Annons:
Etikettövrigt
Läst 1640 ggr
Cool-Cat
12/26/16, 10:27 AM

Datorn sätter på sig själv från standbyläge

Sedan några veckor så sätter datorn på sig själv från standbyläge, 5 min senare så stänger den av sig. Så håller det på.

Har ingen återställningspunkt tidigare än 18 dec.

Vad kan jag tänkas göra åt detta.

Har Win 7.

Annons:
Florrpan
12/26/16, 10:56 AM
#1

Har för mig att detta är vara relaterat med spänningen i datorn. Har du bytt något? USB enheter, nätaggregat, inställningar i BIOS mm mm?

Cool-Cat
12/26/16, 12:12 PM
#2

Jag har kopplat en ny tv till datorn….ska testa att koppla ur den.

Cool-Cat
12/26/16, 12:26 PM
#3

Nix det var inte tv:n iaf.

Inte ändrat inst. i bios eller bytt aggregat eller usb enheter.

Kaj
12/27/16, 10:01 AM
#4

Det kan vara mpnga enheter och drivrutiner som orsaker att datorn väcks upp.

Gå till kommandotolken och kör följande commando (efter att datorn startades upp automatiskt av sig själv

powercfg -lastwake

Nu skall du få ett svar på vad det var som väckte datorn och då kan du ställa in så den enheten inte får väcka datorn ur sleep mode.

Cool-Cat
12/27/16, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej Kaj!

Du har hjälpt mig många gånger.

Jag låter dig tolka vad kt visade

Kaj
12/27/16, 11:15 AM
#6

Jag kan se att det är diskvolume2 som dragit igång din dator (det är troligen din C disk.
Den visar även att det är WUAUSERV - detta är Windows update som säker efter nya uppdateringar

I Windows  kan man ställa in när en dator skall installera uppdateringar automatiskt - du hittar mer om detta här - normalt är Windows förinställt på att installera uppdateringar utanför normal arbetstid - typ mitt i natten. Du kan alltså ändra detta själv i inställningarna för Windows update och omstart.

Gå till Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Windows Update

Välj länken Ändra inställningar till vänster. Där kan du sedan ställa in hur nya uppdateringar och hur/när de skall installeras.

Om detta inte hjälper kan det vara flera enheter som väcker upp datorn.
Du får en lista på alla enheter i ditt system som kan väcka din dator genom att från kontrollpanelen skiva
powercfg -devicequery wake_armed

Här ska du nu få en lista typ på diskar, mus, tangentbord, nätverkskort osv.
Om du vill hindra någon av dessa från att väcka upp datorn går du därefter in på Enhetshanteraren och letar upp den aktuella enheten där och väljer att högerklicka och sedan Egenskaper. Där har du nu ett val under fliken Power Management (vet inte vad den heter på svenska men du hittar den nog) Där finns ett val som tillåter enheten att väcka datorn. Slå av detta. Om du t ex inte vill att du ska kunna väcka datorn med musen eller tangentbordet så kan du slå av dessa.

Annons:
Kaj
12/27/16, 11:16 AM
#7

Här har du en mer detaljerad beskrivning om hur du kan stoppa datorn från att väckas upp.

http://www.howtogeek.com/122954/how-to-prevent-your-computer-from-waking-up-accidentally/

Cool-Cat
12/27/16, 11:28 AM
#8

Glömde säga att datorn inte är ansluten till internet….ska kolla dina förslag strax Kaj.

Cool-Cat
12/27/16, 2:29 PM
#9

Även denna gång har du lyckats att lösa mina datorproblem Kaj.

Har avaktiverat uppdateringar….och vips så har den slutat att slå på och av hela tiden.

Du är verkligen kunnig på detta område med datorer.

Ett område nog så komplext.

Tack så jättemycket för alla datorproblem du hjälpt mig med Kaj!

Kaj
12/27/16, 2:45 PM
#10

inga problem

Om du vill ha uppdateringar från Microsoft igen så måste du slå på detta - fast då måste du även vara kopplad till internet.

Upp till toppen
Annons: