Annons:
Etikettövrigt
Läst 2844 ggr
NiklaEri
11/12/16, 11:06 AM

Bärbar dator krånglar

Hej! Jag har en HP Pavilion, bärbar dator, som har börjat krångla. Det började med att den fastnade då Windows ville starta om för uppdateringar, svart skärm, och slutade med att den låste sig innan windows-loggan. Jag formaterade då hårddisken och installerade om Windows, den fungerade bra ett tag sedan började den krångla igen. Nu fastnar den alltid i cirka fyra-fem minuter innan windows-loggan men startar Windows sedan. Väl i Windows låser den sig ibland i några sekunder till några minuter och är allmänt seg. Jag undrar vad detta kan bero på? Har som sagt installerat om Windows flera ggr, uppdaterat ljud- och grafikkortsdrivrutiner, bios, med mera, även avinstallerat grafikkortsdrivrutinerna helt och provat men det ändrar inget (det kommer upp en ruta ibland som säger att nått gått snett med just grafikkortsdrivrutinerna)… Jag funderar nu på att lämna in den hos en reparatör, alternativt försöka byta hårddisk själv och se om det hjälper. Datorn är "bara" tre år gammal och rätt bra specifikationer. Har klarat lite äldre spel bra. Jag använder Windows 10. Kan skriva datorns specifikationer om det hjälper. Tacksam för tips och råd, vad man kan prova, eller om den snart bara är att skrota efter tre års varsamt användande? :( Mvh/Niklas

Annons:
Aniara14
11/12/16, 3:04 PM
#1

Innan du lämnar in den till reparatör så tycker jag du ska testa minnet, (=RAM) också, om du inte redan gjort det. Datorer kan faktiskt uppföra sig väldigt underligt om det är nåt fel där.

Här står det lite mer om detta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NiklaEri
11/12/16, 4:34 PM
#2

Okej, tack, det ska jag absolut göra! Det var sådana tips jag letade efter. Finns det något sätt att kontrollera övrig hårdvara, som moderkort, grafikkort och processor? Jag har använt ett verktyg för att kontrollera hårddisken om jag nu gjorde rätt…. misstänker faktiskt att det handlar om något knas med hårdvara, synd, för det är ju svårt att byta själv i bärbara datorer som jag förstår det.

Aniara14
11/12/16, 5:14 PM
#3

#2 När du avinstallerade grafikkortsdrivrutinerna, gjorde du med Windows eget program, Program och funktioner, eller använde du nåt annat 3:e parts tillverkat program, som t ex DDU (Display Driver Uninstaller)?

Har du kollat temperaturen inuti datorn? Laptops som använts några år kan bli igensatta av damm och börja krångla av den orsaken.

Här finns lite mer att läsa om detta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NiklaEri
11/12/16, 6:22 PM
#4

Jag använde faktiskt enhetshanteraren och avinstallerade grafikkortet, men så fort jag startade om datorn installerade såklart Windows någon form av drivrutin igen. Temperaturen har jag faktiskt inte kollat, borde jag ju såklart göra. Har spelat en del med den när jag tänker efter utan externa fläktar, vilket kanske inte är så bra i längden. Jag skaffade datorstöd med fläktar, men de blev inte så mycket använda. Kanske är någon komponent värmeskadad till slut? Det har jag haft i tanken hela tiden… Tack för länken!

NiklaEri
11/13/16, 8:07 PM
#5

Nu har jag kört windows minnestest och det stod att det inte fanns några fel på minnena.
Har även kollat temperaturen och processorn ligger på runt 56 grader. Grafikkortet (det finns egentligen två) ligger på runt 56 grader det med.
Jag vet inte om temperaturen är lite hög.
Min stationära dators grafikkort och processor ligger på runt 30 grader när jag inte spelar, men den har rejäl kylning. När jag spelar på den ligger dem på runt 60 grader.

Jag undrar vad min bärbara har legat på då jag spelat…😞

Aniara14
11/13/16, 8:23 PM
#6

#5 Bra att minnet verkar okej.🙂

Nej, dom temperaturerna, 56 gr på processor och grafikkort är ju inte skadligt höga, men om du avläst dom när datorn går på "tomgång" så säger dom ju inte så mycket. Det är ju när datorn är som mest belastad man behöver kolla hur varm den blir. Särskilt om den höga belastningen varar under längre perioder.

Vilket/vilka program har du använt för att kolla temperaturen?

Jag antar att du redan vet om det, men laptops är egentligen inte så värst lämpliga att spela på. Det finns ju s.k. gaminglaptops som är specialgjorda för att funka hyfsat som speldator, men dom är då både dyra, tjocka och tunga. En bra stationär dator med tillräcklig  prestanda är alltid det bästa för spel, inte minst när det gäller kylningen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Kaj
11/14/16, 9:31 AM
#7

Titta vad Eventloggen i Windows säger. Där loggas hårdvaru problem och även hårdvarukonflikter.

Skriv händelseloggar i sökrutan och starta det programmet.
Under Windows loggar skall du gå igenom alla kategorierna och se om du har några rödmarkerade = Fel och se vad det kan vara som orsakat dessa.
Sedan skall du titta under Program- och tjänsteloggar. Där har du Hardware events. Har du fel på någon hårdvara bör det stå där.

NiklaEri
11/15/16, 12:21 AM
#8

#6 Ja, precis. Ska se om jag kan installera något spel och se temperaturen då. Jag har gjort i ordning datorn till mina föräldrar, det var tanken att dom skulle använda den nu, därför finns inga spel på den. Typiskt att detta började precis då… Men men.

Jag använde "HWMonitor" (http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html) för att kolla temperaturen. Använder samma till min stationära.

Jo, jag är medveten om att laptops inte är så bra till spel, men jag hade ingen dator alls när jag köpte den, och inte så mycket pengar + att jag flyttade datorn rätt ofta då jag bodde på flera ställen just då, så det blev en laptop. Jag tittade mer på film och serier än spelade då, men det blev mer och mer spelande (även om jag mest använde mitt gamla XBOX 360 för spel då…).
Men nu har jag köpt en bra stationär speldator i stället som funkar mycket bättre till det.

#7 Okej, det var ju ett bra tips! Ska kolla det när jag kommer till datorn, är på ett annat ställe nu till helgen, men ska fortsätta felsöka då.

(ska nog även installera spel och kolla temperaturen då tror jag…)

Tack så länge!

Kaj
11/15/16, 9:23 AM
#9

Spel är alltid en källa till oro. Om det är dåligt skrivna spel från inte allt för kända speltillverkare eller spel som är skrivna för en annan version av Windows än den du har eller för annan typ av hårdvara (grafikkort, mus, tangentbord, spel periferiutrustning etc) Ja då kan man förvänta sig att datorn kommer att krångla.

Spel är den mest frekventa orsaken till att datorer kraschar. Mest beroende på att speltillverkare inte alltid följer de regler som gäller för utveckling av drivrutiner utan brukar snylta på andra enheters minnesutrymme. Ex kan de om de behöver mer minne för säg sitt spel och en speciell utrustning till den ta minne från - säg en kameras drivrutin eller så. Då blir det knas om man har exakt den utrustningen för då krockar de båda drivrutinerna med varandra. Vilken minnesarea dom snyltar på vet man aldrig utan dom brukar ta det dom tycker är minst risk för att det skall krocka. Men det blir ju alltid några där ute som kommer att råka ut för krocken.

Aniara14
11/15/16, 8:45 PM
#10

#8 Jag använder fyra olika program, Speccy, HWInfo, AMD Overdrive och HWMonitor,  för att kolla temperaturen på mina datorer, för jag har märkt att dom inte alltid är helt tillförlitliga.

T ex så visade Speccy 103 gr i min lilla Lenovo laptop med AMD processor och integrerat grafikchip, medan AMD:s eget program Overdrive visade bara 35 gr vid samma tillfälle. Då litar jag mest på AMD OD.

Och likaså visar HWMonitor 110-118 gr på "mainboard"direkt vid uppstart i min stationära speldator, övriga normal temp, medan Speccy visar 25-30 gr på alla komponenter.

Så genom att kolla med flera olika mätprogram, så känns det åtminstone liiite mer pålitligt, hoppas jag…🤔🤔

Jättebra att du har skaffat en stationär att spela på istället för laptop!🙂

#9 Det finns också spel som t ex Sims 3 som saknar inbyggd fps-limiter, vilket gör att grafikkortet får jobba ihjäl sig genom att frame raten blir helt galet hög, många hundra eller tusentals på nyare starka kort.

Detta leder till kraftigt ökat slitage och värmeutveckling helt i onödan, vilket i sin tur förkortar livet rejält på dom stackars grafikkorten, och därigenom på hela datorn ifall det är en laptop som man inte kan byta varken grafikkort eller processor på.

Lösningen på detta problem är att slå på V-sync, =Lodrätt synkronisering, i Nvidias eller AMDs kontrollpaneler, och i Intels kontrollpanel också ifall man har en laptop med dubbla grafikkort, även kallat dual graphics. Då låses bildfrekvensen till den samma som skärmens, vilket är 60 för det mesta.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

NiklaEri
11/18/16, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#11

Hej igen! Är nu vid datorn och kan fortsätta felsöka.

#7: Jag har gått genom de loggar du nämner och det är en del fel och varningar. Tog en del skärmdumpar på vissa av felen och försöker att bifoga dessa i detta inlägg.

Exempelvis står det att grafikdrivrutinen slutat svara, och något om fel i maskinvara eller bios (jag har uppdaterat bios redan).

Det står även att program avslutats oväntat, och att datorn stängts av oväntat och felaktigt. Men detta är ju för att datorn låst sig, och jag har tryckt på powerknappen tills datorn stängs av.

Vad ska man leta efter i loggarna? Står det rakt ut om det är fel på någon hårdvara, eller är det mest symptom som loggas?

#10: Ska installera ett spel och kolla temperaturen, lite nyfiken hur varm den blir faktiskt… 🙂

Återkommer…

NiklaEri
11/18/16, 5:58 PM
#12

#7:Du skrev: "Sedan skall du titta under Program- och tjänsteloggar. Där har du Hardware events. Har du fel på någon hårdvara bör det stå där."

Det var noll händelser i denna logg.

Och så klart startar datorn om precis efter jag postat inlägget😡 he he.

… man får ha tålamod 😉

NiklaEri
11/19/16, 7:58 PM
#13

Tänkte prova temperaturen med spel igår, så installerade Cities: Skylines eftersom det spelet gick ganska tungt på datorn, men spelet startade inte ens då datorn låste sig när jag startade det (musen flyttade sig var femte sekund typ).

Så jag kunde inte ens prova, men det är som det är med det.

Nyfiken på vad det jag såg i händelseloggen kan betyda i alla fall, speciellt den om att bios behövde uppdateras och att "det kan bero på att det finns fel i styrenhetens maskinvara".

Annons:
Kaj
11/21/16, 9:04 AM
#14

På de fel du hittar i händelseloggen som du misstänker är boven skall du google fram. Där brukar det komma en massa bra svar om vad som är orsaken, hur man bäst löser etc.

Ex google på Windows 10 Event 13 acpi du kan tom lägga till HP Pavilion i sökningen om du inte hittar bra svar direkt

NiklaEri
11/22/16, 12:19 AM
#15

Okej, jag har googlat lite men inte direkt hittat något, förutom att uppdatera drivrutiner mm vilket jag har gjort.

Ska ta datorn till en datorbutik och se om de kan felsöka den eller vad de nu säger.

Men är förberedd på att datorn har gjort sitt tyvärr. Men men, den höll bra i tre år i alla fall.

[colors_]
11/24/16, 9:43 PM
#16

Hej, det är TS, jag har ett nytt konto, med nytt användarnamn.

Tänkte bara berätta att datorn verkar stabil nu igen faktiskt. Det enda på en tids användning är att den startade om då jag skulle sätta den i viloläge, annars är den riktigt stabil igen som sagt! 😃

Det är som det verkar i nuläget.

Jag fick ett tips från någon på ett annat datorforum att Windows 10 (och kanske uppdateringar generellt) kan ställa till det på vissa äldre datorer, så då kom jag på att jag skapade DVD-skivor som man kan fabriksåterställa datorn med för tre år sedan då jag köpte den, och efter att ha återställt den med Windows 8 så har den varit så här stabil.
Det är som en annan dator från för någon dag sen när den hade Windows 10 installerat!

Detta känns skönt, då kan jag antagligen lämna över den till mina föräldrar med gott samvete, hehe. Och jag slapp lämna in den på reparation… 😃

Upp till toppen
Annons: