggor/accesspunkter och skapar trådlöst nätverk med samma SSID och lösenord som Airport 1. Alla är sammankopplade med 1Gbit nätverkskabel.

Vet inte om de gjort sitt för signalstyrkan är bara bra om man är i samma rum. Förflyttar jag mig mellan våningsplanen/accesspunkterna så verkar inte telefonerna byta automatiskt. Prylarna har ju några år på nacken så de kanske saknar någon väsentlig teknik?

Huset är ett gammalt timmerhus från 1907. ca 120kvm på två våningar +vind.

Powerline kommer jag inte köra med, drar nätverkskabel dit i så fall. Har verktyg för att kontaktera egna kablar.

Vet inte om jag inbillar mig bara men misstänker att dagens routrar med alla antenner är för att kunna trycka stor mängd data på 5GHz bandet och 802.11ac standarden. Fungerar 2,4GHz tillfredställande på dessa routrar eller är de nedprioriterad? Behöver ingen monsterprestanda, bara räckvidden är bra och att sakerna fungerar utan strul.

Annons:
[VSK]
9/13/16, 4:25 PM
#14

#13

På min router (bilden) så är 2.4 Ghz sjukt effektiv om du ser till räckvidden. Hade en Black Knight före denna och det går inte att jämföra med. Jag kör min router som AP.

Record
9/13/16, 9:20 PM
#15

# MagArne

Varför fungerar inte en normal router? Den bör klara minst 60-70 m med fin signalstyrka, en bra antenn som VSK säger ger en bra förstärkning.

#7 VSK

Tillförd effekt 1kw till Superflex koax 16 mm ;skärmen lödad direkt i burken, innerledaren 4mm, halvvågs-antenn. Har letat efter ritningen. Troligen har "tian" slängt ut den, eller blev den kvar i Win XP.

[VSK]
9/13/16, 9:28 PM
#16

#15

4 mm förklarar saken. 

På "min tid" så var det RG213 som gällde mer eller mindre.

Record
9/13/16, 9:34 PM
#17

¤VSK

Köpte 100 m superflex när jag var rik, 80 m står ännu i garaget o tar plats. 😃

[VSK]
9/13/16, 9:39 PM
#18

Tar plats?   

Jag har plats över här ☝️

😃

MagArne
9/13/16, 10:08 PM
#19

#15 vilka normala routrar klarar 60-70m inomhus genom tak och väggar? Utomhus med fri sikt lär det ju inte vara några problem.

Record
9/13/16, 10:16 PM
#20

Du skulle även kunna gå i trädgården också skriver du. När du går där vilken apparat använder du då?

Annons:
MagArne
9/14/16, 7:40 AM
#21

#20 iPhone SE och iPhone 6. De fungerar hyfsat på altan men sen är det kört.
Inget krav att de ska fungera i hela trädgården men det vore trevligt om mottagningen räckte några meter till.

Så frågan är vad man ska investera i? Hoppas på att 3000kr ska räcka men mer än 5000kr ger jag inte.

[VSK]
9/14/16, 7:47 AM
#22

#21

Har du inga större krav på bandbredd hitan och ditan så köp tre st såna + lite kabel. Billigare än så lär du inte komma undan.

Knappast några kraftpaket och prestandan lär väl precis räcka.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt-n12/163805.8935/

Släng in Merlin.

MagArne
9/15/16, 8:00 AM
#23

Har börjat att gå runt i huset nu och mäter upp signalstyrkan.
Verkar som om routrarna har gjort sitt. I den ena Airport Extreme har 2,4GHz bandet dött och i den andra har 5GHz bandet tappat all räckvidd. Airport expressen fungerar men den lilla skiten är ju inget mästerverk direkt. Är väl bara en tidsfråga innan allt havererar :-P

Många bra tips och synpunkter har jag fått, stort tack.
Ska klura över helgen och sen får jag beställa grejer.

[VSK]
9/15/16, 8:10 AM
#24

#23

Ett tips inför framtiden är att köpa rätt grejer på en gång, men det kostar ju en slant. Kan du inte betala för dessa prylar, så hade jag köpt så billigt som möjligt (de förslag jag gav på billiga routrar) och sen spara ihop till schyssta prylar. Iaf när dina grejer håller på att ge upp och det är ett akut läge. 

Oavsett vad, lycka till med ditt bygge.

MagArne
9/15/16, 8:43 AM
#25

Nä det måste bli rätt då jag är allergisk mot skräp som inte fungerar.
Så nu under planeringsstadiet får det kosta hur mycket som helst så jag vet vad som krävs för att vara på den säkra sidan. Sen får jag se om det går att hitta motsvarande produkter billigare i steg 2 i planeringen.

[VSK]
9/15/16, 8:53 AM
#26

#25

Du tänker helt rätt. Jag trodde du var ute efter en billig lösning först. 

Vet ej om jag missat det men vad har du för slags internet idag?

MagArne
9/15/16, 10:16 AM
#27

Jag har fiber 100/100 Alla stationära datorer och prylar (med nätverksport) kör med nätverkskabel. Så det är WiFi till mobiltelefonerna och slösurf lite här och där. Där av är räckvidd viktigare än hastighet.

Annons:
[VSK]
9/15/16, 10:30 AM
#28

#27

Samtidigt så gissar jag på att du vill ha det så clean som möjligt. Den här routern sägs vara den absolut bästa du kan köpa i konsumentmarknaden gällande trådlöst och räckvidd. Du får koppla till en liten switch om du har mer än 4 enheter som går via kabel.

https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC5300/

Den kostar en slant men jag tror faktiskt det är värt det om du vill ha så få fysiska enheter som möjligt.

Vill du slippa en switch och tumma lite på det trådlösa så är den här maskinen bra och kraftfull. Denna är lite mer byggd för prestanda via kabel istället för ovan. Den här har dessutom dubbla mängden RAM än ovan samt 8 portars LAN.

https://www.asus.com/se/Networking/RT-AC88U/

Har du råd vilket du nämnde ovan gällande budget, så köp 5300 på ett ställe där du har 30 dagars öppet köp där du verkligen får testa produkten. Blir du missnöjd så får du klura vidare då.

Jag har som sagt RT-AC3200 (6 st antenner) och den äter min gamla Black Knight (3 st antenner) till frukost gällande räckvidden. Där jag förut inte ens fick signal (granntrappen längs ned, vi bor högst upp, betonghus) kan jag utan problem logga in med min mobil och surfa.

Record
9/15/16, 3:17 PM
#29

Skulle tänka mig att åskan har varit med när så många routrar har lagt av.

[VSK]
9/15/16, 3:25 PM
#30

Dyrare routrar brukar vara skyddade mot elaka transienter och annat elände, men 100% säker är man aldrig. Det enda man kan göra som konsument är att ha gjordade uttag i väggen samt en bra UPS helst level 9 så klart.

Kommer Tor ja då får man rycka strömmen. Finns inget annat. 

Förut när jag höll på med Watchguard så hade jag faktiskt en level 9 UPS, men när det var dags för batteribyten så råkade den UPS hamna på återbruket 🎧

Idag har jag faktiskt bara en bra nätdel och jordade uttag med jordfelsbrytare som skydd. Men det beror ju lite på vart man bor oxå. Men jag klurar faktiskt på några UPS i framtiden. Speciellt när man skall flasha nåt så blir det lite onödigt spännande att inte ha en UPS.

Record
9/15/16, 3:37 PM
#31

I #27 ser jag att nätverkskabel används, och det kan bli bra spikar i oskärmad kabel.

Hur är det med routrarna och signalstyrka, går knappast att se när de växelvis bara lyssnar tidvis, de behöver inte gått sönder.

MagArne
9/15/16, 4:05 PM
#32

#31 Jag kör oskärmat UTP cat5e och cat6.

Något är fel för ska jag få någon form av prestanda så måste jag ställa datorn på routern med fel på 5GHz bandet. Samma sak med den som har dåligt 2,4GHz band. Annars kopplar den upp med typ 17Mbit och det går allt annat än stabilt. En omstart hjälper inte.

[VSK]
9/15/16, 4:08 PM
Record
9/15/16, 9:54 PM
#34

Tänkte faktiskt be dig att koppla ner hela nätet, för att sedan bara använda en router, och ställa in kanalerna så att de inte stör varandra och inte heller använda samma kanal som grannen intill.

Störande apparatur kan finnas i sjukhusmiljö (diatermi).

Använd de bandet som funkar bäst, läs igenom länken VSK visar ovan.

Annons:
MagArne
9/16/16, 7:43 AM
#35

Kanalerna har jag koll och det som skulle kunna störa hemma är väl mikrovågsugn, kyl och frys. Har 17km till sjukhusmiljö.

Skulle kunna chansa på en Asus RT-AC5300 och hoppas på att den täcker hela huset. Men 5000kr känns hårt då jag inte hittar några jämförelsetester om den är så mycket bättre än andra routrar.

För 5000kr får jag bl.a 7st accesspunkter MikroTik RouterBOARD SXTG 2HnD
https://routerboard.com/RBSXTG-2HnD

Record
9/16/16, 10:06 AM
#36

Om du har mer än 1 accesspunkt till din router, måste du ha en bärbar enhet som kan hantera Diverisity ( avgöra vilken signal som är starkast, och välja denna för kommunikation). Din miljö är vad du skriver bra, micron  går på ca 10 Ghertz, kyl o andra enheter stör inte ut wifi. Själv har jag ett hus på 2 x 160 m2. med tegel o gipsplattor och har inga problem med kontakter, trots flera hundra wifi mitt i stan.

Ditt problem är intressant och går säkert att lösa.🤔

[VSK]
9/16/16, 10:19 AM
#37

#35

Googla på den routern så kommer du se att den är outstanding på det trådlösa. Men det är ju som de tips du fick av mig i början, flera billiga enheter som får agera nätverk åt dig. 

Men en router för de pengarna så kan man inte begära så mkt faktiskt. Det har med allt att göra med. 

5300 är en snordyr router, men du hittar ingen bättre i konsumentmarknaden. Den är byggd för MU-MIMO.

Fördelen är att du har en enhet. Måste du bygga ut ändå, så bara släng upp en AP. Att köra repeater om du har mkt signaler och annat jox som stör, så kan faktiskt repeatern göra det ännu sämre pga dess teknik.

Men gör som jag sa. Köp 5300 på ett ställe där du verkligen får prova den i 30 dagar och lämna tillbaka den om du inte är nöjd. Det finns de butiker som har 30-dagars i obruten förpackning, hur nu jäkla idiotiskt det är. Webhallen är såna. Iaf förut. -bara kolla upp om du köper därifrån.

Som sagt, jag har ju en 3200:a och den är så sjukt mkt bättre än min gamla 66:a så det liknar ingenting. Det går inte att jämföra.

3200:an står i hallen så signalerna måste studsa. Med 66:an i sängen (brukar surfa en del på datorsajten kvällstid med bärbara i bingen) så fick jag kanske 30 Mb/s i snitt vid tester. Signalstyrkan brydde jag mig inte om att kolla då, utan jag är bara ute efter upplevd prestanda.

Med 3200:an så kan jag sitta i granntrappen längst ned (vi bor högst upp) och surfa med mobilen. Förut testade jag detta med 66:an och mobilen kunde inte ens hitta dess SSID. Jag tror bärbara precis fick in SSID därifrån då.

Ska du ha lång räckvidd så är det ju 2.4 Ghz som gäller. 

Lycka till med din projekt, och håll oss uppdaterade är du snäll, för det här blev spännande 🙂

Record
9/22/16, 2:20 PM
#38

Lite mer antenner om det duger, för att räcka långt skall man bo högst upp, vilket även jag siktade på, 😃 för mina antenner på taket.

http://www.ebay.com/itm/TP-LINK-5GHz-30dBi-Outdoor-Grid-Parabolic-Antenna-30-dBi-Outdoor-Wireless-D-/331831253214

MagArne
9/22/16, 2:37 PM
#39

Vad ska jag med en 5GHz antenn till?

Jag har iaf labbet lite i helgen och ställt om mina routrar från Sverige till Lettland då de inte har lika hårda restriktioner på effekt. Såg en liten ökning när jag analyserade nätet. Vinner lite tid när jag håller på och velar i valet av ny utrustning.

Record
9/22/16, 2:46 PM
#40

Tanken var att jag skulle hitta mina tidigare antennritningar, men så har inte skett, saknar dem . Men för att täcka de område du önskar funkar 5 GH. Tror fortfarande att det är störningar av något slag som gör det svårt att arbeta med din utrustning. Riktning på antenner gör ingen effekt i närområdet, där läcker alla frekvenser ut.

Din bärbara apparat måste selektera vilken av motstationerna som är starkast, och stänga dessa vilka inte duger (Divercity mottagning /sändning). Mottagare på dessa frekvenser är oerhört bredbandiga och överstyrs på mottagaringångarna och blockerar dessa.

Kaj
9/22/16, 2:51 PM
#41

5 Ghz gör att du får bättre prestanda men har kortare täckningsvidd än 2,4Ghz

http://feber.se/iphone/art/252755/skillnaden_p_wifi_ver_5_ghz_oc/

Annons:
[VSK]
9/22/16, 4:09 PM
#42

#38

Jag hade ju 7.5 m mast där jag hade fyrstackad (rygg mot rygg) 79 Mhz och givetvis en hemmabyggd fystackad (rygg mot rygg) för trådlösa telefonen. Hade masten på hisshuset högst upp på ett höghus. Funkade rätt okej måste jag säga.

Record
9/23/16, 10:58 AM
#43

#VSK

Tänk vad lika vi är, med bostad och fri sikt runt omkring, yrkesskada? 😃

Tror att MagArne fixar sin utrustning nu när han rensar ut alla störkällor, kanske med korsmodulation.

[VSK]
9/23/16, 11:12 AM
#44

🎧🙂

MagArne
1/10/17, 1:50 PM
#45

Nu har jag fått tummen ur och beställt 2st Ubiquiti Unifi AP AC LR
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Får se om de är något att ha.

[VSK]
1/10/17, 1:56 PM
#46

👍

MagArne
1/11/17, 5:04 PM
#47

Det lilla jag har hunnit testa när accesspunkterna ligger i en hög på golvet är att räckvidden är överlägsen mina gamla Apple Airport Extreme på 2,4GHz bandet. 5GHz bandet går inte lika långt men tillräckligt för ge bra fart i kontoret samt i vardagsrummet där vi sitter med datorerna och vill ha bra fart.

Det här ser ut att bli riktigt bra.

[VSK]
1/11/17, 5:11 PM
#48

#47

Kul du blev nöjd. Dyrt men nu har du schyssta prylar.

Annons:
Record
1/11/17, 11:07 PM
#49

En intressant tråd med gott resultat. 👍

Upp till toppen
Annons: