Annons:
Etikettövrigt
Läst 1991 ggr
[Rhonda]
2017-01-04 09:31

Måste skriva lösenord när man sätter på datorn

Min gubbes dator.  Lösenordet är sparat på min dator så jag behöver aldrig skriva in det men hur gör man så att hans sparas? 

Jag har sökt på inställningar på hans dator men hittar inte det.

ASUSPRO

Annons:
penke
2017-01-04 09:49
#1

 jag fattar inte..
 varför ha inloggning/lösenord om man inte använder det ??
Då kan ju vemsom som tjuvar hans datormmaskin  leka som de vill,
 rensa och sälja vidare.

lägger han  till, dig som "annan användare/gäst" så behöver du inte ha det kontot låst

   penke

[Rhonda]
2017-01-04 10:08
#2

Jag uttryckte mig fel. Detta gäller inte mig överhuvudtaget.

När han sätter på sin dator kommer helbild på skärmen tex , naturbilder. När han klickar på bilden kommer en ny sida med inloggningsruta o ett runt fält ovanför (han har en bild av katten i det fältet.) Han måste då skriva in lösenordet för att komma in i datorn.  

Han vill komma förbi den sidan på något sätt så att han inte behöver logga in varje gång.

Hoppas ni förstår vad jag menar o kan hjälpa mig.

[VSK]
2017-01-04 10:58
#3

Ts

Starta kör-rutan (Win-knapp + R) och skriv netplwiz 

Sen kryssar du ur de konton som inte behöver lösenord för att starta. Där kan du oxå se om man måste använda ctrl-alt-del innan man skriver lösen (förhöjt privilegium).

Win-knapp kan även kallas för fönsterknapp. Den är till vänster på tangentbordets vänstra ALT.

[Rhonda]
2017-01-04 11:28
#4

#3 Tack. Vågar vi göra det? 😛

[VSK]
2017-01-04 11:55
#5

#4

Ja varför skulle ni inte våga det? Vill ni inte ha lösen så vill ju ni inte. Så det är bara köra så det ryker 🙂

[Rhonda]
2017-01-04 12:43
#6

#5 För att vi är från Juratiden 😛

Tack så mycket!

Annons:
[VSK]
2017-01-04 12:49
#7

🙂

Kaj
2017-01-04 15:18
#8

Tja jag tycker så klart det är mycket dumt att ta bort lösenord som inloggning i datorn. Skulle inte förvåna mig om det är ett administratörskonto åxå. Då är det bara för virus att installera sig själv utan att något lösenord behöver anges.

Om det är så att ni kör Windows 10 kan jag tipsa om att det går att använda flera olika inloggningsalternativ där. Bland annat lösenord men även en pinkod (siffror). Om ni vill vara lite skyddad ivf men inte slå in ett lösenord så sätt inloggning med pinkod och välj några siffror som är enkla att slå in.

Start-menyn och välj ditt konto uppe vänster. Gå till Ändra kontoinställningar, Inloggningsalternativ. Under rubriken Kräv inloggning väljer du i vilka lägen du måste logga in

Välj PIN-kod och ange en eller flera siffror

Nu kan du vid inloggning antingen ange ditt lösenord eller din pinkod.

Har man en nyare dator kan man även köpa en fingeravtrycksläsare och logga in med sitt fingeravtryck.

Har man kamera i datorn kan man även skapa en ansiktsinloggning så datorn känner igen ditt ansikte och loggar in dig automatiskt utan att du behöver göra något mer än titta in i kameran.

Här är lite tips för olika inloggningsalternativ i Windows 10
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633076/windows-10-guide/sida/4/windows10-guide-login

[VSK]
2017-01-04 15:59
#9

#8

Ja visst är det dumt att ta bort lösenord vid inloggning. Mer dumt att köra som admin. Det enklaste och snabbaste bästa skyddet är ju som du skriver, men man bör ställa sin så att operativsystemet kräver ctrl-alt-del för ändrar i systemet (UAC) när man kör som vanlig användare. På så sätt så hjälper man även AV som har det stödet, dvs man måste trycka ctrl-alt-del + lösenord för att ens kunna ändra inställningar i AV (givetvis skall man ha annat lösen till sitt AV).

Du skall ha cred för dina förklaringar som jag sett att du bjuder frågeställarna på (jag pallar inte med sånt utan kör mer enkla förklaringar)  👍

Finns lite andra tips som EMET och härda OS mm, men det blir överkurs.

[Rhonda]
2017-01-05 08:09
#10

Tack ska ni ha!

Upp till toppen
Annons: