Annons:
Etikettövrigt
Läst 1466 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-09 21:18

få kyrilliska tecken?

Hej, jag är ganska oteknisk och behöver lite hjälp. Jag är ofta i behov av att använda kyrilliska (ryska) tecken när jag googlar saker av olika anledningar. Hur kan man få ett ryskt tangentbord men ändå snabbt skifta med det svenska? Har sökt svar men fattar inte :/ Som det är nu måste jag alltid skriva med latinska bokstäver vilket gör att jag ofta inte hittar det jag ska alternativt kopiera in bokstav för bokstav. På mobilen är det enkelt att byta men på min dator med ett fysiskt tangentbord fattar jag inte hur man gör. Har en PC, windows ifall det är relevant. Kan man på något sätt göra att endast bokstavstangenterna ändras eller måste hela tangentbordet ändras?

Annons:
Dioramabyggare
2017-02-09 21:46
#1

Jag skriver ibland till en bekant i Norge och då "ställer jag om" tangentbordet från svenska till norska genom att trycka på Windows-tangenten + mellanslagstangenten. Men först fick jag klicka på "SWE" i verktygslisten (tror jag det heter) i kanten på skärmen och välja/ställa in språk att byta mellan.

Lycka till så mycket!

[krasnajaluna]
2017-02-09 22:20
#2

#1 tack, ska testa^^

Dioramabyggare
2017-02-09 23:36
#3

#2: Varsågod så mycket, och berätta gärna hur det går!

Kaj
2017-02-10 13:48
#4

Mer info behöver vi
Vilken version av Windows har du?

Windows har flerspråksalternativ. Pröva och skriv språki i sök fältet och välj "ändra inställningar för språk tangentbord"

Lite beroende på vilken vesion av Windows du har men nu skall du komma till en inställningsssida där du har valet "lägg till språk" Lägg till ett av språken som stödjer kyrilliska ex Ryska om det är det språket som passar dig bäst.
Installera språket. Nu kommer detta språk vara tillgängligt och nere i högre hörnet har du nu en ikon för tangentbodet. Klicka på den och välj ditt språk för tangentbordet.
Faktum är att du kan ställa om hela Windows till det nya språket - fram och tillbaka men om du vill ha hela windows på språket krävs en omstart vilket är tisdskrävande. Då kanske det räcker med att bara växla tangentbordet nerre till höger i stället.

Farwuq
2017-02-14 08:14
#5

För min del så kör jag - där hemma - med Linux.
Där har jag fyra tangentbordslayouter. Jag använder svenska, ryska  och finska.
Den finska har jag för att koma tillbaka om jag laborerat alldeles för kraftigt med den svenska layouten.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tant Grön
2017-02-21 13:42
#6

Om man bara vill skriva några ord och inte vill ladda ner något, så finns det en funktion på google översätt.  Under identifiera språk väljer man ryska, då kommer det upp en tangentbordssymbol i nedre vänstra hörnet. Man klickar på den så har man det ryska tangentbordet.  привет.

Annons:
Upp till toppen
Annons: