Annons:
Etikettövrigt
Läst 1052 ggr
Moalinn
9/21/16, 4:40 PM

Upplösning med HDMI

Tycker jag har försökt allt jag kan, har googlat och jag vet inte vad men jag lyckas inte få rätt storlek på bilden när jag kör med HDMI (till tv). Duplicerar jag blir bilden på tvn lika stor (?) som den är på datorn. Detta går att ändra på olika sätt men den blir aldrig lika stor som tvskärmen. Kör jag endast tvn blir bilden istället alldeles för stor och jag har då svårt att veta vad jag gör i kanterna. Någon som vet hur jag ändrar detta, om det ens går att ändra? Det fungerade hur bra som helst med min förra dator (till samma tv) men denna vill inte samarbeta. Har en Acer Aspire E13 13" och tvn är en Samsung 40" (kan skriva upp hela modellnumret om det är så 😃). Är dock likadant till en annan, större tvskärm också, så då funderar jag på om det är något jag måste göra i datorn för att det ska fungera?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[aqva65]
9/21/16, 5:52 PM
#1

Hej , kan du gå in i menyn på tvn & sätt den på auto så fixar tven bilden själv !

vad heter din tv mer än samsung ?

Moalinn
9/21/16, 11:24 PM
#2

Sitter inte med tvn på just för tillfället så ska kolla en extra gång imorgon, men jag är rätt säker på att den står på auto eller i alla fall rekommenderade inställningar eller liknande. Det fungerade ju med en annan dator som har 14".

Min tv har modellnummer: LE40F71BX/XEE

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
9/22/16, 12:53 AM
#3

Prova sätt tv på 16:9 alternativt oskalad.

Moalinn
9/22/16, 10:57 AM
#4

Hade fel i #2, den står på 16:9. Auto finns men är grå/oväljbar, oskalad finns det inget alternativ som heter.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
9/22/16, 11:35 AM
#5

#4

Vet ej vad du har för tv men den låter som den har några år på nacken kanske. Har du nåt alternativ som heter bredbild? 

Det är ju bara testa alla alternativen du har på tv. Finns där inget som löser problemet så måste du kika i datorn. Har du senaste grafikdrivarna?

Kaj
9/22/16, 12:12 PM
#6

Jag har en urgammal Samsung TV - en av de första platta LCD varianterna. med 1920x1080 i upplösning
Den är inställt på ex HDMI2 på att vara satt till Auto på skärmupplösning

Jag kör en surfplatta med Windows 10 som visserligen har 4K upplösning men ändå. Det enda jag gör är att gå via HDMI från plattan till TVns HDMI2 uttag och bilden blir perfekt skalad utan att jag behöver göra något.

Vad har du för OS på din dator - Win 10 eller något annat?

Annons:
Moalinn
9/23/16, 11:29 PM
#7

Ja, alltså helt iq-befriad och oteknisk är jag inte. Självklart har jag testat alla olika upplösningar på både dator och tv men det finns inget som är bättre än det andra. Tvn är liksom #6 en av Samsungs första platta lcd hdtv så den är ett xantal år gammal, gissar på närmare 10 år om inte mer. Men eftersom att det är likadant på en något yngre tv, kanske 4-5 år gammal, borde det väl ligga hos datorn och inte tvn? Vet inte vilken windows jag har men antar 8. Har inte orkat uppdatera till 10an, kanske ska göra det? Min förra dator hade win 8 och den fixade upplösningen till samma tv utan några problem.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
9/24/16, 8:30 AM
#8

#7

Det är så här.

Din dator har 1366x768 i upplösning. Din tv har 1920x1080 i upplösning. Om du kör grafikkortets utgång som spegling av skärmen så får du inte mer än 1366x768 till din tv, så därför så blir bilden betydligt större på din tv än i din dator.

Det är ingen som påstått att du är IQ-befriad eller oteknisk. Vet ej vart du fått det ifrån. Men nästa gång du vill ha hjälp med nåt så kan det vara en idé att tala om i Ts det du har gjort själv i din felsökning samt tala om all hårdvara du har där det felar så slipper vi sitta och gissa oss till saker som du redan gjort. 

Windows 10 är betydligt bättre på att skala än åttan. Men i det här fallet så tror jag inte det spelar nån roll, utan installera senaste grafikdrivare samt ställ än rätt i grafikchipets kontrollpanel.

Upp till toppen
Annons: