Annons:
Etikettövrigt
Läst 769 ggr
aneri
1/23/17, 12:05 PM

Hotmailkontot påverkade e-mail på padda och mobil

Jag råkade skaffa ett Hotmail-konto som krävde inloggning på datorn. Tack vare hjälp här på forumet kunde jag ta bort inloggningen.  Men i samma veva, den 9 januari upphörde paddan och mobilen att uppdatera min e-mail. Nu kan jag inte läsa e-mail på dem och det är problematiskt eftersom jag är beroende av att kolla e-mailen under dagen.

Jag har försökt att ta bort e-mailen från mobilen för att installera nytt men det går inte.

Kan någon här förklara hur detta kunde hända och kanske to m hjälpa mig.

Annons:
Kaj
1/24/17, 9:51 AM
#1

Vad är det för e-mail leverantör du inte kan läsa?
Är det hotmail (outlook.com) eller någon annan leverantör?
Vad har du för OS på paddan och mobilen - Android, IOS, Windows?

Har du kollat att lösenordet är korrekt så det inte har ändrats då du avaktiverade ditt Win 10 konto (hotmail)

aneri
1/24/17, 3:46 PM
#2

Det är ett hormail-konto. 

Ja, jag tror faktiskt att jag har ändrat lösenord. Men det är väldigt underligt, för när jag loggar ut på datorn från Hotmail-kontot och sedann ska logga ut igen så ber datorn mig om ett microsoft-lösenord. När jag då skriver lösenordet så får jag info om att det är fel lösenord. Men när jag då loggar in på mitt Hotmail-konto så kommer jag in. Jag förstår ingenting.

Min mobil och padda är båda Samsung och har samma hotmail-konto.

Jag har försökt att ta bort Hotmail-kontot från mobilen men det går inte. Jag tänkte att om jag får bort det så kanske det går att lägga in ett nytt.

Jag förmodar att det är microsoft som ställer till det och tar över.

Kaj
1/25/17, 10:00 AM
#3

Näe Microsoft tar inte över något.

Om du ändrat lösenordet i hotmail så måste du göra samma justering på din padda och telefon annars kan du inte logga in - givet att du använder en epost-klient på dessa enheter. Om du bara navigerar till webbsidan med en webbläsare för att logga in i hotmail så skall du ju ange lösenordet direkt där. Har du då satt att webbläsaren skall cacha dina lösenord ("kom ihåg mig") så måste du först rensa cachen i webbläsaren så den gamla lösenords cachen försvinner. Sedan som vanligt gå till inloggningen, ange ditt användarnamn och lösenord igen samt klicka i att komma ihåg mig.

Det är många som haft problem med användarkonton för Windows 8.1 och seanre. Orsaken är att man numer kan ha 2 olika sätt att logga in på sin Windows dator. Dels det vanliga gamla traditionella sättet där man har sitt konto och lösenord på datorn.
Men man kan även mappa upp sin dator till ett Microsoft live konto (hotmail, oultook …). Då loggar man in med det kontot och lösenordet i stället. När man gör det så är man synkad till allt på live konto - dvs epost, onedrive, kalender, office applikationerna etc. Det finns många fördelar med detta sätt men alla gillar det inte.
I Windows kan man alternera mellan dessa 2 sätt genom att gå till inställningarna för kontot och välja det ena eller andra sättet. Om man väljer ett Windows konto (hotmail, outlook …) så behöver man inte ändra lösenord.
Vill man sedan tillbaka till ett lokalt windows konto igen är det bara att återigen gå till kontoinställningarna och ändra tillbaka till den typen av konto.

Detta är inget annorlunda än vad du gör på ex din Android mobil/platta. Där har du som default att du skall vara inloggad hela tiden på ditt gmail konto.

aneri
1/25/17, 4:29 PM
#4

Stort tack!

Nu har jag ändrat lösenordet på mobilen och kan komma åt e-mailen. 🙂

Upp till toppen
Annons: