Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1237 ggr
UlrikaD
2/9/17, 7:21 PM

Kommer inte in i datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon här som kan hjälpa mig med dator problem? Om man startar datorn kommer man till en sida där det står att nåt är fel och att man ska klicka för att reparera. Se bild 1. Så gör man det och så kommer bild 2 upp och sen händer absolut ingenting. Vad har hänt? Vad ska jag göra? Nån som kan hjälpa:(

Annons:
UlrikaD
2/9/17, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2

[VSK]
2/9/17, 7:37 PM
#2

Enklast och smidigast är nog om du laddar ned samma version av Windows och startar den från tex USB-minne och sen väljer att reparera datorn den vägen. Det skiljer en del när man gör systemåterställning från själva Windows jämte från bootmedia. Från bootmedia så tar den med alla filerna vilket den inte gör från själva Windows (enligt min erfarenhet skall tilläggas). 

Beroende på så tar detta allt från kanske 10 min och uppåt.

UlrikaD
2/9/17, 8:20 PM
#3

Men varifrån laddar jag ner Windows? Och hur när jag inte har någon dator? Och varför har det blivit såhär?

[VSK]
2/9/17, 8:37 PM
#4

#3

Det var därför jag skrev att det tar 10 min och uppåt beroende på att du inte hade uppgett nån speciell information utöver att datorn inte startar.

Enklast är att du googlar på ditt operativsystem + download. Men för det så behöver du ju tillgång till annan dator. Om du inte har nån som kan hjälpa dig med detta så är det inte så mkt mer du kan göra än att lämna in den på genomgång.

Nånting felar när operativsystemet försöker återställa datorn. Jag vet inte ens hur länge du väntat vid bild 2. Har du väntat en timme och inget händer så ser det lite mörkt ut. 

Varför det kan bli så här finns det många potentiella orsaker till och är inget man kan säga till 100% genom den informationen du delar med dig av.

Det går ju göra systemreparationsskiva manuellt men det hjälper ju inte dig nu. Detta görs där man gör systemavbildningen (kontrollpanelen).

UlrikaD
2/10/17, 2:18 AM
#5

Jag har väntat mer än en timma. Skrev kort då jag dels skriver på telefonen och dels inte visste vad för information som var viktig. Jag vet inte om jag totalt missuppfattade det sista med skiva men det finns ingen cd hållare till datorn. Anledningen att jag frågade om man kunde svara på varför det blev så här är att datorn är inte särskilt gammal. Men tack för ditt svar.

[VSK]
2/10/17, 7:34 AM
#6

#5

Du hade tex kunnat talat om vilket operativsystem du har till att börja med men gissar nu start på Windows 10

Nya bärbara brukar sällan ha DVD/CD-läsare inbyggt detta för att hålla kostnad och storlek nere (speciellt en stor del av de) så då får du göra förbereda ett USB-minne som du lägger in Windows 10 på som installerar om Windows åt dig eller som jag ovan skrev en mer avancerad systemåterställning än från laddat Windows.

Du får försöka ta dig till nån som har dator så du kan göra det här. Eftersom du är novis på detta så bör du ha i åtanke att om du installerar om Windows 10 från scratch så kan du få räkna med att du kan få ladda ned en del drivrutiner för att få allt att funka. Ja nya drivrutiner är ju nåt man bör ha ändå så där skiljer det inget i det arbetet.

Installerar du om Windows så bör du räkna med att allt du sparat kommer att försvinna. Märkesdatorer är ofta besudlade med en massa testprogram hit och dit, samt ofta väldigt många program från själva tillverkaren av datorn. Allt de kommer inte finnas kvar vid en nyinstallation.

Ladda ned programmet, stoppa in ett USB-minne i datorn och kör sen programmet. Stoppa in USB-minnet i din bärbara och starta den sen. Då bör installationsprogrammet starta. Startar det inte så måste du in i BIOS och ändra startordning.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Mitt råd till dig är att du söker dig till nån som kan hjälpa dig med detta.

Stort lycka till med din dator.

Annons:
UlrikaD
2/10/17, 3:25 PM
#7

Tack. Tyvärr är närmaste datakunnig vän 20 mil bort. Får fråga och se om han kan hjälpa till. Annars får det väl bli Elgiganten.

UlrikaD
2/11/17, 3:33 PM
#8

Nu har jag fått hjälp att återställa datorn med nytt windows. Men av någon underlig anledning fungerar inte musen via tangentbordet. Men finns säkert nån klurig lösning till det med. Men nu kommer jag in igen iallafall. Och alla bilder och filer blev räddade också, vilket var ett stort bonus:)

[VSK]
2/11/17, 4:32 PM
#9

#8

Bra du fick hjälp. Fixa drivrutinerna till din dator så kommer den funka galant.

UlrikaD
2/11/17, 5:07 PM
#10

#9 Fast dom blev uppdaterade också.

[VSK]
2/11/17, 5:17 PM
#11

#10

Du får se det från den positiva sidan, att du har nåt å pyssla med i helgen då 🙂

Kaj
2/13/17, 9:16 AM
#12

Pröva och se ifall det finns senare versioner av drivrutiner till din dator

Skriv in din datormodell så bör en lsita komma upp på de drivrutiner du behöver uppdatera.

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/drivers

Upp till toppen
Annons: