Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1238 ggr
lngenting
2/4/17, 6:45 PM

Radera program?

Hej! Jag avinstallerade idag ett program, tog bort alla mappar och tog bort det från nedladdningar. Jag har Windows 10, och när jag söker på programmet finns det fortfarande kvar, men när jag klickar på avinstallera och kommer till kontrollpanelen finns det dock inte där.  Men, när jag går in för att tillåta en app i brandväggen finns programmet fortfarande kvar där. Finns programmet fortfarande kvar på datorn och i så fall, hur får jag bort det helt? 

Tacksam för svar!

Annons:
Florrpan
2/4/17, 7:15 PM
#1

Avinstallerade du det innan du tog bort alla mappar?

lngenting
2/4/17, 7:19 PM
#2

Ja, det gjorde jag =)

Florrpan
2/4/17, 7:45 PM
#3

Testat använda CCleaner för att avinstallera?

[VSK]
2/4/17, 9:19 PM
#4

Ts installera om programmet igen så att alla filer mm finns på plats. Använd sen ett tredjeparts program för att avinstallera så du även städar bort mappar, filer samt i registret. Ytterst få avinstallerare som gör det per default. 

Revo Uninstaller är ett okej program för ändamålet.

lngenting
2/4/17, 9:46 PM
#5

Tack så mycket, ska testa! :)

Kaj
2/6/17, 11:28 AM
#6

Jag skulle tro att avinstallationsprogrammet inte gjorde sin sak helt rätt. Den har nog avinstallerat programmet men inte tagit bort katalogerna ut Program Files. Slaviga avinstallationsprogram brukar lämna kvar sin egen katalog i programfiles men inte lämna några filer där. Då får man träff i program om man söker via windows fönstret men det finns så klart ingen program att starta.
Detta brukar man råka ut för från mindre seriösa progam. Dock inget stort problem för du kan ta bort den mappen själv. Det är lite pillrigt dock eftersom programfiles i Windows är en låst katalog. Man behöver temporärt ta över ägarskapet på katalogen genom att logga in med ett adminid och sedan ta bort den "tomma" program katalogen till programmet. Eller så använder du Windows egna avinstallations eller typ CCleaner som brukar se till att rensa upp ordentligbt.

Vad gäller brandäggen så får du gå in och ta bort det själv manuellt. En avinstallation brukar inte ta bort poster ur brandväggen utan det brukar man få göra själv.

Annons:
[VSK]
2/6/17, 11:40 AM
#7

Visst kan man städa manuellt men det absolut enklaste och säkraste i detta fall är att installera om programmet så att allt innehåll finns och sen avinstallera det med ett kompetent program. 

Är lätt hänt att missa diverse filer vid manuell städning då vissa program är duktiga på att sprida ut filer och kataloger lite här och där. Beroende på vilket program det är så kan det faktiskt ställa till det om man har en massa registerfiler kvar. 

"Riktiga" program brukar sällan ge såna fel.

thenameless
2/13/17, 8:41 PM
#8

Töm skräpkorgen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: