Annons:
Etikettwindows
Läst 2358 ggr
Carmarino
2016-10-01 10:57

Kan inte radera pdf-fil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två pdf-filer som inte går att radera. Får bifogade felmeddelande att filen är öppen i ett annat program. Detta stämmer inte, eftersom jag både startat om och stängt ner datorn flera gånger.

Den första filen skapades den 23 augusti, och jag får fortfarande samma meddelande. Den andra filen skapades idag. Gemensamt för bägge är att jag öppnade filen av misstag och stängde ner dokumentet direkt, så förmodligen hann det inte laddas färdigt.

I Windows 7 hade jag aldrig dessa problem, utan när jag startat om datorn hade systemet också släppt filen. Hur gör jag i Windows 10 för att jag ska kunna radera filerna?

Vet inte om det gäller även övriga filsorter, för jag har bara råkat ut för det med pdf-filer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Inkanyezi
2016-10-01 11:23
#1

Den enkla förklaringen är så klart att filen verkligen är öppen i något program, och att den därför inte kan raderas. För mig ser det ut som ett fel i programmet, eftersom en PDF normalt ska kunna raderas också om en PDF-läsare har öppnat den, men någon programmerare kan ha gjort bort sig och gjort så att ett program skyddar filen när den inte är fullständigt inladdad. I så fall kan systemet inte radera den så länge programmet försöker ladda.

Den enda idé jag kan bidra med är att försöka hitta processen som blockerar filen, och att stoppa den, så att det går att ta bort filerna som inte vill låta sig raderas.

(Och i tillägg till #2: Ställ in visningen i Utforskaren så att filtillägg syns!)

Record
2016-10-01 11:30
#2

Du har nog inte laddat ner bara en .pdf, utan ett installationsprogram vilket placerat mer på din dator.

Gå till sökrutan och skriv filens namn, så ser du var den finns mer. Kopierar datorn filen när du klickar på namnet?

Kan vara ett virus oxo.

Carmarino
2016-10-01 11:41
#3

Testade att ta bort filen från idag, och nu gick den att radera. Filen från 23/8 går dock fortfarande inte att radera. Datorn är avstängd på nätterna och ofta flera timmar på dagen också. Tycker att filen borde ha släppt kontakten med Acrobat Reader efter mer än en månad.

Filen skapades på min dator i InDesign så jag tror inte att något installationsprogram laddades ner. Om jag söker efter den så får jag meddelandet att "Inga resultat hittades". Hittar inte någon process som verkar ha med filen att göra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inkanyezi
2016-10-01 11:50
#4

Det är rimligt att anta att någon process i anknytning till InDesign håller i filen. Om du tittar på processhanteraren när du försöker radera filen kan du kanske hitta någonting som har med filen att göra, kanske någonting från Adobe.

Carmarino
2016-10-01 12:05
#5

Kan inte se någon aktivitet i någon process med anknytning till varken Readern eller InDesign. Bara om jag öppnar filen så dyker Adobe Reader upp i listan, men den försvinner direkt jag stänger filen igen.

Testade att öppna ursprungsdokumentet i InDesign och Exportera till pdf. Det fungerade, så nu har dokumentet nytt "senast ändrat-datum", men det går fortfarande inte att radera. Övriga pdf-filer i mappen går att radera utan problem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-10-01 14:53
#6

Starta om datorn i felsäkert läge och radera filen.

Annons:
papa-bear
2016-10-01 21:37
#7

vad har den för attribut? det ser du om du högerklickar på filen i utforskaren och väljer egenskaper. det finns tydligen en hel del alternativ att välja på där, kanske det är något som skyddar den från att raderas.

Record
2016-10-02 10:11
#8

Har du försökt att flytta filen till Papperskorgen? Kanske har Adobe bara loggan för den, och är en fulfil. 🤔

Carmarino
2016-10-02 13:54
#9

#6 Ska testa det när jag läst färdigt på iFokus. 🙂

#7 Den hade bara attributet A. Bockade ur "Filen kan arkiveras", och nu har den attribut N. Det finns inte heller några tidigare versioner tillgängliga. Den är inte skrivskyddad, men jag kom på nu att jag ska testa att logga in som administratör och se om jag kan ta bort den då. Det borde inte behövas, eftersom jag har exakt samma behörighet på den som på övriga filer i mappen, och dem kan jag radera.

#8 Det är ingen fulfil, för jag kan öppna den i Acrobat Reader och som jag skrev tidigare så kunde jag spara över den från InDesign-dokumentet. Om jag försöker flytta den till papperskorgen får jag samma felruta som tidigare, d.v.s. att filen är öppen i ett annat program. Konstigt nog kan jag flytta den andra mappar och även till andra hårddiskar. Kan även ändra namn på filen och byta filändelse (testade från pdf till txt), men inte radera den, oavsett på vilken hårddisk den ligger, vilken filändelse och vilket namn den än har.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2016-10-02 14:11
#10

#6 Tack VSK. Felsäkert läge fixade raderingen. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2016-10-02 14:46
#11

🙂

Record
2016-10-02 22:15
#12

Det tyder ju på att det finns fler programsnuttar som är inblandade.

Är det en PDF med möjlighet att skriva in text, men inte spara som det brukar stå?

Kaj
2016-10-03 09:25
#13

Gå till aktivitetshanteraren (ctrl+alt+delete)

Se under fliken  startup eller uppstart om någon av Adobes program (kolla efter både indesign, reader, acrobat etc) finns med där. I så fall kan du avmarkera dessa så de inte startas upp automatiskt vid omstart av datorn.

Sedan kan du titta på fliken processer. Om du hittar några Adobe program där så högerklicka på dom och välj "Avsluta process"

Om det var något av Adobes program som höll filen så bör du nu kunna ta bort den på vanligt vis.

Annons:
Carmarino
2016-10-03 09:38
#14

#12 och #13 Som jag skrev i #10 så kunde jag radera filen när datorn var i felsäkert läge. Har alltså inte kvar den längre.

Det var en pdf-fil som skapades av InDesign så den gick inte att redigera. Kollade i aktivitetshanteraren och stängde de processer som hade med Adobe att göra men det gjorde ingen skillnad. Kunde inte radera den förrän jag gick in i felsäkert läge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2016-10-03 11:52
#15

Nirsoft har ett gratis program som listar vilka filer som är öppna och av vem.

Om det skulle hända dig igen kan du ju pröva detta program och se vem banditen är som har din fil öppen.

http://www.nirsoft.net/utils/opened_files_view.html

Carmarino
2016-10-03 12:39
#16

#15 Tack för länken. Ska kolla den om någon fil låser sig igen.

Eftersom det bara är jag som har tillgång den här datorn så är nog i så fall banditen jag själv. 😉Det jag därför inte förstår är hur filen fortfarande kunde vara öppen i något program när datorn varit avstängd minst 14-15 timmar varje dygn i över en månad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2016-10-03 14:01
#17

Det behöver inte vara du - det kan ex vara ett anitvirus program som av någon anledning håller den öppen
Eller så kan det vara så att du har ett virus i din dator som håller filen

Men mest troligt är att det är något av Adobes program som öppnade filen av någon anledning

JonasDuregard
2016-10-10 13:17
#18

Det är troligtvis filhanteraren ("utforskaren") själv som håller filen öppen för att skapa en förhandsvisning. Det finns ett antal mer eller mindre snygga sätt att kringgå det, till exempel om du markerar båda filerna du vill ta bort samtidigt borde det fungera eftersom utforskaren inte visar förhandsvisningar då.

Carmarino
2016-10-10 13:24
#19

Nej, det tror jag inte det är. Det funkar nämligen inte att radera bägge filerna heller. Dessutom fungerar det att ta bort andra filer som förhandsvisas.

Har fått ytterligare två pdf-filer nu, som inte heller går att radera, och de är inte skapade i InDesign. Trots avstängning av datorn under natten så ligger de kvar, så det får bli felsäkert läge igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2016-10-10 15:22
#20

#19 pröva att se vilket program som har filerna öppet först genom programmet som jag tipsade om i #15.

Det är ju intressant och veta vad det är som håller filen

Annons:
Carmarino
2016-10-10 15:42
#21

#20 Det är tydligen explorer.exe som håller filerna. Har testat alla varianter för stänga/döda processen men det hjälper inte. Filerna går ändå inte att radera.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JonasDuregard
2016-10-10 18:59
#22

#21 Då hade jag rätt att det var utforskaren som var boven 🙂. 

Om du lyckas stänga av thumbnail/preview visning så löser det sig antagligen. Hade du visningsläget "detaljerad lista" när du försökte ta bort båda filerna?

Om du är händig med kommandotolken kan du prova att använda den (kör "del " har jag för mig). 

En annan sak du kan prova är att markera filen, vänta säg 30 sekunder och sedan försöka radera den (tryck delete). Kan funka om den trasiga förhandsvisningen ger upp efter en viss tid.

Carmarino
2016-10-10 19:33
#23

#22 Har visserligen jobbat en hel del med kommandotolken tidigare, men det är så länge sedan att jag glömt kommandona. Tror dock att du har rätt att det är del + filnamn - under förutsättning att du befinner dig i rätt mapp på rätt disk. 😉

Behövde dock inte ta till det för det räckte med att jag stängde av förhandsvisningen och väntade en stund. Då gick det att radera filerna. Behövde inte ens ändra från detaljerad lista till enbart lista. 🙂

Tack för hjälpen! 🌺


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: