Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5011 ggr
NjumNjum
2016-10-22 09:01

Bästa datorn för animation/bildredigering?

Hej alla!

Är på G att köpa en ny dator, som jag främst kommer använda till mina kreativa saker. Animation och lite "tyngre" program. Även till spel om det vore så.

Vet ju att i dagens läge finns massa bra datorer, men är inte så insatt i vad som är bra.

Ska man ha mac eller bygga en ny pc? Har lite hum om vad det är för delar som gör en dator, men det är lite rörigt vad som gör vad. Massa siffror hit och dit, intel core osv osv.

Det viktigaste är att det inte laggar.

Annons:
[VSK]
2016-10-22 18:25
#1

Vilken prisklass pratar vi om?

Kaj
2016-10-24 10:34
#2

Här kan du läsa om Intels processorer generation för generation samt om deras grafikkort.
http://ark.intel.com/

I mitt tycke är notebook check även en bra site. Dom går igenom alla datorer, processorer, grafikkort mm och gör bedömningar. Dom testar mot vanliga spelprogram och anger prestanda och rekommendationer.
För det senaste bör du ha engelska på men om du vill kan du växla till svenska uppe i menyn till höger
http://www.notebookcheck.net/

Florrpan
2016-10-26 21:06
#3

Jag hatar dessa typer av frågor.
"Den ska vara bäst för X, men ändå klara av Y"

När det kommer till bildredigering är det en stark processor och mycket RAM som gäller. Grafikkortet spelar mindre roll. Men eftersom du vill "spela spel" så kan du lika gärna köpa en stark speldator så har du allt du behöver.

Det finns 3 viktiga prestandafrågor i en dator: Processor, RAM och Grafikkort.
Processor: Köp en dator med Intel i7(Alt AMD 8 eller 9xxx serien med 8 kärnor) för att hantera tyngre applikationer såsom animeringar, videoredigering, bilder mm
RAM: Mycket RAM är viktigt när det kommer till tyngre applikationer. Minst 16GB skulle jag säga, så du sitter helt säkert.
Grafikkort: Viktigt om man vill spela. Tyngre applikationer kräver inte mycket av grafikkortet då t.ex Video, 3D mm hanteras hårt av processorn. Däremot kan ett bättre Nvidia grafikkort hjälpa till med förhandsvisning och rendering av film(adobe) och 3D i t.ex Maya eller 3D studio MAX. Men det är inget krav.

Om vi ska vara noga så bör du ha en IPS skärm för allt arbete som involverar färger. vanliga skärmar, dvs TN paneler, har en usel färgåtergivning, medan IPS paneler är de bästa för bildkvalité. IPS skärm gör att dina redigeringar blir så bra dom kan bli, medan TN paneler återger dåliga färger och kan försämra din redigeringsprocess.

Är det en bärbar Windows laptop du är ute efter så är Asus Zenbook Pro det bästa alternativet. Det finns även en dyrare modell, men denna är värd pengarna.
https://www.inet.se/produkt/1960399/asus-ux501vw-i7-8gb-256gb-ssd-gtx-960m

Denna laptop har kraften för all typ av redigering samtidigt som du kan spela alla moderna spel. Den är väldigt tun och bärbar, och har IPS vilket gör den till den bästa bärbara datorn på marknaden (enligt mig)

Zpookey
2016-10-27 13:25
#4

#0

Du skriver animationer och lite tyngre saker. Har du några exempel på vad du menar för program?

Det är lite som att säga "Jag behöver ett fordon för lite tyngre saker…vad ska jag ha?"
Det beror ju på om du ska transportera saker eller om du ska lyfta saker….så lastbil eller lyftkran?

Kaj
2016-10-27 14:55
#5

#3 glöm inte disken. Den kan vara en rejäl prestandasänkare.
SSD disk är så klart bäst men åxå dyrast. Bör ändå vara en sådan på operativystemdisken

om man väljer en vanlig spinnande hårddsik är minst 7200rpm ett krav om man inte vill ha sämre prestanda även för ex spel od. En 5400 rpm som oftast finns i bärbara är riktigt långsamma.

Sedan är ju disken iofs i förhållande med RAM minnet åxå. Ju större RAM minne desto mindre pagingar ut mot disk behövs väl datat är inläst i RAM minnet.

Florrpan
2016-10-27 15:48
#6

#5 Disken är egentligen iget krav när det kommer till prestandan enligt mig. Visst, program startar snabbare med SSD och sparar filerna snabbare, men den ökar inte arbetskraften. Standard i alla datorer, förutom sämre bärbara, är ju en hårddisk på 7200RPM, eller en SSD. Så därför tog jag inte med den aspekten.

Sen vet jag inte man vill ha sin SSD som lagring för bildfilerna. Mina bilder är uppemot 1GB/fil ibland efter redigeringar från RAW med photoshop/lightroom.

Annons:
Kaj
2016-10-27 16:17
#7

#6 sant nästan. Om man har väldigt tunga applikationer såsom bildberabetning eller videoredigering så kan de behöva mer arbetsminne än vad ditt RAM minne klarar av (tänk på att OS och drivrutinerna även tar upp lite plats).
I det läget börjar RAM minnet att page filer till och från disk och där blir det rejäl prestanda förlust.
Det är därför Microsoft från och med Vista SP2 förde in en funktion som gör att du kan göra så att ett USB minne kan bli del av din paging fil (hanterar du genom att högerklicka på ditt USB minne och sätta den parametern.
Eftersom ett USB minne inte har någon rörlig disk som snurrar där det kan bli väntetider (disk latency) läses datat direkt och blir på så sätt mycket snabbare. Om det då användsd som paging fil läses och skrivs allt pgat data mycket snabbare än vad det skulle göra gentemot en vanlig hårddisk.

Men det gäller så klart bara om ditt RAM minne inte räcker till utan din dator behöver utnyttja paging för det.

Zpookey
2016-10-27 16:33
#8

Alltid lika kul när det blir diskussioner om olika konfigurationer när trådskaparen lyser med sin frånvaro. 😃
Alla vet bäst och den som ställt frågan bryr sig inte. 😎

Florrpan
2016-10-27 17:16
#9

#7 så länge man har två hårddiskar är pagefiler och scratchdisc (som adobe använder) inga problem. dvs, så länge systemet separeras från programmen, annars får en 7200RPM jobba väldigt hårt. Jag redigerar tungt med photoshop och klarade mig med 10-12GB ram, så länge man inte hade för många fliker med stora bilder uppe.

Det där med USB minnet är helt enkelt om man inte har en andra hårddisk och kan styra om sin pagefil till den. Två separate hårddiskar skulle jag vilja säga är ett krav. för alla arbetsstationer.

[VSK]
2016-10-27 19:43
#10

Jag tror ni kan glömma den här tråden för ts har inte ens svarat på min fråga ens.

Aniara14
2016-10-27 21:50
#11

TS har inte varit inloggad heller sen 22 okt, dvs samma dag som hon startade den här tråden. Orsak okänd tillsvidare… 🤔🤔

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
2016-10-27 22:13
#12

🤔

NjumNjum
2016-10-29 08:05
#13

Oj…  hälp va många svar. Förlåååt!! 

Till att börja med prisklass, då ca 8 - 10 tusen.

Vet inte om det är tunga program direkt, men program från adobe, anime/manga studio/TV paint/ skyrim, sims 4 TILL EXEMPEL/ 

😞😞

Annons:
NjumNjum
2016-10-29 08:23
#14

Det där med ips/ms visste jag inte heller.. 😃

Aniara14
2016-10-29 14:14
#15

#14 Är det en laptop eller stationär dator du vill ha?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NjumNjum
2016-10-29 15:00
#16

Ska bygga en ny stationär

Aniara14
2016-10-29 15:04
#17

#16 Ska du välja ut delarna och bygga den helt själv, eller ska  du låta nån annan göra det åt dig?

Om man aldrig har gjort sånt förut, så är det ju inte så lätt, och det är mycket grejor att tänka på.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NjumNjum
2016-10-29 17:27
#18

Har två personer i min närhet som kan det mesta  om att bygga datorer. Men ville ha lite tips utifrån…

Aniara14
2016-10-29 21:14
#19

#18 Ja, då får vi hoppas att det löser sig, och att du får en bra dator som funkar till allt du vill göra, och som du kan vara nöjd med ett bra tag.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: