Annons:
Etikettwindows
Läst 1969 ggr
alli5
2017-02-06 21:04

Hårddisken full

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(vet inte om jag satt den i rätt grupp nu, hittade inget som passade)
Så hej :)
Jag har en hp-dator, jag vet faktiskt inte vilken modell osv om det är viktigt.
Iallafall så kan jag inte ladda ner något alls, hårddisken är full, som ni ser på bilden. Grejen är den att jag vet inte vad som ligger och drar så mycket utrymme, har kollat i alla mappar och jag har tagit bort mycket. Men när jag högerklickade på hårddisk-symbolen och klickade på egenskaper, så kom det upp något om att rensa onödiga filer och jag rensade osv men jag vet inte om det funkade. Det stod att 7GB utrymme skulle frigöras när de onödiga filerna var borta, men istället blev det mindre utrymme kvar? Det gick från 1GB av 97,7GB till 365MB??
Och nu när jag startade om datorn (detta är dagen efter jag ''rensade'' de onödiga filerna) så var det helt plötsligt 8,66GB utrymme?
Hur kan jag se vad som tar så mycket utrymme och hur frigör jag utrymme?
tack på förhand. ☀️

Annons:
wille_wille
2017-02-06 21:12
#1

Det behöver inte nödvändigtvis vara något specifikt som ligger och drar jättemycket plats, 120GB som du har är relativt litet och fylls ganska lätt upp av program, dokument och bilder. Om du har mycket program och bilder kan det vara en vettig idé att lägga dem i någon molnlagring eller på en extern hårddisk 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

alli5
2017-02-06 21:18
#2

Har bara Origin och tre bilder så jag vet inte riktigt vad jag ska göra

Taggeman
2017-02-06 21:42
#3

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

alli5
2017-02-06 21:56
#4

Läste allt och jag gjorde ännu en diskrensning och det fanns tre filer att radera och raderade även några andra grejer som jag hittade nu så nu finns det 10,3GB, men behöver minst 11,6GB för att kunna ladda ner sims haha, får försöka leta saker att ta bort eller något?

Taggeman
2017-02-06 23:01
#5

När du går in i diskrensning så klicka på att rensa systemfiler och sen in i fliken fler alternativ så kan du rensa bort säkerhetskopior o gamla återställningspunkter

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2017-02-06 23:06
#6

Du kan se vad som finns i mappen hämtade filer där kan mycket skräp ligga som går att ta bort.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Kaj
2017-02-07 15:08
#7

Jag kan tro på ett par saker.

Dels kan det finnas kvar en katalog på din C disk som heter Windows.old.
Den har du om du gjort en större uppdatering av Windows - typ från win 8.1 till Win 10. Eller från win 10 till Win 10 aniversary som kom tidigare i år och som alla windows automatiskt uppgraderas till.
Windows.old katalogen är en kopia av din tidigare version och kan således ta upp mycket plats. Den kan du alltså ta bort om du inte vill kunna backa tillbaka.
Enklast tar du bort den via diskrensningen och väljer avancerade inställningar (rensa systemfiler) - välj där att ta bort äldre kopior av Windows (windows update rensning)

Det andra kan vara att du slagit Windows backupen och lagt kopiorna på din C disk. Windows backupen går med jämna mellanrum och kan på så sätt ta upp väldigt mycket utrymme.
Välj att starta konfigureringen av Windows säkerhetskopiering. Välj att konfigurera manuellt. Välj inte att spara en Windows image varje gång utan bara de filer du vill ha med i backupen. ju fler filer du väljer ju större utrymme på din C disk kommer behövas. Här kan du även välja att backup kopiorna skall sparas på en annan disk än C ifall du vill.

wille_wille
2017-02-08 18:22
#8

#2 om du har Origin så antar jag att du har spel installerade i Origin? Spel brukar ta mycket plats 🙂 Jag har spel motsvarande ca 200GB på min dator😛

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

alli5
2017-02-08 18:43
#9

#7 Tack så mycket för hjälpen, men det hittades bara 20MB att ta bort, och jag gjorde båda dina förslag :/
#8 Har inga spel i Origin då jag inte får plats med det. Det är en av anledningarna att jag vill få plats så jag kan ladda ner de spelen jag har där.  (De har varit nerladdade i denna dator förut men sen blev utrymmet så litet så jag fick ta bort det och sedan kan jag inte installera det igen)

Btw känner mig verkligen jobbig,  jag kanske gör något fel eller typ missar något heh

wille_wille
2017-02-09 17:23
#10

#9 Låter ju väldigt konstigt att det är så trångt då… Har själv en dator med så stor hårddisk och enbart några få program installerade och på den har jag ca 80GB ledigt…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Jalking
2017-02-11 12:10
#11

Antar att diskrensning sköter den saken, men testa ändå att tömma papperskorgen. Högerklicka på den och välj "Töm papperskorgen".

Taggeman
2017-02-11 13:32
#12

Öppna upp C -disken. Du kan se  i vilken/vilka  mappar som har många GB genom att hålla markören en stund över mappen. Verkar det finnas mycket i en mapp öppna den o gör sen likadant över dom mapparna. Så kan man klura ut var det kan ha lagrat sig en massa onödigt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Netbor
2018-03-21 10:54
#13

Detta verktyg är bara kommer att bli mycket användbar i de fall där du vill analysera diskutrymme och ta reda på vilka mappar som tar upp en hel del utrymme för att flytta eller ta bort deras innehåll. Disk Usage Analyzer

Annons:
Zpookey
2018-03-27 15:38
#14

Växlingsfilen kan också ta upp mycket utrymme och det är oftast Windows som bestämmer hur stor den får vara. Växlingsfilen töms vid omstart så det kan vara därför som du hade mer plats över. Sen fylls den på medan du jobbar. Det går att sätta en fast storlek på växlingsfilen. Då kan den aldrig växa över storleken som du satt…men den kan å andra sidan inte bli mindre heller.

Upp till toppen
Annons: