Annons:
Etikettwindows
Läst 3609 ggr
nypisnina
2016-11-16 13:32

Defragmentering och fragmentering

Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp med att förstå vad min dator talar om för mig när jag optimerar den. Har försökt att kolla runt på internet men av personliga skäl så har jag koncentrationsproblem bland annat och att läsa svåra texter går sådär…

Jag förstår inte det här:
Data D: Aktuell status: OK 5% fragmenterad.
När jag analyserar så står det OK 10% fragmenterad och efter optimering så står det alltså 5% fragmenterad.. Är det optimerat då? Fattar ingenting.

Vidare så undrar jag vad konsoliderad betyder?

Hoppas verkligen att en vänlig själ kan hjälpa mig. Min dator har blivit långsam, trög och den laggar en del när jag spelar. Kanske har jag för lite minne som en annan nämnde i en annan tråd. Hur vet jag hur mycket minne jag har och vad jag har för dator?

Verkligen tacksam för hjälp för jag fixar att inte lösa det här själv.

Annons:
Niklas
2016-11-16 13:44
#1

Att det gick från 10 till 5 procent fragmenterad efter optimering låter rimligt. Ju högre siffra, desto mer fragmenterad är disken. Hur stor del av disken har du ledig? Hur mycket RAM-minne har datorn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

nypisnina
2016-11-16 13:47
#2

#1 Ok, så det är bra då? Men vad betyder de 5%:en?

Hur kollar jag disk och RAM på lättast sätt?  Windows 8.1 har jag, finns det ett fantastiskt sätt att kunna se det på skärmen?
Vore verkligen tacksam!

Niklas
2016-11-16 14:26
#3

5 procent är bra och det betyder att så mycket är disken fragmenterad. Som mest kan den vara 100 procent fragmenterad. Jag har inte använt Windows på många år men det finns andra här som säkert kan berätta hur du kollar ledigt diskutrymme och mängd RAM-minne.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

nypisnina
2016-11-16 14:33
#4

8 GB RAM-minne har jag, men hur kollar man disk? Är det "kakdiagrammet"? Ledigt utrymme och använt utrymme?
Använt utrymme 79,7 GB
Ledigt utrymme 70,2 GB  - Är det detta som är mitt lediga… eller kollar jag på fel diagram? Har gjort diskrensning nyligen men det var inte mycket som hände där.

Niklas
2016-11-16 14:39
#5

#4: 8 GB RAM borde oftast räcka. Kakdiagrammet låter rimligt när det gäller diskutrymme. 70 GB ledigt och 80 använt låter inte heller som något problem. Hur gammal är datorn?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

nypisnina
2016-11-16 14:46
#6

#5 Köpte den september 2014 - är det kanske dags för en ny?

Det finns uppdateringar till NVIDIA men jag kan inte ansluta, kan det hjälpa att uppdatera det? Finns nya drivrutiner… Kan verkligen inte den här biten. Datorn började krångla i somras efter att jag köpte GTA 5, har dock avinstallerat det nu för att få mer utrymme men datorn är fortfarande långsam. Märkligt att GTA 5 funkade i princip felfritt men inte sims 4..? Spelet fryser emellanåt och går inte helt rent.

Annons:
Kaj
2016-11-17 14:33
#7

Om du har 70 gig ledigt av 80 gig och har en disk som visar sig vara fragmenterad till 5% så bry dig inte. Du kan inte få den disken bättre än så det är optimalt.

Det verkar vara en väldigt liten disk. Det är väl inte en SSD disk - om det är det skall du INTE defragmentera dessa eftersom det inte gör någon skillnad då deras uppbyggnad inte bygger på en spinnande skiva. Alla I/Os till en SSD disk tar lika lång tid oavsett var data ligger placerat och det spelar heller ingen roll om datat ligger utspritt. Windows 8.1 och senare ska ha en spärr mot att defragmentera SSD diskar eftersom det bara sliter ut disken utan att du får någon effekt av den. Däremot så görs en "Trim" automatiskt av Windows. Det behövs för att snabba upp skrivning till en SSD disk eftersom data på en sådan disk enbart kan skrivas till ett område som är helt wipat med binära 0:or (till sklinnad mot en vanlig hårddisk som kan skriva över gammalt data direkt).
Trim sker i bakgrunden så när dina program behöver skriva till SSD disken är den redan förberedd så man behöver inte vänta på att binära 0:or skrivs till arean först.

Niklas
2016-11-17 16:01
#8

#6: Att ha de senaste uppdateringarna brukar hjälpa till så att datorn går så bra som möjligt. Är den bara två år gammal tycker jag inte att det ska vara dags för en ny. Är allt långsamt eller bara vissa saker?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

NiklaEri
2016-11-18 11:03
#9

Hej Jag har läst typ att ju mer man använder Windows ju segare blir datorn. Om min dator blir slö och inget annat hjälper, efter något år, brukar jag spara alla viktiga filer på en dvd-skiva eller ett usb-minne och sedan installera om Windows efter att med hjälp av Windows installationsprogram ha formaterat hårddisken. Det är en del jobb, men man får då en fräsch dator. Inte 100% säker att det hjälper för just ditt problem, men det skadar inte. Kom bara ihåg att spara ALLA filer du vill ha kvar först, inklusive exempelvis sparfiler till dina spel. Bara ett tips. Mvh

nypisnina
2016-11-19 00:45
#10

#7 Jag har ingen spärr utan det stod lite här och var på datorn vid tips typ; "optimera datorn med defragmentering". Så jag har gjort det nu. Tankade även hem ccleaner och det verkar ha gjort lite skillnad, datorn går lite bättre nu, märks särskilt när jag spelar.

#6Tyvärr kommer jag inte åt de uppdateringarna, står att jag inte kan ansluta, försökte "gå runt" det men jag fick ändå inte den senaste uppdateringen. Om jag ska lita på vad det står - vet inte om jag kan det eftersom jag inte kan ansluta - så har jag gjort sista uppdateringen 2014, trodde jag hade automatiska uppdateringar men så var inte fallet… Men som sagt, spelet går mycket bättre nu, men det vore ju bra att kunna uppdatera.

Någon vänlig själ som vet hur man kan uppdatera NVIDIA, eller ansluta när det inte funkar?

#9 Kan man spara allt på ett usb minne? Hela mappar och sådant? Har aldrig gjort sånt. Jag har bara skolgrejer, några program (fast de programmen är nog lätta att ta hem igen) och mina spel. Skulle nog bli gråhårig om mina grejer till spelet försvann… Kan man spara över t.ex. sims4studio på usb? Handbreak och sånt med?
Hur är det med alla sparfiler och sådant till spel? Tar förstås en hel del plats..?

nypisnina
2016-11-19 00:47
#11

Ooops! #6 skulle vara #8😇

NiklaEri
2016-11-19 01:19
#12

#10: Man kan spara allt på ett usb-minne, så som på en hårddisk, förutsatt att minnet har tillräckligt utrymme som du skriver. De större minnena kostar ju så klart lite mer, men…

Sparfiler kan man också spara, om man lyckas hitta var de ligger och är säker på att det är de rätta filerna. Jag förlorade exempelvis sparfiler till GTA nyligen. Det är aldrig kul.

Här är till exempel två länkar till hur man laddar ned Windows 10 och börjar installera:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb/sida/1/dvd-usb-minne

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb/sida/2/ren-installation

Du hittar säkert fler guider om du googlar själv.🙂

Är du osäker kanske du bör låta bli detta för att inte förlora viktiga filer, jag vet inte. Bra att datorn fungerar lite bättre igen i alla fall.

NiklaEri
2016-11-19 01:22
#13

Nämnas kan ju att man inte kan flytta själva spelet till ett usb-minne, det måste man installera om på hårddisken sedan, och kopiera in sparfilerna till rätt plats.

Annons:
nypisnina
2016-11-19 01:28
#14

#12 Jag har ju gjort backuper på mina spel så jag vet var de ligger, det är konstigt nog spelen som är viktigast… 🤓Kan man flytta över hela mappar med de olika programmen med då? Vad kan ett sådant USB-minne kosta tro?

Jag har windows 8.1 men det finns la guider till det med?

NiklaEri
2016-11-19 01:44
#15

Okej, bra tänkt att ha backup på dina sparfiler!

Nja, programmen måste man installera om på nytt efteråt. Det är just filer som bilder, skolarbete, och sparfiler man lägger in på usb-minnet.

Hur stort utrymme tar allt du vill spara?

Som exempel har de ett 64 GB på elgiganten för 349 kr http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/minneskort-usb-minne/SANUSB30U64GB/sandisk-ultra-64-gb-usb-minne-3-0-flash-drive .

Jag vet faktiskt inte om man kan ladda ned Windows 8.1 för ominstallation längre, men man tycker ju att det borde gå.

Om inte annat kan du ju kanske kontakta Microsoft och fråga 🙂

Har du ingen skiva med Windows sen då du köpte datorn? Eller en skiva som återställer datorn till fabriksutförande?

Jag har bara installerat om Windows 10, om man inte räknar med Windows xp och tidigare, de som "gällde på min tid"😉

nypisnina
2016-11-19 01:57
#16

Måste man hämta programmen på nytt då? Eller spara mapparna och köra igång installationen när man är klar? Ofta räcker det ju att man startar programmet så kör installationen igång.
Ingen aning om hur mycket plats det kan vara. Verkar lite krångligt dock, har ju en hel del egentligen som jag vill få tillbaka till datorn sen… Vet inte hur det funkar med office och antivirusprogram som jag köpt till… Men det fanns något som man kunde göra utan att påverka filerna, vad det nu hette. Ska se om jag hittar.

Kan man inte uppgradera till Windows 10 på något sätt?

Vet inte om jag någon skiva, har städat och organiserat överallt så hittar ingenting längre. 😃

NiklaEri
2016-11-19 02:34
#17

Om man har installationsfilerna är det ju bara att köra dessa igen, om det var så du menade. Annars måste man hämta programmen igen.

Ja, det är rätt krångligt att installera om Windows,  därför brukar jag ha det som en sista lösning liksom 🙂

Till ett visst datum kunde man uppgradera till Windows 10 gratis, men tror faktiskt det har löpt ut nu. Men då behöver man så klart en dator som klarar operativsystemet också, annars blir den nog onödigt seg att använda skulle jag tro. Fast jag har i och för sig en gammal dator med Windows 10 som funkar okej, men det är en annan historia 😛

nypisnina
2016-11-19 02:39
#18

Ok, då vet jag. Jag tror jag skippar det så länge eftersom datorn funkar rätt bra nu. Har suttit och grejat i flera timmar nu utan att den har blivit sur så den funkar nog bättre nu. Tack snälla för tipsen iaf, de kanske man får göra om den börjar balla ur igen i framtiden. 🙂

NiklaEri
2016-11-19 19:54
#19

Bra att datorn verkar funka! 😃

Kaj
2016-11-21 09:11
#20

Tåget att uppdatera till Win 10 gratis har gått.

Såg att #15 gav en länk till ett 64GIG USB minne för 349 kr.
Lägg på en 50 lapp och få ett USB 3 minne på 128 GIG. Den har dessutom 130/MB/s mot 80 som elgigantyens 64 gig minne hade
https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/usb-minne/samsung-flash-bar-usb-3-0-128gb/229511.8917/

Netonnet eller SIBA har detta minne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: