Annons:
Etikettövrigt
Läst 1370 ggr
Lizelda
11/12/16, 6:28 PM

Spam-mail från mitt konto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett bra tag haft problemet att det sänds spam från min mail och jag har försökt läsa mig till vad jag ska göra men är inte så teknisk så jag blir bara förvirrad. Kan någon hjälpa mig?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
annia1
11/12/16, 7:05 PM
#1

Lizelda jag blir lite förvirrad av din bild. För den visar ju den sortens mail man får när mottagarens adress inte längre existerar. Så man måste ju kolla på vart och ett och se om det är mail man själv skickat till nån som då kan ha avslutat sin adress.
Man kan även få den sortens mail (eller om det är liknande) om mottagarens mail är full och inte kan ta emot flera mail.
Visst med tanke på tidpunkten som står på de mailen så verkar det ju som det kan vara så att nån skickat spammail till många som inte längre har en existerande adress.

När det gäller det med skickat skräpmail från din mail. Thunderbird har väl en webbsida där du kan logga in på din mail. Om dom har det så logga in på webbmailen och där kolla om det i skickatmappen ligger mail som du inte skickat. För finns det mail där som du inte skickat så är det nån som har kommit på ditt lösen och då faktiskt använder din adress/konto och då får du ändra lösenord. Först på webbmailen sen får du ändra lösenordet i kontoinställningarna i programmet du har på datorn.

Om det inte finns nåt i skickat på webbmailen så är det nån som bara ser till att skriva på sånt sätt att det verkar komma från dig. Och då finns det inget du kan göra för att stoppa det och ändå behålla din mailadress. Utan då är enda sättet är att döda din mailadress och skaffa en ny.

Om det ligger mail i skickat i ditt program du har på datorn som du inte skickat så har nån tagit sig in i din dator.

.

Lizelda
11/12/16, 7:24 PM
#2

Det är inga mail jag skickat. Har bytt lösenord men ändå har det inte försvunnit.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
11/12/16, 7:30 PM
#3

Jag har råkat ut för precis samma sak för några år sedan. När jag öppnade min Outlook kom det flera hundra såna mail inramlande.
Det är någon som hackat din mail och skickat ut mail. Byt lösenord igen, och igen.

annia1
11/12/16, 8:05 PM
#4

Lizelda då är det nån som skrivit din adress så det blir du som står som avsändare.
Jag vet inte hur man gör rent praktiskt för att det ska fungera, men jag vet att det går att skriva in nån annans adress som avsändare.
Om nån hade hackat din mail så de faktiskt skickade från dig så skulle det finnas mail i skickat på webbmailen.

Jag råkade ut för samma sak för flera år sen och fick avsluta min mail. Så det går inte (vad jag vet) att stoppa och ändå behålla din adress utan du får avsluta din adress och skaffa ny.

Du kan ju i och för sig kontakta thunderbird och höra om dom vet om det går att göra nåt.

.

[Viliam]
11/13/16, 8:33 AM
#5

Lizelda har en Mac. Ta bort tilläggsprogram för det kan vara så att det har installerats ett sådant av misstag. Meny och sedan välj tillägg. När alla tillägg är borta gå till din webbaserade epostklient och byt lösenord. Välj tvåstegsverifierat lösenord om det är möjligt.

Vill du skanna din dator efter virus så använd programmet clamxav https://www.clamxav.com/download.html

Kaj
11/14/16, 9:27 AM
#6

Ja det verkar ju onekligen som om någon hackat din mail och sänder e-post i ditt namn. Att du får så många undelivered beror på att man har en enormt stor mottagarlista som man troligen maskinellt skapat och gissar sig till en massa namn som inte finns eller konton som är avslutade.

Om du bytt lösenord antar jag att du även skapat ett nytt lösenord som är "starkt". Det innebär att lösenordet skall vara mer än 10 tecken (helst upp emot 15 tecken) och inte innehålla läsbara ord utan bara blandade tecken. Du skall blanda stora och små bokstäver, siffror och specialtecken som &,#,% osv.
Om du gjort det och du ändå får in dessa mail så bör du byta e-post konto helt och hållet.
Ex på ett starkt lösenord skulle kunna vara något i stil med PR#a98!vläå&7P

Annons:
Zpookey
11/14/16, 4:09 PM
#7

#0

Vill bara dubbelkolla….när du säger att du bytt lösenord. Menar du att du bytt lösenord på din dator eller hos din epostleverantör? Det är nämligen på det sistnämnda som du måste byta lösen på.

Upp till toppen
Annons: