Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1100 ggr
Hakanzzon97
2016-11-17 22:07

Tips på dator.

Hej behöver hjälp med att hitta en bärbar data att kunna jobba på och ha med sig runder. Har en stationär dator som jag har i mitt hem som är byggd själv och är i top klass men behöver en bärbar dator att jobba på nu när jag pendlar till malmö och jobbar där , några dagar i veckan. Har en budget på 10-12 tusen så om någon kunnat rekommendera en dator hade varit bra. Tänkte kolla lite datorer nu och sen vänta då till black friday :) 

Mvh Hakanzzon97

Annons:
_Fisken
2016-11-17 22:13
#1

Jag brukar kolla på prisjakt.nu och sen sorterar jag fram det jag vill ha samt kollar att den har omdömen. Det brukar funka bra.

Har du behov av Windows-program och om så är fallet, vilket/vilka?

Hakanzzon97
2016-11-17 23:37
#2

#1 Glömde skriva ut det att vill helst inte ha en MAC, gillar inte utlägget på det även jag har hört bra saker om det så har jag aldrig gillat hur det är och har tanke nog att lägga linux vid sidan av på min bärbara så den bär både windows och linux. Jag har kollat på datorer men vet inte direkt vad jag ska satsa på. Har varit inne på Asus rog även det är en spel dator så har den rätt bra specs i sig. Därför jag ville veta om folk har några tips på datorer.

Aniara14
2016-11-18 18:26
#3

#2 "Har varit inne på Asus rog även det är en spel dator så har den rätt bra specs i sig."

Det har jag några såna, och dom har funkat utmärkt hittills. Jag använder dom inte mycket till spel dock, utan nästan bara till enklare vardagliga uppgifter. För spelande har jag istället en stationär dator med betydligt bättre prestanda.

Exakt vilken Asus rog är det som du funderar på? Länka gärna till den om du har möjlighet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Aniara14
2016-11-19 10:14
#5

#4 Datorn i 1:a länken är lite väl dyr, tycker jag. 11490-12490 kr, trots att den är såpass liten, 15.6", och dessutom bara har 128GB SSD.

Den i 2:a länken är ju inte en Asus, och dessutom är processorn en betydligt klenare i5:a.

Här är ett förslag som du kan titta på. Det är en 17.3" Asus med i7-6700HQ 2,6 GHz processor, 8GB RAM, ac-Wifi och 960M grafikkort till ett riktigt bra pris, 9990 kr.

SSD:n i den är ju i minsta laget, 128GB, men det är ju tyvärr likadant på nästan alla datorer i den prisklassen. Vill man ha en större SSD så får man betala mycket mer, eller också köpa en och sätta i själv om man har kunskapen som krävs för det. I så fall måste man kolla först så att inte garantin påverkas.

Här är en dyrare modell, 11290 kr, med dubbelt så stor SSD som den föregående, men samma typ och storlek på skärmen, samma processor, mängd RAM, Wifi och grafikkort.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
kissidor
2016-11-21 10:48
#7

men om du ska ha en bärbar för att kunna ta med dig den, ska du verkligen ha en fet och tung speldator då? ja om du är tvungen för att de prestanda du behöver inte finns annars naturligtvis, men jag uppfattar inte riktigt om du har kollat upp och vet att det är så, eller om du vill ha "det värsta" för säkerhets skull. "det värsta" är nog bra om man verkligen behöver det, men batteritid och portabilitet blir ju lidande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hakanzzon97
2016-11-23 00:19
#8

Har kollat runder lite, ville bara ha lite tips vad man ska sikta in sig  på :) tänkte se lite över nu med black friday som kommer och se om man kan knacka hem något då :) 

Tacksam för all hjälp.

Upp till toppen
Annons: