Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1933 ggr
Tobbe_490
1/25/17, 12:04 PM

Adobe Premiere Elements problem

Hej, 

Jag har skaffat mig Premiere Elements 15 (hade en äldre version förut). När jag redigerat min film vill jag exportera den till en DVD-skiva. Men se det går inte! Enligt Adobe är min DVD-brännare inte kompatibel med Premiere Elements? I min gamla version var det inga problem (och jag har samma brännare). Istället skapar programmet en ISO -fil. Hur jag ska få denna fil till en film på en DVD-skiva vet jag inte. Jag försökte istället spara filmen till hårddisken och bränna filen därifrån. Det gick bra men när jag skulle spela upp filen på min DVD-spelare som är kopplad till TV:n kan spelaren inte spela upp skivan för att skivan saknar menyer. Menyer kan jag bara skapa när jag exporterar till skiva och det går ju inte för brännaren är inte kompatibel …..  Är det någon som kan ge mig någon hjälp i denna röra?

Annons:
Florrpan
1/25/17, 9:41 PM
#1

En ISO är helt enkelt en digital kopia av en skiva. Testa spela upp den i t.ex VLC så lär det fungera. Du bör kunna bränna ISO till DVD precis som man gör med alla andra ISO-bilder.

http://www.wikihow.com/Burn-ISO-Files-to-DVD

Kaj
1/26/17, 11:17 AM
#2

Vad har du för OS?

I Windows 7 och senare är det bara att högerklicka på en ISO fil och sedan välja sänd till … DVD enheten

Tobbe_490
1/26/17, 12:44 PM
#3

Jag har Windows 8.0. Men problemet är att jag vill skapa en DVD-skiva som kan spelas upp på en DVD-spelare hos någon annan person. Jag har bränt ISO-filen och min DVD-spelare säger bara att det inte finns några menyer och vägrar att spela upp. Försöker jag spela upp den på datorn med Windows Media player funkar det inte heller. Till den som ska ha skivan kan jag inte be att dom att installera något program som eventuellt kan spela upp filen. Deras datakunskaper är för begränsade för det och skivan skulle bli en present till dem. 

På min gamla version av Adobe Premiere var det inga problem att skapa en skiva som kunde spelas upp varsomhelst. Nu har jag lurats att köpa den nya versionen som visserligen har en massa finesser (som jag aldrig kommer att använda) men som saknar det mest väsentliga, (för mig i alla fall) den att kunna distribuera en DVD-skiva. På Adobes supportsidor kan man mig veterligt aldrig kontakta någon för att få specifika svar. Nu står jag här med ett program som för mig är värdelöst!

Kaj
1/26/17, 1:32 PM
#4

Då behöver du först skapa DVD menyer. Det finns flera program för det och jag blir förvånad om inte Premiere klarar det.

Så först skapar man en DVD meny i något bra program och sedan anger man att en menypunkt exempelvis skall spela filerna som finns i ISO filen. Sådana program fixar utan vidare båda sakerna i ett svep och även Premiere borde kunna göra det. Har du sökt på Adobe Proemiere create DVD menus and contents i google?

Florrpan
1/26/17, 2:20 PM
#5

Funktionen finns där, så inget har blivit sämre. Kolla runt hur du kan göra Premiere kompatibel med din skrivare istället.

Fungerar menyerna i din ISO fil om du spelar på den på datorn??

#4 Kaj, Programmet han använder skapar menyer… om du läser det han skriver så ser du. Problemet är att hans program inte är kompatibelt med DVD-brännaren, vilket låter konstigt.

Kaj
1/26/17, 3:08 PM
#6

#5 vilket jag bara kan tolka som att han gjort fel på något sätt. En DVD brukar (är) kompatibel med alla DVD spelare. Det troliga är att han bara lagt in filerna på DVD skivan och bränt dom. Då går det inte för då är ju DVD skivan som en vanlig hårddisk bara.
Om nu ISO filen är skapad i Premiere med menyer och allt så skall det som sagt bara vara att högerklicka på ISO filen i Windows och välja sänd till brännare.
Det går även att helt enkelt bara klicka på iso filen i Windows så kommer valet upp att ange DVD brännaren.

Annons:
Kaj
1/26/17, 3:10 PM
#7

#3
Hur brände du ISO filen?

du skall helt enkelt dubbelklicka på ISO filen i Win 8. Då skall Windows slänga upp ett val där du kan ange din DVD brännare.
Detta om du inte associerat ISO filer med något annat program så klart typ VLC.

Tobbe_490
1/26/17, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för att ni försöker hjälpa mig!

 1) Jag har skapat menyer i Premiere i min film 

2) Jag kan bränna ISO-filen på DVD-skivan. 

Men vad jag inte förstår är hur DVD-skivan som innehåller ISO-filen (med menyer) kan spelas upp som en film på en annan DVD-spelare? Enligt vad ni skriver skall det ju inte gå?

Hur jag får Adobe Premiere Elements 15 kompatibelt med min brännare vet jag inte. Jag hoppas att jag inte behöver skaffa en ny brännare! Den fungerar utmärkt i andra sammanhang!

Florrpan
1/27/17, 6:32 AM
#9

ISO == SKIVA

När du bränner en ISO IMAGE på korrekt sätt till en skiva förvandlas den till precis vad det är, en DVD skiva. Dvs, det är inte längre en ISO-fil, utan en helt vanlig skiva.

Kaj
1/27/17, 9:00 AM
#10

På din bild så kan du använda både SD480 och SD576 - SD 576 är den normala standarden för DVD skivor.

När man skapar en DVD skiva så kommer det att skapas ett antal kataloger som ex Video_TS etc. I dessa ligger flera filer med namn som heter heter Video_ts.ifo, video_ts,vob, video_ts.bup osv. Alla dessa filer innehåller din film, dina menyer, ljudet, undertexter etc. Antalet filer är beroende av hur stor filmen är.
Denna struktur är DVD strukturen som ALLA DVD spelare kan läsa. Men då måste filerna brännas till DVD skivan så att strukturen sparas rätt och det är därför man behöver ett DVD brännarprogram. Det går alltså inte bara att kopiera in filerna till DVD skivan.

När man skapar en ISO fil så är det helt enkelt en image (avbild) av hela DVD skivans struktur med alla dessa filer intakta. ISO filen innehåller även DVD standardstrukturen vilket gör att om du via ex Windows väljer att bränna ISO filen till en DVD skiva så kommer den att bli en korrekt DVD skiva.
Du kan även se det på så sätt att om du väljer en ISO fil så skapar du en avbild av en DVD skiva men du sparar den på en vanlig disk. För att spela denna fil på en DVD spelare måste du då få in hela avbildningen till en DVD skiva vilket du då gör med Windows genom att klicka på ISO filen och sedan välja din DVD brännare.

Tobbe_490
1/27/17, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack för all information. Nedan bild på hur jag lyckades. "Bränn skivavbildning" ska man välja, inte "skicka till  >Brännare". 

Vad jag inte förstår är anvisningarna i Adobe Premiere Elements där jag läser om hur man exporterar och bränner skivor står att Bränna en skiva tar flera timmar (om min brännare varit kompatibel). Att bränna ISO-filen tog inte många minuter. Varför gör man inte det alltid? En förklaring kanske kan vara att programmet komprimerar filerna inför bränningen för att få rum på skivan? Är det så? Men min film var i alla fall 19 minuter och rymdes gott och väl på en DVD-skiva på 4.7 Gb data.

Kaj
1/30/17, 9:03 AM
#12

Och som jag skrev ovan så hade det räckt med att du dubbelklickat på iso filen så hade du startat skivavbildningen också.

Adobes beskrivning om tid kan stämma. Lite beroende på vad du skapar för film har med tiden att göra- Säg att du skapat en film på säg 2 timmar - då tar det längre tid. Det är skapandet av själva DVD filmen och dess struktur som tar tid - i ditt fall ISO filen. Att sedan bränna en ISO avbildning som är säg 4 GIG tar normalt bara mellan 10-20 minuter beroende på din brännare medan skapandet av själva ISO filen kanske tog en och en halv timme.

Allt beroende på hur snabb din dator är förstås.

Upp till toppen
Annons: