Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1199 ggr
Michaela-N
10/29/16, 10:08 PM

Död extern hårddisk

Hej! som rubriken antyder har jag problem med en samsung story extern hårddisk som vägrar starta upp som den gjort tidigare. Den har några år på nacken visst men har inte varit med om fukt eller stötar m.m… Går det på något vis att utvinna informationen i den?

Annons:
Jalking
10/29/16, 11:21 PM
#1

Har den extern strömkälla eller drivs den via USB? Jag har varit med om att nätadaptern har havererat och hårddisken verkade stendöd. Testade med en annan nätadapter och det vart liv i den igen. Den disken funkar fortfarande.

Michaela-N
10/30/16, 4:28 AM
#2

Extern strömkälla är det. Har ingen annan strömadapter att prova med…

Record
10/30/16, 10:01 PM
#3

Det bör finnas en lysdiod på hårddisken som lyser, om nätdelen är ok. I annat fall byt nätdelen.

Kaj
10/31/16, 9:19 AM
#4

En extern nätadapter kan du köpa på ex Netonnet  (= SIBA) eller annan elektronikkedja.
Här är några från Kjell och Co - den billigaste kostar 99 spänn. Den levererar bara 600mAmp så den kanske är lite svag. Men du har en dyrare variant som kostar 199 kr och den levererar 2,1 Amp (2100mAmp) och den kommer definitivt orka driva din hårddisk.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning

Michaela-N
10/31/16, 12:04 PM
#5

#3 Lysdioden är släckt. 

#4 Bör det inte vara samma ström o spänning som den jag har? Den jag har nu är 12 V,  2 A. Förstör väl hårddisken med för hög strömstyrka?

Kaj
10/31/16, 12:24 PM
#6

Den länk som jag gav ovan till nätadaptrar är omställningsbara mellan 3-12 V

Ampere talen anger bara hur mycket ström som går till disken. Om det är lågt tal där så kanske inte det orkar dra disken. Är det högre gör det normalt inget för det skall finnas överspänningsskydd som gör att disken bara tar emot vad den max klarar av.
Den för 199 kr levererar 1,5 ampere på 9 och 12 Volt. Det räcker normalt att dra runt de flesta enheter.

Som ex kan nämnas att en dator bara levererar 0,9Amp via USB3 uttaget och ca 0,5Amp för ett USB2 uttag. Det brukar räcka till att dra runt både skrivare och diskar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: