Annons:
Etiketttillbehör
Läst 970 ggr
NjumNjum
2016-12-10 23:07

Problem med att hitta en skärm...

Hej. Har letat hur många timmar som helst under mer än en vecka efter en bra datorskärm till ett någorlunda rimligt pris. Hittar några som verkar bra, med om den har en egenskap jag vill ha så fattas något annat istället… Blir tokigt snart! Det jag vill ha: IPS (såklart) Flicker-free 2560x1440 Gärna höj och sänkbart 100% sRGB Har filtrerat på prisjakt flera gånger… Tittat på Eizo 24" LED FlexScan EV2436WFS3-BK Dell 25" LED UltraSharp U2515H Dell har doc bara 99% sRGB. Har det någon större betydelse? Kan lägga ut ungefär 4000:- Tack

Annons:
NjumNjum
2016-12-11 09:05
#2

Sååå en skärm med 100 %sRGB, och att man kalibrerar den?

[VSK]
2016-12-11 09:31
#3

#2

Om du läst artikeln så vet du att du har en massa jobb framför dig om du skall få till allt 100%. Själv har jag "endast" en TN-panel men den klarar 10 bit precis som grafikkortet samt jag kör med skärmprofil i operativsystemet. 

Exakt vilket skärm du bör köpa kan jag inte svara på utan en massa googlanden, men generellt sätt så skulle man kunna tro om man läser artikeln att en optimal skärm för förmodat ändamål kostar betydligt mer än 4000:- men utvecklingen går ju som bekant framåt. 

Hade jag varit dig så hade jag köpt en skärm som får gott omdöme på bildredigeringsforum (för att gör enkelt för sig) och sen hade jag laddat ned en skärmprofil och för pengarna kalibreringspucken kostar så hade jag satsat på bra belysning i det rummet du har datorn. -men jag har totalt noll erfarenhet av sånt här så ta mina ord med en skopa salt.

Kaj
2016-12-12 09:51
#4

För att uppnå bästa färgrymd klarar alltså ett grafikkort bara 16 miljoner färger med RGB men sedan är det upp till skärmen att producera bästa återgivningen.
Samsung har tagit fram tekniken Quantum dot för att just kunna återge färger baserat på dess våglängd vilket innebär att dessa typer av skärmar kan återge i princip vilken färgnyans som helst.
Quantum dot finns redan för TV apparter men nu har man även släppt en gaming skräm på 24 och 27 tum med qunatum dot teknik. Prsiet skall ligga på mellan 4 000 - 6 000 ca. När den kommer till sverige vet jag inte men det lär nog inte dröja allt för länge
https://news.samsung.com/global/samsung-electronics-launches-quantum-dot-curved-gaming-monitor

Upp till toppen
Annons: