Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1354 ggr
Saga SilverTass
10/1/16, 11:15 AM

Ny stationär dator

Nu är jag här igen och undrar. Det där med att köpa dator är krångligt. Anledningen till att det dröjt är att jag är rädd för att ångra mej. Jag behöver råd igen eftersom det blev för krångligt förra gången.

Vad jag behöver är en stationär speldator med uppgraderingsmöjligheter. 

Det ska gå att spela Sims 3 och Sims 4 med alla och kommande expansioner med hög upplösning. Det där med kommande expansioner förstår jag att det inte går att veta men skriver detta för att slippa för mycket diskussioner i denna tråd. Förra tråden blev ett enda stort kaos.

Intel stationär bra gamingdator 9-10000:- med uppgraderingsmöjligheter. Jag vill inte bygga själv.

Någon som kan hjälpa mej meden länk till en prisvärd sådan.

Annons:
[aqva65]
10/1/16, 7:23 PM
#1

har du kollat på inet ?

Saga SilverTass
10/1/16, 7:27 PM
#2

Om jag visste vad jag skulle kolla efter…

Jag vet inte vad som är bra… därför jag frågar här innan jag gör något dumt köp.

[aqva65]
10/1/16, 7:47 PM
#4

eller den här (OBS Denna dator byggs på beställning ) ring dom !

 https://www.inet.se/produkt/v100658/inet-gamer-rebellion-vr#specs

Saga SilverTass
10/1/16, 7:51 PM
#5

Tack för tipsen. Jag tror att det blir Taurusen.

[aqva65]
10/1/16, 7:55 PM
#6

den först eller andra  taurusen ?

Annons:
Saga SilverTass
10/1/16, 8:02 PM
#7

Oj då? Inget Bluetooth och inget trådlöst nätverk. Det blir kanske en annan ändå.

Saga SilverTass
10/1/16, 8:04 PM
#8

Jag kollade den första.

[aqva65]
10/1/16, 8:07 PM
#9

okej , kolla den här istället ( lycka till🙂 ) Bluetooth och  trådlöst nätverk ja

https://www.inet.se/produkt/1978192/lenovo-ideacentre-y700-i5-8gb-1tb-gtx-960#specs

Saga SilverTass
10/2/16, 10:18 AM
#10

Tack den blir bra.

Saga SilverTass
10/2/16, 10:24 AM
#11

Men den går ju inte att beställa? Slut på lagret står det.

Saga SilverTass
10/2/16, 4:24 PM
#12

Varför har Taurusarna inte bluetooth och trådlöst nätverk?

[aqva65]
10/2/16, 5:27 PM
#13

ring dom & fråga 🙂

Annons:
Saga SilverTass
10/2/16, 5:46 PM
#14

oki🙂

[aqva65]
10/2/16, 9:41 PM
#16

den är nog okej men Inget Bluetooth och inget trådlöst nätverk

Aniara14
10/2/16, 11:45 PM
#17

#15 Det är ju en Skylake-Pascal dator, men jag tycker den har väldigt dålig balans mellan processorns och grafikkortets prestanda. Den förstnämnda är en i5, alltså utan i7:ornas Hyper-Threading, och med bara 2,7GHz i basklockfrekvens, dvs ungefär medelbra prestanda, jämfört med alla övriga.

Medan grafikkortet däremot är ur Nvidias senaste 10-serie med 6GB VRAM, vilket enligt min åsikt är helt onödigt för att kunna spela Sims 3 och 4. Det ligger på 19:e plats på 3DMarks topplista, med 17310 poäng, alltså högre än dom tidigare toppkorten Titan och Titan Black. Hos Passmark hamnar det på 8:e plats med 9223 poäng.

Ett väldigt avancerat och grafiktungt spel som The Witcher 3, utgivet 2015, har gtx 770 som rekommenderat grafikkort, och det ligger långt nedanför hos 3DMark, på plats 33 med 11160 poäng.

Det står inte vilket fabrikat på 1060 kort som Inet har valt till denna Taurus, men det billigaste 1060 kortet med 6GB VRAM hos dom kostar 2899kr.

Enligt min åsikt så räcker det alldeles utmärkt med ett Nvidia gtx-kort (gtx=gamingkort) ur 700 eller 900 serien, t ex 750 Ti eller 950-960, med 2GB VRAM för att kunna spela Sims 3 och 4 på höga/högsta inställningarna.

Dessutom är inte alls storleken på SSD:n "väl tilltagen" som dom skriver. Att bara ha en så liten SSD, 250GB, som enda lagringsenhet på en dator tycker jag är fullständigt idiotiskt.

Efter avdrag för hårdvarutillverkarnas och Windows olika beräkningssätt vad gäller kapacitet, platsen som Windows själv upptar, och det nödvändiga lediga utrymmet man alltid måste ha, minst 10-20 % (uppgifterna varierar), så blir det inte mycket kvar för datorns ägare att använda för alla program och spel.

Det står heller inte specificerat vilken Samsung EVO modell det är, så man kan ju misstänka att det är deras billigare/sämre budgetmodell 750, och inte den bättre och populärare 850.

Sammanfattningsvis så tycker jag inte att denna länkade Taurus är nåt bra köp för nästan 11000 kr.

Om du vill köpa dator från Inet, så tycker jag i så fall att du ska be dom bygga ihop en åt dig istället, av separata och mer lämpliga komponenter. Det är det som datanördarna på Sweclockers brukar rekommendera åt dom som inte känner att dom klarar av att bygga själva. Har aldrig sett att dom rekommenderat nån att köpa Inets färdigbyggda modeller, t ex Taurus.

Detta tror jag skulle vara lämpligt för Sims 3 och 4:

Processor: Intel Core i7-6700

Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 750 Ti, eller GTX 950, ev. GTX 960

SSD: Samsung 850 EVO, 500GB

RAM (=arbetsminne) 16GB

Windows, 64-bit, OEM, finns 10 Home och Pro, samt 7 Pro och 8.1 Pro att välja på hos Inet

Det övriga helt nödvändiga, dvs chassi, nätdel och moderkort får du diskutera med Inet ifall du väljer att låta dom bygga. Särskilt chassin finns det så många olika att välja på vad gäller storlek, vikt, utseende, färg, dekordetaljer, ljuddämpning eller ej, pris osv. så det är svårt att ge råd till andra om vilket man ska välja.

Dom andra tillvalsdetaljerna som intern optisk enhet, bluetooth, trådlöst nätverkskort, extra mekanisk hårddisk för mera lagringsutrymme osv. får du själv ta ställning till om du behöver, och i så fall be att dom lägger till i bygget.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

papa-bear
10/9/16, 4:08 PM
#18

är det bara jag som tycker att de föreslagna datorerna från inet är dyra, med den spec som visas?

Aniara14
10/9/16, 5:12 PM
#19

#18 Nej, det är inte bara du, jag tycker precis det samma.

Citat från mitt föregående inlägg, #17:

"Sammanfattningsvis så tycker jag inte att denna länkade Taurus är nåt bra köp för nästan 11000 kr."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: