Annons:
Etikettprogramvara
Läst 3611 ggr
Tobbe_490
2016-12-06 17:53

Word 2016 kan inte öppna filer

Hej,

Jag har ett problem som bekymrar mig. Jag har skaffat Office 365. Wordfiler som skickas till mig med e-post går inte att öppna. Påstår att filen är skadad mm. Det går att öppna filerna i Open Office men inte i Word. Vad gör jag?

Annons:
Veda
2016-12-06 21:16
#1

Knepigt. I vilket årgång av Word är de sparade? Det går inte att öppna riktigt gamla wordfiler. Kanske OpenOffice är mer tolerant?

tolo
2016-12-07 09:40
#2

Hej,

Prova med att spara ner filen lokalt på datorn och sen öppna den därifrån.

Kaj
2016-12-07 14:57
#3

Vilket e-postprogram har du? Outlook - ingår ju i Office365 - eller kör du något annat program?

Sedan måste du ge oss mer info om ex vilken typ av Word fil det är. Är den skapad av Word eller av Open Office och därifrån sparad som en Microsoft Word fil?
Vad har filen för filändelse? - doc, docx, dot, dotx, docm eller något annat?

Exakt vad säger felmeddelandet? kan du bifoga en bild på felmeddelandet vore det bra.

Tobbe_490
2016-12-08 17:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag använder e-postprogrammet Mozilla Thunderbird. Filen som jag testar med är skapad i Word 2016 och jag delar Office 365 med den som sänt den (min fru) men jag har problem även andra som skickat mig Wordfiler. Denna har filändelsen .docx.

Jag har sparat ned den på min hårddisk men det hjälper inte. Jag har också gått in i Standardprogram och gjort ändringar där att docx ska öppnas i Word 2016. Problem också när jag klickar på en docx -fil och väljer öppna finns inte alternativet öppna i Word 2016 med! Har jag däremot en excel-fil finns detta alternativ med. Det enda som funkar är att jag öppnar filen i Open Office och sparar den som en Wordfil och sedan kan jag öppna den i Word 2016. Men det tycker jag är väldigt krångligt!

Kaj
2016-12-09 09:15
#5

Förstår nog inte vad du menar att klicka på en docx fil och väljer öppna? Om du har Office 365 med Officeprogrammen installerade på din dator så skall MS Word hoppa igång direkt när du klickar på docx filen. Du skall inte välja öppna med och sedan välja vilket program (ex word2016). Eller menar du att du i rent analys syfte väljer att högerklicka på en docx fil, sedan väljer att titta på alternativen under öppna och att du där inte ser Word?

Vad händer om du på din dator startar programmet Word (inte från online versionen av Office 365 utan din installerade version av Word på din dator) - skapa en ny fil, skiv lite text i den och välj arkiv spara och spara den till ditt skrivbord på datorn (inte till OneDrive). Har du nu alternativet Word om du högerklickar och väljer öppna? Och kan du bara dubbelklicka på den nyskapade docx filen och Word hoppar igång och öppnar filen automatiskt?

Tobbe_490
2016-12-09 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om jag klickar på docx filen ska Word hoppa igång direkt säger du. Word startar mycket riktigt men det är då jag får felmeddelandet att filen inte kan öppnas. Det är det jag inte förstår. Felmeddelandet listar upp några saker som gör att den inte kan öppna filen. Kontrollera behörigheterna är ett av dom. Vad det innebär och vad jag kan göra åt det vet jag inte. De andra alternativen har jag testat men det hjälper inte. Att filen skulle vara skadad tror jag inte på - den går ju att öppna i Open Office. Sedan måste jag bekänna min okunskap - hur öppnar jag min installerade Word på min dator? Jag trodde att alla Office programmen låg i molnet? 

Det är märkligt att det ska vara så mycket strul med Office 365. Det måste vara några inställningar i min dator som är felaktiga.

Vad jag menade klicka på en docx fil och väljer öppna - får jag en bifogad fil i mitt mejlprogram klickar jag på den och dialogrutan dyker upp, se bifogade.

Annons:
Veda
2016-12-09 13:32
#7

Jag har också Office 365 och det har fungerar hur bra som helst i två år, kolla upp din användare/profil eller vad det nu heter. Man laddar ju också ner program till datorn, kan det ha strulat med det på nåt sätt?

Zepp
2016-12-11 17:27
#8

Har du betalat för och instalerat 365 på din dator så skall det funka!

Har du inte betalat och/eller installerat så funkar det programmet inte!

Nästa fråga.. hur mycket betalade du och samt till vem?

Hur gjorde du när du installerade?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tobbe_490
2016-12-12 10:48
#9

Min fru prenumererar på Office 365 och har därför betalat. Jag delar Officeprenumerationen och följde anvisningarna:

"När du prenumererar på Office 365 Home kan du dela dina prenumerationsförmåner med upp till fyra personer i hushållet. Om du vill dela din Office 365 Home-prenumeration skickar du ett meddelande till personen du vill bjuda in. Du kan skicka inbjudan till valfri e-postadress, Facebook-konto eller använda någon annan metod. Du kan även direkt lägga till en av Microsoft Family-medlemmarna utan någon inbjudan. Men innan personen du har bjudit in kan använda prenumerationen måste de logga in med ett eget Microsoft-konto. Om användaren inte redan har ett Microsoft-konto kan han/hon skapa ett på inloggningssidan.
Varje person du bjuder in får en egen sida, Mitt Office-konto, som de kan använda för att installera Office."

Word (och Excel) fungerar bra på min dator. Jag kan jobba med filer och spara dem för att sedan öppna dem utan problem. Det är andras filer jag inte kan öppna (som t.ex. skickas till mig med e-post). All sökning på Internet om mitt problem har varit resultatlös.

Kaj
2016-12-12 11:31
#10

Först och främst - Office 365 innebär att du BÅDE har Office programmen och har dem i molnet - dvs du kan använda båda alternativen. Om du startar programmen från din dator (via starknappen och program) eller som appar (Windows 10) så kör du programmen lokalt och har då full Office funktionalitet.

Moln varianten innebär att du exempelvis sparar Office filer på OneDrive via ditt Microsoft konto. I OneDrive kan du sedan öppna filerna på 2 sätt. Högerklicka och välj öppna i Word (Excel PowerPoint …) då öppnas filen lokalt i din kopia av ex Word. Men du kan även välja att bara klicka på filen i OneDrive eller högerklicka och välja öppna i webbläsaren. Då öppnas en moln-variant av ex Word. Du har här bara tillgång till de mest vanliga funktionerna dvs inte alla funktioner. Denna moln-tjänst är gratis för alla som skapar ett Microsoft konto och loggar in och väljer OneDrive eller för den delen direkt ett av Office programmen typ Word. Har man inte köpt Office 365 får man då som sagt bara en bantad on-line version i webbläsaren. Den duger för det mest elementära men inte för mer avancerade saker.

Du anger att du bara har problem med filer som sänds till dig via mail. Jag skulle tro att det är ditt mailprogram som ställer till det. Du borde då kunna välja att spara filen i stället och lägga den lokalt på din dator alternativt på OneDrive. När filen sedan ligger lokalt borde du kunna öppna den.
På din skärmdump i inlägg #6 ovan så ser det ut som om din fil är en xls fil. Det skulle kunna innebära att den är skapad med Open Office och har så pass gammalt format att Excel inte klarar av den. Samma skulle kunna gälla för Word filer - de får inte vara skapade i allt för gammalt format. Open Office skall klara att skapa i Office 2007 eller senare och då skall du kunna öppna filerna i Office365

PS du vet väl att Outlook ingår i Office 365. Du skulle alltså kunna installera även det på din dator och använda som e-post program.
Jag har kört Office 365 i snart 2 år och har inga problem.
Jag använder OneDrive för att lagra filerna och kommer då åt dem oavsett vilken dator jag sitter på

Ni har väl köpt Office365 Home och inte Office 365 Personal?
Personal kostar 649 kr per år och medger ENDAST en licens.
Home kostar 899 kr per år och medger 5 licenser

Så kolla vad ni betalt för om ni bara har Personal så kan bara en person öppna och redigera filer. resten kan bara läsa men inte göra uppdateringar i dom.

Tobbe_490
2016-12-12 20:08
#11

Kaj,

Tack för ditt långa inlägg. Jag ber först om ursäkt för att jag var otydlig med bilden på "öppna" i mejlprogrammet. Jag skulle visat en docx-fil, istället blev det en excel-fil. Men det händer samma sak, när jag klickar på filen öppnar sig Word (om det är en docx- fil alltså) och jag får felmeddelanden som den jag visat i ett tidigare inlägg. Nu har jag hittat Word.exe på min dator också (inte lätt att hitta sökvägen).  Jag har Office365 Home. Men tyvärr kvarstår problemet med att jag inte kan öppna filer som skickas till mig (även om jag sparat dem på min hårddisk). När jag öppnar Excelfiler (.xls) får jag bara meddelandet att filen är skadad. 

Vissa gamla filer kan jag öppna andra inte. Detta är mycket förvirrande.
Jag förstår att det kan vara svårt att ge tips om detta.

Zepp
2016-12-12 20:36
#12

Mm.. prexis, så länge du inte har doktorerat i Systemvetenskap så skit i alla j*vla prenumerationer.. köp ditt program i en vanlig butik, instalera det på din dator och stäng av alla j*vla molntjänster.. lätt som en plätt!

Grejen är.. det är egentligen inte supersvårt att få det att funka som man vill, det kräver bara kunskap, intresse och några dygns arbete framför dator. för att det skall funka prexis så som man vill!

Alternativet är att välja Open Office och skänka pengarna för Office till gruppen som gratis utvecklar Open Office!

Såå för att göra det enkelt för dig.. avinstalera MS Office!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tobbe_490
2016-12-12 20:43
#13

Hej,

Just prövat Outlook som mailklient. Det funkade inte att öppna filen där heller.😢

Annons:
Zepp
2016-12-12 21:02
#14

Testa annan mailklient.. typ Live mail!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Veda
2016-12-13 12:21
#15

#12 Menar du att det är enklare att installera "ett köpt program" än en prenumeration? I mitt tycke är det ungefär samma sak, framför allt som man nuförtiden inte får cd-skivor att stoppa in utan ska ladda ner från internet istället.

Jag tycker det låter som om frågeställaren inte har lyckats med installationen av sin användare för Office365. 

#11 Gick det bra att ladda ner programmen? Eller var det något som krånglade då?Har du provat att avaktivera officeanvändaren och sedan fått den tilldelad igen (det måste göras på huvudabonnemanget)?

Zepp
2016-12-13 20:01
#16

Menar främst att de flesta inte rensar sin dator när de köpt ny, det tar bara cirka 4-6 timmar!

Köper man sen något program i affär eller över Internet så vet man vad man installerat och vad som finns kvar.. utav all den skit/provapå som kommer med en ny dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tobbe_490
2016-12-14 09:09
#17

Jag har ett Officepaket som fungerar bra på min dator, den enda nackdelen är att jag inte kan läsa andras (Word/Excel) filer. Tyvärr är det en stor nackdel för mig eftersom jag inte skapar så mycket filer själv utan mera får filer av andra som jag måste öppna. Jag tvekar att röra installationen jag gjort med risk för att ingenting längre kommer att fungera. 

En sak jag funderat på om är om skrivskydd kan påverka. Vet dock inte hur man skapar filer utan skrivskydd annars skulle jag kunna prova.

Kaj
2016-12-14 13:36
#18

Jag skulle tro att problemet ligger hos den som skapat filen i Oppen Office och valt Microsofts format docx. Något i Open Office är inte helt kompatibelt med filen

Kan du pröva och öppna denna fil
https://www2.le.ac.uk/Members/davidwickins/old/test.docx/view

pröva även och ladda ner den och se om du sedan kan öppna den direkt från din dator

Tobbe_490
2016-12-14 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Problemet är löst! (se bifogade). Har ni aldrig haft detta problem?

Tack för alla svar och för att ni engagerat er!

[colors_]
2016-12-14 23:36
#20

Bra att problemet är löst! Jag har för det mesta använt OpenOffice i stället för Word då det täcker mina behov. Och vill jag skicka en fil som jag vill att många lätt ska kunna läsa så exporterar jag bara som pdf… :) Jag använder också GIMP i stället för Photoshop…det är ungefär samma sak där för mig… :)

Annons:
Veda
2016-12-15 08:26
#21

Skönt att det har löst sig. När man betalar för ett program vill man förstås att det ska fungera. 

Bra också att du berättar varför det strulade. Kan vara bra att veta om  någon annan får samma problem i framtiden.

Kaj
2016-12-15 09:56
#22

#19 - ja detta är en säkerhetsåtgärd som man kan konfigurera och sätta i Windows. Den är till för att skydda användare från att öppna filer som kan innehålla macron och därmed åxå virus.
På företag har man den satt så att det inte ska gå att öppna Office filer som kommer utifrån det egna nätverket (typ via mail) om filerna innehåller just macron. Det krävs då att man först sparar ner filen på företagets egna nätverk för att den skall betraktas som betrodd.

Det är alltså en säkerhetsåtgärd som Windows har som även slår på Office filer.

Så är dina filer du fått via mail filer som innehåller macron bör du vara mcyket försiktig att öppna dessa.
Om du kör Outlook (vilket ingår i din Office 365 licens) så har du inställningar för detta under Arkiv, Alternativ och sedan Säkerhetscenter. Där kan du lägga in betrodda användare och även direkt blockera vissa. Du kan även ange om du vill blockera direkt eller om du vill få en varning eller till och med om du vill tillåta oavsett.

Upp till toppen
Annons: