Annons:
Etikettfildelning
Läst 1401 ggr
Novelia
2016-10-08 21:09

Skriva CV

Jag försöker skriva ett CV, men det verkar som att ingen annan dator kan öppna själva CV't? Hur skapar jag ett vanligt textdokument med Bild som faktist alla kan öppna även om man inte har Word?! Såhär krångligt har det aldrig varit förr!

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Record
2016-10-08 22:51
#1

Skapar du ditt CV i senare versioner av Word, kan inte de so har äldre Wordprogram öppna detta CV.

Du kan bättra på din file genom att spara den med filändelsen (.doc) så blir det möjligt för alla Word-program att öppna ditt CV. med mindre fel.

Bilderna kanske går bort.

cookies
2016-10-09 08:57
#2

Spara det som PDF så blir det som "vanligt" papper nästan, fast på datorn.

Record
2016-10-09 11:06
#3

Vill du riktigt imponera, skriv med din egen handstil ett CV med ett bifogat foto och en namnteckning. Då syns Din kompetens riktigt bra.

Och ingen dator behövs

Inkanyezi
2016-10-09 15:00
#4

Jag vet inte vad din version av Word klarar, men jag antar att du kan välja att spara (eller exportera) det du har gjort till PDF.

Som redan nämnt här kan en PDF öppnas i alla datorer, utan att man har vare sig Microsoft Word eller någon annan ordbehandlare.

Det är också möjligt i Word att spara i ett äldre format, om du inte har använt någon av de utökade möjligheter som enbart din version har. Men det är bättre att exportera dokumentet som PDF, eftersom din avsikt knappast är att den som tar emot ditt CV ska kunna ändra i det. En PDF-fil kan inte redigeras annat än med särskilda program som exempelvis Adobe Acrobat. Den fixeras så som den är exporterad.

Kaj
2016-10-10 09:59
#5

Som nästan alla nämnt ovan så måste vi veta vilken version av Word du har.
Vi måste även veta vilka fel du får.
Kan du ex skapa ett litet testdokument och publicera här så kan vi se om vi kan öppna det och vad det ev. är för fel

I alla Windows versioner har du även programmet Wordpad. Där kan du precis som i Word lägga till text, formatera texten, lägga in bilder mm.
Sedan kan du spara filen i rtf format. Det formatet skall alla versioner av Word klara av.

Novelia
2016-10-10 21:19
#6

Tack för era svar :) Jag har inte Word. Jag försöker skapa ett CV antingen i wordpad eller open Office. Men dokumenten går inte att öppna på någon annnan dator =\

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Inkanyezi
2016-10-10 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Om du i OpenOffice tittar i den översta raden med handlingar du kan utföra, så strax efter att öppna dokument och spara, hittar du en Adobe-symbol, som låter dig exportera direkt till PDF. Det är det enklaste sättet att göra ditt dokument läsbart i alla datorer.

Annars kan du välja när du spar filen att spara i vilket som helst av formaten som kommer upp i listan där man väljer format när man ska "spara som". Där finns bland annat flera varianter av MSWord-format. Och Wordpad använder också ett sådant format. Det kan öppnas, men det är enklare att göra en PDF i OO. 

Det mest kompatibla Word-formatet har filtillägget .doc och samma tillägg används av Wordpad. Det kan öppnas i alla versioner från Word 6 och framåt, och det kan också öppnas i flera andra kontorsprogram.

Senare versioner av moderna kontorsprogram kan spara och öppna filer som har tillägget .docx, men de öppna formaten i LibreOffice och OpenOffice (.odt) stöds inte av Microsoft. Nära nog alla ordbehandlare kan också spara i .rtf som är kompatibelt över plattformarna.

Så allt du behöver göra i OpenOffice för att ge kompatibilitet med Word är att spara i format som stöds av Word. Då kan filen vidarebearbetas med Microsofts program. Om du vill ha ett dokument som inte ska ändras, ska du spara det som PDF

Novelia
2016-10-12 00:31
#8

Inkanyezi, tack!!! 😄

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: