Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1899 ggr
Sindri
10/12/16, 8:57 AM

Datorn hittar inte bluetooth-högtalare

Har en ganska ny ASUS laptop och köpte en bluetoothhögtalare Sony SRS-X77. Min ASUS surfplatta hittar den utan problem, men datorn bara söker och söker utan att få kontakt.
Var skall jag leta efter felet?

Annons:
Kaj
10/12/16, 12:45 PM
#1

Vilket os har du på laptopen?

Om du har ex Win 10 - har du aktiverat Bluetooth?
När man gör det finns även ett val om BT enheter skall vara synliga (avancerade inställningar). detta brukar vara inställt på 90 sekunder och det är då inom den tiden man kan hitta enheterna. 90 sekunder är för att inte alla i hela ditt närområde skall hitta just dina högtalare när som helst. När man aktiverar BT så har du som sagt ca 90 sekunder på dig att hitta den nya enheten. Efter att man då anslutit sig så kommer Windows därefter komma ihåg detta så man behöver alltså bara göra det en gång

https://support.microsoft.com/sv-se/instantanswers/1b9c215b-c5cd-4da9-b163-14f0b82a491a/how-to-find-bluetooth-settings-in-windows-10

Det kan även vara så att du gjort allt rätt på din dator MEN att dina drivrutiner för BT på datorn behöver uppdateras. Det har varit många problem med BT för många leverantörer så där brukar dom ha de senaste drivrutinerna att hämta hem
https://www.asus.com/se/support/

Sindri
10/12/16, 12:48 PM
#2

Tack! "Råkade " läsa bruksanvisningen, och det verkar som man först måste koppla in högtalaren med sladd för att para ihop dem. Låter sonen titta på det i helgen. Konstigt, min platta hittar alltid all bluetooth-enheter direkt och parar ihop sig.

Kaj
10/12/16, 2:25 PM
#3

Som jag nämnde så är det så att om man parat ihop en enhet en gång så kommer den därefter ihåg det och behöver inte paras igen.

Att man måste koppla in den med elsladd för att para kan mycket väl stämma. det är olika från produkt till produkt hur de paras ihop. Vissa med nyare teknik (WPS) räcker ex att man först aktiverar WPS (normalt med en knapp men det skulle även kunna vara via att ansluta en el-sladd om leverantören implementerat WPS funktionen på det sättet). När WPS är aktiverad räcker det normalt att lägga de båda BT enheterna bredvid varandra så paras de ihop automatiskt.

Sindri
10/12/16, 2:44 PM
#4

Nej, en internetkabel, menar jag. 🙂

Upp till toppen
Annons: