Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1467 ggr
Sindri
1/10/17, 9:03 AM

Flytta adressbok med IMAP

Sedan jag skaffade IMAP för något år sedan har jag kört Windows Live Mail. Nu har jag skaffat Office bl a för att jag vill ha Outlook-mailen.
Det gick fint att få in alla mappar, men adressboken ligger tydligen bara lokalt på datorn, så nu måste jag kopiera över den själv. Har försökt hitta den under C:Windows Mail, men där finns inget.

Ingen idé fråga min mailleverantör, de trodde inte det skulle gå att göra från min gamla Outlook Express till Live Mail, men det fixade jag.

Nu svävar jag lite i limbo däremot. Nån som gjort detta?

Annons:
Kaj
1/10/17, 9:26 AM
#1

Exportera kontakter från Windows Live Mail till Microsoft Outlook:

  1. Öppna Windows Live Mail.

  2. Klicka på mappen Kontakter, klicka på Exportera och välj kommaseparerade värden (.CSV).

  3. I fönstret CSV-export klickar du på bläddra och väljer mappen Skrivbord.

  4. Skriv WLMContacts som filnamn och klicka sedan på knappen Spara.

  5. Klicka på Nästa och markera alla fält du vill exportera. Klicka på knappen Slutför och vänta tills exportprocessen har slutförts.

    Obs! De vanligaste fälten är Förnamn, Efternamn, E-postadress och Telefon. Om du inte är säker på informationen markerar du alla fält.

    Obs! Den här processen kan ta lite tid beroende på hur många meddelanden du exporterar.

  6. Stäng Windows Live Mail.

  7. Öppna Microsoft Outlook.

  8. Markera mappen Kontakter, klicka på Arkiv, välj Öppna och klicka sedan på Importera.

  9. Välj alternativet Importera från ett annat program eller en annan fil och klicka sedan på knappen Nästa.

  10. Välj Kommaseparerade värden (Windows) och klicka sedan på knappen Nästa.

  11. Klicka på Bläddra i och välj den exporterade filen WLMContacts i mappen Skrivbord. Klicka sedan på Öppna.

    Obs! Du kan välja några fler alternativ om du vill ersätta, duplicera eller inte importera duplicerade kontakter.

  12. Klicka på knappen Nästa och kontrollera att mappen Kontakter är markerad. Om mappen Kontakter inte är markerad ska du markera den och sedan klicka på knappen Nästa.

  13. Klicka på knappen Slutför och vänta tills importprocessen har slutförts.

Sindri
1/10/17, 2:42 PM
#2

Tack - men det blev bara såhär😕 Jag har följt till punkt och pricka.
hur kan jag ta bort detta innan jag försöker igen?

Sindri
1/10/17, 5:15 PM
#3

Nu har jag plockat bort allt manuellt och försökt importera igen. Samma resultat. Filen WLMContacts.csv går att öppna i Excel och då finns det massa namn och adresser där. Allihop verkar det som.

Du har verkligen gjort en fin manual - obegripligt att det inte funkar!

????

Sindri
1/10/17, 5:27 PM
#4

En ledtråd? Försökte göra samma sak i min webbaserade Outlook-mail. Då fick jag följande meddelande. Filen heter precis som jag skrev ovan
WLMContacts.csv

Sindri
1/10/17, 5:30 PM
#5

Såhär ser det ut när jag skall exportera från Live Mail. Vilken skall jag välja?

Kaj
1/11/17, 3:44 PM
#6

Jag förstår nog inte den sista bilden med exportera från Live Mail. Du hade ju redan exporterat till en CSV fil. Var det verkligen ett av de två valen du tog då? Verkar underligt för här står Active Directory och VeriSign. Ingen av dessa skall du överhuvudtaget nå vad jag kan förstå då de inte har med Live Mail att göra skulle jag tro.

Annons:
Kaj
1/11/17, 3:47 PM
#7

Vid punkt 12 ovan får du upp en bild som har en liten markering där du kan välja att mappa fält. Den måste du bocka i och välja knappen Mappa fält.
Då kommer en ny bild upp med en höger och en vänster kolumn med fält. Där ska du nu tala om vilka fält som skall mappas från csv filen till vilka fält i Outlook. Du behöver bara ta med de fält som du vill ha in värden från. I vänster kolumn drar du ett fält (ex Förnamn till Förnamn). Så får du sedan göra på alla fält du vill ha med information från till Outlook

Sindri
1/12/17, 12:01 AM
#8

Men bilden i #4 säger ju att det är något fel på själva filen som jag sparat. Att den inte sparats i rätt format?

Så det borde vara något jag gjort fel när jag sparat filen från Live Mail?

Jag gjorde nog fel första gången, men jag exporterar från den här rutan

Då får jag upp den här bilden

Jag väljer det filnamn du angav ovan och sparar på skrivbordet.

Så exporterar den adressboken, och som sagt jag kan öppna filen i Excel och allt finns med där….

Den här rutan menar du

Det enda jag har i min adressbok är namn och mailadress, inga företag, telefonnummer etc. Det finns inga åäö i fältet till vänster. Jag markerade förnamn etc i vänster och drog till namn i höger.

Det exporterade och blev ett sammelsurium. Inga åäö i Outlook heller, och mailadresserna hamnade inte i kolumnen epost. ????

Sindri
1/12/17, 12:05 AM
#9

Såhär ser det ut t ex

I Live Mail ser det helt ok ut. Jag får väl göra allt för han en regnig dag….Suck!

Men tack snälla du för alla instruktioner.🙂

Kaj
1/12/17, 9:16 AM
#10

I högerfältet har du ett plustecken framför fältet Namn. Veckla ut det så kommer där flera underfält som du kan para med de i vänsterfältet.

Du kan kalla filen vad som helst när du exporterar. Det spelar ingen roll. Däremot ska du inte öppna filen i Excel och spara för då får den ett nytt format. Om du ska öppna filen i Excel för att titta på den så skapa antingen en kopia eller välj att inte spara utan stäng bara ner sedan.

Sindri
1/12/17, 9:31 AM
#11

Men det finns inget fält som heter email? Emailadressen kommer ihop med namnet. Och åäö får konstiga tecken.

Jag har provat att göra om exporten flera gånger och det blir likadant varje gång. Det måste vara något i min dator som sparar kontakterna på fel sätt.

Jag kan kanske få hjälp i helgen - annars klarar jag mig med Live Mail.

Kaj
1/12/17, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag prövade just nu och det gick bra.

Fältet e-mail ligger lite längre ner i listan (ungefär till hälften ner ui listan) till höger när du skall mappa. OBServera att du måste ha en kontaktkatalog som mål katalog annars hittar den inte epost fält.

Jag fick åxå problem med åäö men det fixade jag lätt senare i Outlook. Bara markera kontakten och redigera. Pillrigt om man har många men bättre än att lägga in dem en och en.

Sindri
1/12/17, 5:13 PM
#13

OK - tack för att du inte ger upp fast jag gjort det. 🙂 Skall ta en ny dust imorgon.

Annons:
Sindri
1/13/17, 3:45 PM
#14

Felet som jag ser det är att min vänstra spalt ser konstig ut. Det finns inget epost där, utan på första raden står Förnamn, Efternamn, Mellannamn, Namn och Epost i samma rad. På din bild är det uppdelat på olika rader.
Nåt fel på exportformatet?

Kaj
1/16/17, 8:32 AM
#15

Har du verkligen bläddrat ner i listan? E-post står ganska långt ner (se på min bild där fältet e-post ligger nästan i mitten av alla fält.
Du borde ha fått bättre namn i vänsterspalten åxå men det viktigaste är egentligen att hitta något fält där (oavsett vad de heter) och mappa till dess liknande i högerspalten. Vad namnen heter är inte det viktigaste utan att värdena i fälten blir mappade korrekt. T ex hem:telefon kan du mappa till något telefonfält i högerspalten osv …

Sindri
1/16/17, 8:48 AM
#16

Det enda jag har i min kontaktlista är namn och epost. Jag markerade detta sist jag gjorde en export. Problemet är att det blir sparat på en och samma rad! Det står inte namn på en rad och epost på en annan, så jag kan inte mappa det till olika rader. Det blir bara ett komma emellan.

Kaj
1/16/17, 9:40 AM
#17

Kan inte se vad du gör för fel allt verkar bero på att den fil du exporterar från Live.com inte har alla kontakter inlagda rätt vad jag kan förstå.
Om man lägger till kontakter i live.com och har dessa upplagda med alla fält korrekt så funkar detta utan problem för mig då jag exporterar ivf.

Du får nog kolla i live.com och kontakter. Gå in på en eller flera kontakter och markera dem en och en och sedan redigera. Där skall nu alla värden synas i sina respektive fält.

Sindri
1/16/17, 12:56 PM
#18

Såhär ser alla mina kontakter ut. Har som sagt var bara namn och emailadress.

Kaj
1/17/17, 12:21 PM
#19

Ser ok ut. Då kan jag inte förstå varför du får en felaktig csv fil efter exporten.

Sindri
1/17/17, 10:38 PM
#20

Nä, jag fattar inte heller. Och något annat format kan man inte exportera i heller om man inte har visitkortsformatet.

Jag får väl göra på det sättet du skrev och sedan markera alla rutor och så redigera i Outlook för hand. Är på semester nu så det blir väl lite dötid då och då…..

Tack för engagemang! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: