Annons:
Etikettövrigt
Läst 7920 ggr
Galenidjur
12/18/16, 12:12 PM

fabriksåterställa dator utan admin?

Pappa har fått en dator från jobbet som annars skulle slängas. Det är en bra dator och så , men problemet är att de fortfarande har kontroll över den så försöker man göra nånting med den måste man ha admins tillåtelse, och han har såklart inte fått något lösenord.  Tänkte att man kunde fabriksåterställa, men det går ju inte heller utan att slå in admin-lösenordet…. Finns det något sätt alls att komma runt detta?  Det är en HP-laptop. 

Edit: Tänkte inte på det där med öppenheten. Om någon ändå känner att de vill hjälpa mig kan man skicka ett PM.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Honestyisdead
12/18/16, 12:15 PM
#1

Varför får han inte lösenordet om dom gett honom datorn?

Jag hoppas ingen ger råd till hur man kringar det. Istället bör din far be om lösenordet.

Galenidjur
12/18/16, 12:41 PM
#2

#1 men snälla. tror du jag skulle be om råd på ett öppet forum om det var så att  han snott datorn?  Hera, ge mig lite credd.   IT-kontoret har som standard att man tar alla gamla datorer och slänger dem och när de bytte ut datorerna senast så sa en av IT-killarna att han lika gärna kunde ta datorn för annars hade den hamnat på sophögen.   Att de inte vill lägga ner någon tid på att låsa upp alla datorer handlar om pengar, och att de inte gett honom något lösenord handlar om paragrafrytteri.  "Det är såhär man gör och så är det." Men men, jag förstår ju varför du är misstänksam och det finns inget jag kan göra åt den saken. 

Det enda jag kan säga är att världen inte är perfekt och ja de hade lätt bara kunnat ge honom lösenordet, men det kommer alltid finnas folk som tycker att regler är regler och hellre slänger en fullt funktionell dator än att hjälpa någon ta hem den och använda den utan krångel. Och kommuner är MÄSTARE på sånt.  

Du får tro vad du vill. 

Edit: han har såklart BETT om lösenordet och att de ska hjälpa honom med datorn, men eftersom den gamla datorn har samma ID som hans nya dator i deras system så går inte detta för sig av nån anledning.  Idiotiskt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Honestyisdead
12/18/16, 12:53 PM
#3

Jag har inte sagt att jag tror han stulit den. Däremot att jag hoppas att ingen skriver råd till hur man kringar sådant eftersom många kriminella får nytta av det. Tycker inte iFokus ska bidraga till det.

Känns ju väldigt märkligt av företaget att ge bort en dator som ändå inte går att använda.

Galenidjur
12/18/16, 12:58 PM
#4

Fast det är ju det du insinuerar när du skriver så. Men men. Om någon har någon lösning kan man skicka ett PM till mig då…

Ja alltså, i princip så går samtalet såhär : 
- alla gamla datorer slängs så ta den. det kostar bara pengar för oss att frakta bort och göra oss av med dem.
- Kan jag få hjälp med att låsa upp datorn ?
- Nej. Det är kommunens dator så det får vi inte göra. 
- Jaha…Kan jag få köpa loss den då?
- Nej eftersom det inte är våran egendom (it- kontorets) så har vi inte rätt att sälja dem. 
- Men om jag inte tar den så kommer ni slänga den?
- Ja. 
- Varför säljer inte kommunen datorerna då?
- Det finns ingen marknad så därför slängs de. Så du kan ta den. Det spelar ingen roll.
- Men ni måste ju låsa upp den då annars kan jag inte använda den.
- Nej det får vi inte göra. 

Logik i massor. Men som jag sa, kommunen är experter på paragrafrytteri *suckar*

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Honestyisdead
12/18/16, 1:05 PM
#5

Nej jag insinuerade ingenting förstå nu det.  Jag ställde ganska självklara frågor man undrar då någon fått en dator utan lösenord.

Galenidjur
12/18/16, 1:33 PM
#6

#5 Och jag har svarat på dina frågor och till och med sagt att jag förstår var misstänksamheten kommer ifrån (dvs varför du ställer dessa frågor). Så vad är det du vill?

 Känner nån att man vill hjälpa mig , bra. Då blir jag mycket  tacksam. Vill man däremot inte hjälpa mig för att det inte känns bra på nått sätt, då behöver man inte det. Så enkelt är det. Förstå nu det.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Honestyisdead
12/18/16, 1:37 PM
#7

#6 Att du ska förstå det jag skriver. Att jag inte insinuerade eller var misstänksam. Jag undrade bara varför man får en dator utan lösen. Det hör ju inte till vanligheterna. 

Jag avskyr nämligen att bli anklagad felaktigt. 

Men tack för svaren.

[VSK]
12/19/16, 8:58 AM
#8

#0

Det enklaste och billigaste är att du installerar nytt operativsystem på den datorn. Är inte hårddisken/SSD krypterade så är det busenkelt att nollställa eventuella lösenord, men det förhindrar ju inte att licensen som är till den datorn ogiltig så fort den hamnar i andras ägo.

Du får köpa en Windows licens eller installera nåt av alla gratis Linux* som finns. Lycka till.

Kaj
12/19/16, 9:57 AM
#9

Jag kan mycket väl förstå om de inte lämnar ut lösenordet. Det kan ju vara så att man har samma adminlösenord på alla datorer och då vill man ju inte ge det till din pappa eftersom han då skulle ha lösenordet för alla andra datorer åxå.

Men är det en kommundator så är det väl också så att dom antagligen har konfigurerat den med kommunens proxy etc. Och detta vill ni ju åxå slå av så att inte all trafik slussas genom kommunens proxy framöver.

Precis som VSK säger - är det bäst att göra en helt ny installation av Windows på datorn. Då rensas allt och alla lösenord blir de som du vid installationen lägger in. Allt data rensas också så klart.
Detta kan du göra om det så att datorn INTE har en krypterad hårddisk med exempelvis bitlocker. Då måste man få den nyckeln från kommunen och den kan de ev. lämna ut för den är olika för varje dator.

[VSK]
12/19/16, 11:05 AM
#10

#9

Även om lagringsmediat är krypterat så borde de tagit bort HDD/SDD innan de gav bort datorn, men nu är det ju som det är… Att företag gör så är inget "konstigt". Jag kan få hur mkt olja som helst typ, men har ingen panna (för att nämna annat exempel). Det kostar pengar och tid att ta hand om skrot.

Galenidjur
12/19/16, 4:46 PM
#11

#9 Precis. Det där med varför de inte kunde ge honom  lösenordet kom jag faktiskt på sen i efterhand. Men det kunde ju tagit bort det tycker man. men men…  

Tack för svaren i alla fall , Kaj och VSK! 

Jag får kolla upp information om hur man installerar om windows då. Men det ska alltså gå att göra utan admins tillåtelse?  För så som det är nu kan man i princip inte göra nånting alls utan admin. Vet inte ens om man kan installera nya program faktiskt, för laptopen är verkligen låst. Så jag bara antog att det inte skulle gå att installera om windows heller pga det. 

Jag ska se om det funkar i alla fall. Hoppas det!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[VSK]
12/19/16, 5:34 PM
#12

#11

Har du fått datorn så är det du som är admin. Bara installera om 🙂

Galenidjur
12/19/16, 5:38 PM
#13

#12  haha, ja jo fast det jag menar är ju att varje gång jag försöker göra nånting så poppar det upp en ruta där det står att man inte får göra detta utan admins tillåtelse och så måste man skriva i ett användarnamn och lösenord.  Går det då att installera om windows trots detta? eller kommer det också blockeras ?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
[VSK]
12/19/16, 6:01 PM
#14

#13

Installationsprogrammet för ditt kommande operativsystem ser till att lösa den biten åt dig. Det startar före nuvarande operativsystem så du kommer inte få några såna frågor. Är du osäker på hur du installerar nytt operativsystem så är det god idé att googla före så du vet, men det är inte så krångligt som det kanske kan låta. 

Möjligtvis skulle jag gissa att du måste in i BIOS först och ändra startordningen så att din DVD/USB-minne står först som bootmedia. Kan aldrig tänka mig att företagsdatorer har det som förstaval av startordningen, men det ser du ju.

Galenidjur
12/19/16, 8:31 PM
#15

#14 ok då vet jag. Jag googla hur man gör 🙂

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[VSK]
12/19/16, 9:28 PM
#16

👍

Lycka till…. 

Får du det inte att funka så kan jag hjälpa dig men då i mellandagarna.

Kaj
12/20/16, 9:16 AM
#17

Du har eller köper ett Windows installationsmedia. Var uppmärksam här för vissa är bara en länk till en nedladdningssida från microsoft där man sedan får ladda ner och skapa mediat själv.

Mediat kan vara en DVD skiva eller ett USB minne. 

Nu skall BIOS i datorn ändras så att den tillåter boot från DVD eller USB. Det brukar redan vara så men är det inte det måste du in i boot menyn innan uppstart brukar vara F9 eller så - varierar mellan olika datorer så där får du googla fram vilken funktionstangent som gäller för din dator).
Ändra boot sekvens i Bioas så den går på DVD och/eller USB före hårddisken.

Sedan stoppar du int DVD sivan alternativt USB minnet i datorn och startar om. Nu kommer bootningen ske från någon av dessa medier och du kommer till en Windows installationsmeny. Här behöver du inte något admin-id för du kommer göra en helt ny installation av Windows. Under installationen kommer du få skapa ett nytt admin konto.
När sedan hela installationen är klar har du en helt ren kopia av Windows som inte har något som helst med arbetsplatsen där datorn kom ifrån.

Galenidjur
12/20/16, 5:53 PM
#18

#16 tack tack. jag får se hur det går! 

#17  Åh, bra info. tack!  

Det blir nog att jag sätter mig med detta till helgen så jag får se då om jag lyckas eller inte.  Men uppstår det några problem som jag behöver fråga om skriver jag här :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Zpookey
1/19/17, 3:53 PM
#19

Anledningen till att datorn vill ha adminlösen hela tiden är antagligen för att den varit medlem i en domän.

Normalt sett brukat IT-avdelningar plocka ur dom ur domänen innan de kasserar dom med tanke på att licenser kostar pengar och det är ett helvete att veta vilka datorer som plockats bort i efterhand annars.
Varför gjorde inte IT-avdelningen det innan de gav bort datorn?

Galenidjur
1/19/17, 9:58 PM
#20

#19 Jo DET fattar jag ju. När datorn fortfarande användes så hade ju IT-kontoret kontroll över den och allt man installerade, inte så konstigt.

Ingen aning varför de inte gjorde det.  Jag var faktiskt inte där när de sa att han kunde ta den :)  De bara vägrade att hjälpa honom med datorn och sa något om att de inte får använda sin arbetstid till det, men mer specifika svar än så kan jag inte ge för som sagt så var jag inte där.

Men hur som helst så har jag ominstallerat windows nu. Dock slutade internet att funka på den då. Den hittar inte längre nätverk oavsett om det är wifi eller om man kopplar in en sladd direkt till datorn.  Har nu gett laptopen till en kompis som sa att han kunde försöka titta på den.  Får se om det går att fixa.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Kaj
1/20/17, 9:58 AM
#21

Förmodligen måste du uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet.

Jag hade en Intel NUC dator med win 8.1.
När jag skulle uppdatera till Win 10 så kollade jag först vilka drivrutiner som skulle behöva uppdateras. Hämtade hem alla dom från Intels hemsida (nya versioner för Win 10) och sparade på en usb sticka
Uppdaterade till Win 10 och mycket riktigt inget nätverk.
Körde då exe filen för nätverk från usb stickan med drivrutiner för Win 10 från Intel.
Startade om och vips var nätverket igång utan problem

Detta är mycket vanligt om man har lite äldre saker och skall in med ett nytt operativsystem.
Ladda alltid hem de senaste drivrutinerna för sådana saker som nätverk, wifi, bildskärm, ljudkort, skrivare mm.
Framför allt nätverk är ju viktigt att ladda hem innan man börjar med installation eller uppgradering av operativsystemet för utan det kommer man ju inte ut på nätet och kan hämta hem det senaste.

Galenidjur
1/20/17, 4:07 PM
#22

#21 jo, jag tänkte att det var nått sånt, men jag är rätt hopplös när det gäller sånt här så min kompis tog över.  Han ska försöka fixa det genom att ladda ner drivrutinerna på ett USB och sen föra över dem i datorn. Det bör ju funka hoppas man.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: