Annons:
Etikettwindows
Läst 1791 ggr
GinaW
2017-02-19 17:33

Datorn startar inte + Wifi-problem + Återställning

Hej! Jag har tre stycken problem med mina två datorer, de är nästan lika, bara att en är lite nyare. De är Hp Probooks. 1. Jag kan inte starta min dator några dagar efter att jag fixade Windows 10. Det kommer upp en blå skärm med ungefär: ":( Datorn kunde inte startas. Datorn startas om", TYP, minns inte. Sedan startas den om och då kommer "Påbörjar automatisk reparation. Datorn diagnoticeras. Reparerar fel på disken. Detta kan ta mer än en timme att slutföra" Det började med den där "det kan ta mer än en timme" igår kväll lch den har stått över natten. När jag vaknar är den precis lika. Har försökt att starta om dne men det händer samma sak. Vad slka jag göra? 2. På samma dator som ovan (detta var en gång jag kom in på datorn) och då funkar inget wifi. Här finns 2 Wifin, varav båda funkar på den andra datorn och mobiler. Men knte på den datorn. Det finns wifi och det står: "Säkert. Inget internet" fast alla wifi-pluppar är fulla. Det står så på allt Wi-Fin som den kopplas till, har försökt att internetdela från mobilen men samma sak. 3. Råkade radera viktiga filer och andra saker i försök att radera onödiga filer som hade kopierats. Då vill jag återställa datorn till en tidpunkt innan detta hände, och jag har inga sparade återställningspunkter. Är det helt omöjligt att återställa den då? Kan inte återställa till fabriks-grejen (vet inte vad det kallas men när den är som ny) för jag har några word-dokument och annat som jag vill ha. Så, kan någon vänlig själ hjälpa mig? <3 Tack på förhand!

Annons:
Kaj
2017-02-20 10:27
#1

Tja det låter som om du har ett problem med din hårddisk. Den kan ha gått sönder och att på just de sektorer som är trasiga så ligger vitala delar av Windows som gör att uppstarten inte fungerar helt bra. Det kan åxå förklara att då du en gång kom in så funkade inte wifi och trolgen andra saker åxå.

Om du kommer in en gång till så pröva att titta i händelseloggarna (skriv så i sökrutan) och titta under Program och tjänsteloggar - där har du hardware events.

Sedan kan du i så fall pröva att starta kommandotolken (som administratör) och köra följande kommando
sfc /scannow

Detta kommando försöker leta efter skadade systemfiler och skadade sektorer på din disk och sedan reparera dessa (sektorerna markeras bara som obrukbara så inget data kan läggas där framgent).
Kommandot tar rätt lång tid beroende på hur stor hårddisk du har men upp emot 1 timme kan det ta.

https://support.microsoft.com/sv-se/instantanswers/bd832f07-1420-0c14-d2a5-0a5a24ba40be/using-system-file-checker-in-windows-10

Svar på fråga 3. Har du inga återställningspunkter kan du inte göra en sådan återställning. Dock kan det finnas en partition på din dator med en fabriksåterställning. Du bör i så fall hitta den under kontrollpanelens systemåterställningsalternativ.

Tant Grön
2017-02-22 15:08
#2

Stämmer det att man kan prova att lägga hårddisken i frysen och att den sen kan funka så datorn startar?

[VSK]
2017-02-22 17:06
#3

#2

Jo det KAN stämma men då oftast för att man skall försöka hinna kopiera det man behöver innan disken blir för varm och lägger av. Men det är som sagt en temporär sista lösning man kan ta till om inget annat funkar pga de problem en trasig disk kan få av normal värme.

Detta hjälper ju inte permanent så klart. Och måste man frysa ned disken för att kunna kopiera, så glöm inte lägg disken i en sluten plastpåse eller liknande.

[colors_]
2017-02-22 18:05
#4

#0: Det låter för mig som att din dator inte klarar av Windows 10. Jag fick problem med min HP efter att ha uppgraderat till Win 10 från Win 8, problemen kom efter kanske cirka en vecka. Jag hade provat allt, var på väg att ge upp och skrota datorn, men fick då tipset om att återställa till det Windows som jag köpte datorn med, så provade det och redan i installationsskärmen var datorn helt stabil igen. Om jag vore i din sits, och inget annat funkar skulle jag ha fabriksåterställt datorn till tidigare Windows och se om det gör någon skillnad.

[colors_]
2017-02-22 18:07
#5

(vad jag vet återställs inga dokument vid en fabriksåterställning… Den ska då bara bli precis som när du köpte den.)

Kaj
2017-02-23 09:58
#6

#5 - det beror på vad du menar med återställs inga dokument.

Det som lagrats under användarens kataloger för Bilder, Dokument, Filmer, Musik etc kan mycket väl försvinna för dessa är kopplade till användarens inloggningsid. Ändras detta försvinner dessa filer. Om man däremot har skapat egna kataloger för dokument od på en anna disk skall dessa inte påverkas.

Annons:
[colors_]
2017-02-23 12:10
#7

#6: Ah, okej. Jag var bara ganska säker på att alla filer raderas vid fabriksåterställning, men jag är ju ingen expert så ska inte svära på det… Det kanske är olika i olika fall också? Den som är nyfiken får prova helt enkelt :-p

Upp till toppen
Annons: