Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1529 ggr
Kasp
2016-12-27 19:40

Lenovo bärbar dator

Min dator håller på och krånglar så funderar på att köpa en ny, max 7 000. Den ska fungera till spel, streama filmer/serier och allt möjligt. Den jag har är en ASUS X550JK och den har krånglat sen dag 1, annars är den bra. Vill inte ha sämre specifikationer än den. 

Har kollat på denna, den är på rean nu. Kan den vara bra?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80RU00MPMX/lenovo-ideapad-700-15-6-signature-edition-barbar-dator

Annons:
ivanhoe81
2016-12-27 20:28
#1

Hade en lenovo för några år sedan men pga att fläkten pajade (vanligt fel) så rekommenderar jag inte det märket men de kan ha blivit bättre sedan jag skaffade den jag hade för 4-5 år sedan

Florrpan
2016-12-28 06:43
#2

Definera spel. Krävande?

Datorn du länkar är fullt duglig, ser väldigt bra ut. Men har bara erfarenhet av Asus. Hittar du en liknande från Asus skulle jag gå på den.

mejamylove
2016-12-28 10:38
#3

Hade också en lenovo jag köpte för typ 5 år sen, den dog helt. Går inte att starta längre. Innan den dog så kunde den ge upp utan förvarning…

Jalking
2016-12-28 11:27
#4

Jag har en Lenovo bärbar med en stor hybriddisk, massor av RAM och hög upplösning. Den levererades med Windows 7 och 8. Jag valde givetvis bort 8:an och hade en helt underbar dator ända tills jag fick in det förbannade Windows 10. Nu är det mycket krångel och jävelskap.

Kasp
2016-12-28 12:35
#5

#2 Har en Asus nu och det är den som driver mig till vansinne och har krånglat ända sen jag fick den + varit inne på ett antal reparationer. 

Spel är ex The Elder scrolls.

Kaj
2016-12-28 13:55
#6

Den där behöver du inte skämmas för när det kommer till prestanda. Inte toppklass men mer än väl duglig.
Du bör kunna köra spel på medium inställning och till och med på lite högre - lite beroende på vilken typ av spel.
Du kommer INTE ha några problem med att kolla på film. Inte ens högupplöst.

Den har bra WIFI med ac standard så streaming kommer inte bli ett problem om din router även klarar ac standarden. Klarar din router bara n standarden kan det bli lite hackigt om den streamade filmen är högupplöst och innehåller mycket snabba sekvenser. Men i så fall kan du ju gå upp till en router som klarar ac - kostar max någon tusenlapp idag.

Den kommer kännas lite plastig så jag rekommenderar att du går och känner på den rejält i affären först. Böj lite på skärmen, tryck lite på tangentbordet så förstår du vad jag menar

Här är en bra review
https://www.youtube.com/watch?v=Q-VIMwQuBqY

Annons:
Kasp
2016-12-28 14:41
#7

Tack så mycket för ditt svar. Tyvärr har den tagit slut i mitt varuhus så ska jag ha den måste jag beställa över nätet. :/ Kan plasten göra att den är mindre hållbar?

Läser jag om Lenovo så står det mycket negativt, är det ett dåligt märke?

Kaj
2016-12-28 15:09
#8

Lenovo är ett företag från Kina. Dom bygger sina datorer på standardkomponenter (precis som alla andra märken). Det som skiljer kvalitet är hur bra deras fabriker är. Slarvar man så blir det dåligt men normalt vill jag nog påstå att alla är ungefär lika bra/dåliga på den processen.
Sedan kan det ju bero på vilka extra saker man stoppar in såsom batteri, nätverkskort med mera. Där kan det skilja sig lite.
Men Lenovo är ett renommerat företag, dock tycker jag att de har lite dyra saker. Det går i regel att hitta jämförbara till lägre pris.

Jag har ingen koll på om deras hopsättning av datorer verkligen är sämre än andras men det tror jag nog inte faktiskt. Dåliga exemplar kan man alltid få tag i om man har otur.

Ja plasten gör att den är mindre hållbar än om det varit av något mer hållbart (men då brukar priset gå upp)
På Youtube klippet ovan ser du hur han böjer skärmen och trycker på tangentbordet. Där kan du se hur den reagerar då.

men om du inte är allt för oförsiktig så skall det faktum att den är gjort i ett plastmaterial inte vara några problem

Kaj
2016-12-28 15:10
#9

PS köper du över nätet har du ju ångerrätt om du inte gillar den. Men då får du inte ha använt den. Så innan du startar upp den - känn på den och se vad du tycker. Om du inte är nöjd åberopar du ångerrätten. Annars är det bara att starta upp den och påbörja installationen av din personliga Windows.

Kasp
2016-12-28 17:56
#10

Tack så mycket för svar. :)

Upp till toppen
Annons: