Annons:
Etikettwindows
Läst 6812 ggr
Marinas Mix
2016-09-22 16:58

Inloggningsproblem

Försöker logga in på min Asus dator, som har widows 10, men får upp två dialogrutor, en som säger " vi kan inte logga in på ditt konto" det här problemet kan ofta lösas genom att logga ut från ditt konto och sedan logga in igen. Om du inte loggar ut nu går filer du skapar eller ändringar du gör förlorade" Så jag klickar i logga ut rutan och fösöker logga in igen och får samma meddelande. dessutom får jag ett meddelande från åtgärdscenter att en inställning för en standardapp återställdes. hur ska jag kunna komma in i min dator?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[fritte1974]
2016-09-22 17:07
#1

men du är inlogad nu

[VSK]
2016-09-22 17:07
#2

Pratar vi lokalt konto eller onlinekonto ?

Är det onlinekonto så kan du kika här hur man gör: http://www.idg.se/2.1085/1.649690/windows-10-losenord

Marinas Mix
2016-09-22 17:15
#3

Nu är jag på surfplattan, men jag vill komma åt allt jag har idatorn, vilket inte fungerar, då jag loggas in på ett temporärt konto. Igår krävdes det "bara" tre omstarter/ut-inloggningar, men idag funkar det inte alls trots att jag följer anvisningarna i dialogrutan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2016-09-22 17:27
#4

Vsk, jag få bara mitt namn och lösenordsrutan på startskärmen, inte alterativen med glömt lösenord, som visas i videon du länkade till

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
2016-09-22 17:27
#5

#3

Du måste svara på min fråga om du vill jag skall försöka hjälpa dig.

Marinas Mix
2016-09-22 17:48
#6

Skrev med flit ett felaktigt lösenord och då fick jag alternativen som visades i videon. VSK, det är direkt jag startat datorn och är på första sida, där jag ser den bild jag valt och mitt namn, under namnet brukar min e-postadress stå och sedan är det lösenordsrutan under den, men nu visas inte e-postadressen. tror jag lägger ner dagens försök och sover på saken, så kanske lösningen sjunker in till i morgon.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[VSK]
2016-09-22 17:55
#7

#6

Ok online inloggning alltså.

Så tipsen i videoklippet funkar alltså inte. Menar du att du inte får fram en ruta där du skall skriva in din emailadress?

Kaj
2016-09-23 08:50
#8

Om du har ett Windows konto (det som  VSK kallar online konto) kan du pröva att på din surfplatta gå till http://live.com och logga in där. Det för att se om det är något problem med ditt konto.

Jag antar att din dator där du får felet har internet koppling aktivt för det behövs för att logga in med ett Windows konto.

När du väl kommit in kan du enkelt byta mellan Windows konto och lokalt konto. Du kan göra detta på samma konto hur många gånger som helst. Du förlorar inget data men om du väljer att göra kontot till ett lokalt konto får du ingen synkning upp i molnet av dina filer - molnet här är http://live.com - och dina favoriter i din webbläsare är inte heller synkade då.
Ett lokalt konto är enbart på din lokala dator medans ett windows konto är på din lokala dator samt att du är ansluten till molnet. Med ett Windows konto får du lite mer funktioner och säkerhet men med ett lokalt konto har du lite mer koll. Ett Windows konto kan du alltså återställa om du glömt lösenordet. Med ett lokalt konto får du bara upp en lösenordstråd om du glömt det. Denna fråga angav du då du skapade det lokala kontot så här måste du alltså förstå innebörden av lösenordsfrågan för att komma på vad ditt lösenord var för att komma in igen. Det behöver du alltså inte med ett Windows konto som du kan låta Microsoft återställa åt dig via dina personliga uppgifter såsom telefon nummer eller e-post adress som du angav då du skapade Windows kontot.

Det är en smakfråga vad man väljer - jag började med ett Windows konto eftersom installationen av Win 10 föreslår det. Men sedan bytte jag snabbt till ett lokalt konto för jag har inget behov att vara i molnet för just den datorn.

Marinas Mix
2016-09-23 09:40
#9

Jag har nu bytt lösenord genom den länken VSK gav, men det hjälpte inte när jag nu ska logga in på datorn, samma problem kvarstår att jag bara loggas in på ett temporärt konto. när jag angivit mitt nya lösenord säger datorn att "windows förbereds" och när jag sedan kommer in på det temporära kontot så kommer meddelanden som jag tidigare beskrivit.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
2016-09-23 09:45
#10

#9

Låter otroligt märkligt detta.

Men du loggas in på ett temporärt konto säger du (vad nu det menas med) men försök skapa ett nytt konto från det temporära kontot bara för att se om det går. Gör ett admin-konto. 

"Windows förbereds" brukar mer eller mindre endast dyka upp vid stora uppdateringar efter omstart, samt skapande av nya konton (i princip). 

Jag använder endast lokalt konto så det här är okänd mark för mig.

Marinas Mix
2016-09-23 09:50
#11

Nu kom jag in i inställningar oc skulle ändra till lokalt konto, men får då meddelandet att microsoftkontot inte ändrades till ett lokalt konto och en felkod. Hur/vad gör jag då?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
2016-09-23 09:53
#12

#11

Det låter som din datorns operativsystem inte låter som det mår så bra. Hade jag varit dig så hade jag gjort en återställning till nyinstallation faktiskt. Du kanske har fulkod i din dator som gör att den beter sig så underligt. 

Eller, så kanske du har trasiga kluster på din hårddisk (eller block om du har SSD).

Gör backup på alla dina viktiga filer du har, är en rekommendation.

Marinas Mix
2016-09-23 10:00
#13

MORR. Kan ju inte göra någon backup på mina filer då jag bara loggas in på den "temporära profilen" Datorn höll på med några uppdateringar i början av veckan och därefter har det bara trasslat så här.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[VSK]
2016-09-23 10:10
#14

#13

Det var därför jag ville du skulle skapa ett adminkonto. Med det så bör du komma åt dina filer såvida ditt vanliga konto är användare. (det beror lite på vilka säkerhetsinställningar man valt att göra oxå, men per default-installation så bör det funka kan man tycka).

Har du inte krypterat dina filer, så kan du alltid komma åt de via USB-boot från nån form av rescue (bygger oftast på Linux) eller så kan du koppla ur din hårddisk och ta den till nån som har en annan dator och där koppla in den och kopiera.

Det finns ju Live-DVD med olika Linux-distributioner där du bootar med USB-minne/DVD-skiva och kör operativsystemet därifrån. Ingenting rörs på din hårddisk. Du kan ju testa det och se om du kommer åt dina filer på det sättet. 

Har du inte superviktiga filer så kan du ju prova återställning med sparade filer. Detta är ju aldrig 100% säkert att alla dina filer sparas oskadade på detta sättet, men det kan vara ett alternativ.

Jag hade iaf i ditt ställe aldrig lagt ned tid och energi på att försöka laga denna installationen av Windows då det är så knepiga fel. Men allt är ju relativt.

Record
2016-09-23 10:40
#15

Kan det vara så att felet har samband med uppdateringen i början av veckan till 1607 ver?

Vad jag kommer ihåg var att det frågades efter lösen med tveksamt påstående, att jag hade fel konto och lösen. efter 4-5 omstarter via uppdateringsprogrammet, försvann anmärkningarna.

Blir nog för dig att köra återställning, kanske MS upptäcker det själv så låt datorn stå på, ett tag. 🤔

Marinas Mix
2016-09-23 10:49
#16

Jag har bara ett lokalt konto och det är mitt adminkonto. nu är jag inne på den temporära profilen och hittade fram till säkerhetskopiera och återställ till windows7. Så jag testar väl med det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

joel.w.ottosson@gmail.com
#17

Hej! Jag har samma problem som ovanstående just efter en uppdattering.
Skriv gärna här igen hur det går med återställningsförsöket :)

Record
2016-09-24 09:52
#18

# Marinas Mix

När du skriver "Den temporära profilen" är det något du skapat eller kan det vara Windows tillfälliga under uppdateringen som gjordes? I så fall tror jag du skall vänta med att nyinstallera Win 7.

Detta du har och kanske fler drabbas av kan vara något som  MS fixar med återställnings rutiner.

Marinas Mix
2016-09-24 20:36
#19

Jag, eller rättare sagt datorn håller på och säkerhetskopierar och har gjort så länge nu. Den temporära profilen dyker upp varenda gång jag ska logga in på mitt lokala konto, inget jag väljer själv alltså. Och i den temporära profilen finns inga av mina dokument eller program jag installerat

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2016-09-25 09:02
#20

Nu på morgonen, kommer jag in på datorn.  Hurra!
Först lyckades jag  göra en felsökning/ åtgärdning av problem med windows update, via kontrollpanelen och efter datorn gjort det, så loggade jag ut och startade om och loggade in  igen, så nu kommer jag åt alla mina filer.
Efter att jag loggat in dök dialogrutan "logga in med microsoftkontot" upp.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[VSK]
2016-09-25 09:11
#21

🙂👍

Marinas Mix
2016-09-25 09:49
#22

Nu har jag gjort en backup på alla mina filer till en extern hårddisk, så jag kan köra dem på en annan dator, som jag har som inte är kopplad mot internet och är för gammal för att uppgradera till windows10😂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
2016-09-25 10:23
#23

#22

Det känns väl gött med en backup nu efter allt strul. Men tänk på att ha viktiga filer på minst två olika ställen. Gärna på fysisk annan plats.

Record
2016-09-25 11:28
#24

Låter trevligt att det hela har gått bra, känner igen min egen uppdatering av datorn med ett antal omstarter via MS uppgradering, och det sista att få mig att logga in på MS kontot.

Vid starten av uppgraderingen står det "Du kan jobba vidare med egna.." Och troligen är man då i den Temporära avdelningen. Tack för du inte gav upp utan kämpade vidare, så nu vet vi i tråden hur det funkar. 👍

[VSK]
2016-09-25 11:32
#25

Jag får eksem om det inte är lokala konton på datorerna mina 🤦‍♂️

Record
2016-09-25 22:09
#26

Du är duktig VSK, men tänk om du skulle göra uppdateringen men ägaren av datorn ständigt möblerar om samtidigt= eksem.

MS gör naturligtvis så att det första skapas den preliminära mappen för att utestänga påverkan på de avsnitt som skall uppdateras. Vi får tänka om !?? men intressant att följa.

I dag fick ja den andra uppdateringen av (Ver 1607) på två timmar av VAIO'n har du haft samma?

[VSK]
2016-09-25 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26

Tack det var snällt sagt, då det är många år sen man höll på med datorer egentligen (för många). 

Ha, ja eksem är lätt att få 😃

Jag har bara home på bärbara, Vaio här med.

Jag kör tredjepart för WU, men har för mig jag fick två i rad, eller så blandar jag ihop med andra datorer.

Annons:
Record
2016-09-25 22:47
#28

Bara en vecka mellan två liknande uppdateringar på den bärbara Vaio. Sedan fick ja ett mail att det var för att skydda min dator det gjordes.

Har du editerat Winver… bilden. 😃

[VSK]
2016-09-25 22:55
#29

#28

Ja, tog bort namnet på den som licensen står på, mig alltså 🙂

På tal om Vaio, vilken version har du?

Record
2016-09-25 23:07
#30

Typen på den bärbara VAIO kan ja inte få fram nu , men vi har haft det tidigare o jämfört. Den är tydligen svår att hantera tian när uppdateringen tar sådan tid, med många omstarter. Kanske MS upptäckte att jag klistrat en tape över kameran o mikrofon . 😃

[VSK]
2016-09-25 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30

Stäng av de i enhetshanteraren. Du lär ju inte köra som admin så det ska mkt till för att aktivera de från användarkontot. Ställ in så att man måste ange lösen vid UAC samt ctrl-alt-delete för privilegiehöjning. Brukar funka bra.

Jag har Vaio Pro 13. Vet ej vad du har, men Sony talar om för Windows att gå på sparlåga på 2260:an. Lägger man in det här så dyker en ny meny upp för strömsparhanteringen. Jag får ut 120-150 MB/S mer än default 🙂

Du gör det på egen risk.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorA\Parameters\Device]

"Controller0Phy0HIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy0DIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy1HIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy1DIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy2HIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy2DIPM"=dword:00000001

"Controller0Phy3HIPM"=dword:00000000

"Controller0Phy3DIPM"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60]

"Attributes"=dword:00000002

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\dab60367-53fe-4fbc-825e-521d069d2456]

[VSK]
2016-09-25 23:31
#32

Hmmm vilken bugg. Hela strängarnas sökväg kom ju inte med 😡

Marinas Mix
2016-09-26 09:22
#33

Nu piper datorn om att jag måste åtgärda MS-kontot. Törs jag ge mig på det tror ni?
Lite skrajsen för att det gör att förra veckans problem kommer tillbaka.
Vill ju inte lagra mina filer i molnet, utan hellre på en fysisk extern hårddisk som jag kan ha koll på.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[VSK]
2016-09-26 09:46
#34

#33

Trodde det var fixat, men nu har du ju backup på allt, så det är bara att köra på.

Annons:
Marinas Mix
2016-09-26 09:55
#35

Borde ju vara det.
Jag testar väl och ser vad som händer.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2016-09-26 09:56
#36

Det ska inte vara något problem att växla mellan Microsoft konto och lokalt konto. Det skall gå och göra hur många gånger som helst fram och tillbaka.

Om du är orolig så skapa ett till lokalt konto som du ger adminrättigheter på. Om det skulle strula till sig då du växlar till microsoftkontot på ditt vanliga konto kan du alltid komma in på datorn igen med det nya adminkontot.

Marinas Mix
2016-09-27 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Nu plingar det till med jämna mellan rum och så dyker den här rutan upp nere till höger på skärmen

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Record
2016-10-01 10:39
#38

Det bara ökar med överraskningar både vid inloggning och försök att få in oss till Microsoftkonton och Moln där. De stora uppdateringar med flera omstarter fortsätter, vilket gör att användarna vill avbryta dessa, med haveri. 😭 men 👍

Marinas Mix
2016-10-02 14:00
#39

Ja det var enklare med de äldre operativsystemen Record. Jag har startat upp min gammeldator nu och den har Windows Vista Home Premium. Inga problem att hitta runt iden, trots att jag inte använt den på säkert ett halvår.😂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Record
2016-10-02 22:26
#40

Senaste veckans uppdateringar har verkligen spökat, flera av mina kunder vill backa till Win XP. Inte heller jag har raderat gammeldatorn.

Tror du kan bocka bort den infon som kommer ut från högersidan som du visar i#37. Kommer just nu inte ihåg var. högerklicka på rutan får du se om det är så man gör.

Upp till toppen
Annons: