Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1348 ggr
NjumNjum
2016-12-29 14:46

USB-portar fungerar inte

Nu när jag äntligen fått min nya dator som jag väntat på i tusen år, så är det ju klart skiten ska krångla… Ett av problemen är att de två blåa usb-portarna där fram inte fungerar. Alls. Fattar inte vad som är fel?!? Blir så less… Chassit är "in win - GRone big tower" om det spelar någon roll. Ett annat problem är att bara 2/5 fläktar blivit registrerade. De funkar, men ändå..

Annons:
[VSK]
2016-12-29 21:50
#1

Kan ju vara att ena porten är trasig i chassit eller nån kabel ned till moderkortet inte vill funka som den skall. 

Det jag inte förstod av ts är om enbart en port funkar med båda USB-portarna eller inte. Har du två enheter inkopplade och de drar för mkt kräm så moderkortet inte pallar leverera strömmen så är det ju inte så konstigt. 

Gällande fläktarna så undrar jag om du har samma sorts kontakt på alla? Vill du kunna styra portarna så testa att styra de med volt istället. Jag antar du vill kunna styra de eftersom du tar upp problemet. Finns ju fläktkontroller annars i värsta fall.

NjumNjum
2016-12-30 05:52
#2

Tack för svar

Kaj
2017-01-02 09:17
#3

Får du någon ström på USB portarna?

Här kan du köpa en USB checker som kollar hur mycket ström och hur många miliampere som porten ger. 30 svenska kronor och gratis frakt.
Siten är från Kina men är en av världens största handelsplatser.
Jag har köpt massor av saker därifrån och aldrig haft några problem. Det brukar ta 2-3 veckor innan sakerna kommer (om man inte beställer och betalar extra för snabb leverans).
http://www.banggood.com/KEWEISI-3V-9V-0-3A-USB-Charger-Power-Detector-Battery-Capacity-Tester-Voltage-Current-Meter-p-984613.html?rmmds=search

En till - 33 kronor (jag har köpt en sådan)
http://www.banggood.com/USB-Detector-Current-Voltage-Tester-Double-USB-Row-Shows-p-973712.html?rmmds=search

En sådan där manick är alltid bra att ha. För man kan även se hur mycket ström och ampere en USB enhet drar och på så sätt veta om man behöver extra strömförsörjning eller om USB portens ström räcker.

Veda
2017-01-04 07:53
#4

Om datorn är ny finns det väl garanti på den? Kontakta den du köpt datorn av.

Zpookey
2017-01-12 15:37
#5

De blå portarna är USB3. Har du kollat i enhetshanteraren att drivrutinerna för USB3 är korrekt installerade utan utropstecken?
Sen antar jag att kontakterna sitter på framsidan av chassit….har du kollat att alla kablarna från chassit verkligen är inkopplade på moderkortet?
När man köper skräddarsydda eller hemmasnickrade datorer är det inte ovanligt att man valt ett moderkort som inte har tillräckligt med uttag för alla komponenter och USB-portar som sitter i chassit.
Coola lådor i all ära men man bör se till att alla andra komponenter matchar.

Upp till toppen
Annons: