Annons:
Etikettövrigt
Läst 11213 ggr
Sindri
2017-03-06 19:10

Skapa tillfälligt mailkonto UTAN att uppge telnr

Jag är så himla trött på denna registrering och kartläggning överallt. Kämpar emot med näbbar och klor.

Nu tänkte jag lägga ut en mailadress på en sida som visserligen är hemlig, men jag är nojig och tänkte skapa en tillfällig gmail-adress, men då måste jag lämna ut mitt telefonnummer.

Blir helt galen på detta. Aldrig! Finns någon annan mailtjänst man bara kan få en adress på? Den kommer användas typ till jag samlat ihop 25 andra mailadresser, sen får de min riktiga och den tillfälliga kan avvecklas.

Annons:
Vixxen
2017-03-06 19:18
#1

Måste du uppge ditt riktiga nummer?

Sindri
2017-03-06 19:50
#2

Ja, de skall sms:a en kod man skall skriva in innan kontot är klart 😕

[VSK]
2017-03-06 19:58
#3

#3

Skaffa ett kontaktkort för just såna ändamål så slipper du ge ut ditt riktiga telenr.

Sindri
2017-03-06 20:49
#4

Inte ett nytt kontantkort för att använda 1 gång!

[VSK]
2017-03-06 21:31
#5

#4

Då har du inte så mkt till val än att leta rätt på nån mail som inte kräver telenr såvida du inte känner nån som vill låna ut sitt telenr, och som du litar på.

Sindri
2017-03-06 23:19
#6

Precis - mailkonto utan telenr var det jag ville ha tips om. Jag skall ju absolut inte ha den till något oseriöst, vill bara inte lägga ut min mailadress på nätet.

Annons:
Florrpan
2017-03-06 23:44
#7

Du menar alltså att du även uppger falsk identitet när du registrerar email kontot?

Telefonummret är ju bara en säkerhetsåtgärd för att ingen obehörig ska komma åt ditt konto. Ditt telefonnummer är inte på något sätt publikt.

Två-stegs inloggning sker via google av all rätt, för DIN säkerhet. Att du tror det är kartläggning är bara paranoia.

Men om du är så paranoid och håller på med hemliga saker, registrera en egen domän med din egen mailserver på valrfri tjänst. T.ex "hemlig@superparanoid.se".

Bara en fråga, vad håller du på med som är så otroligt hemligt att du måste ha en annonym mail för det? Hur du än gör så kan man alltid se vem som använder vilken mail, t.ex via IP-adressen och MAC-adressen från din dator. Du är inte annonym hur mycket du än tror det. 

Det ska vara till att du använder proxyservrar eller VPN för att dölja din egen IP-adress.

[VSK]
2017-03-07 06:54
#8

#7

OfT. Gör man inte rätt så kan IP synas ändå även om man kör med VPN.

Sindri
2017-03-07 07:42
#9

Jag skriver ju att det är absolut inget hemligt eller konstigt, vill bara inte få mitt nr registrerat. Och vill inte riskera att min vanliga mailadress får ännu mer reklam. Blir så översköljd av reklam redan, jag gillar inte TANKEN på att behöva lämna ut allt. Mitt mobilnr finns inte registrerat och det känns skönt, om jag lämnar ut det nu kopplat med mitt namn så kan jag ge mig f-n på att det snart kommer på hitta.se också.

Blir illamående av att se att det på t ex hitta.se står hur gammal jag är och när jag fyller år. De som har med det att göra vet redan om det.

Nej, jag vill inte gå via konstiga sajter eller darknet eller så, vill bara ha en tillfällig mailadress som jag kan avsluta när alla andra i den hemliga gruppen mailat mig sina adresser. Jag har redan en egen domän med min mailadress, det är den jag inte vill "smutsa ner" genom att skriva ut på en sajt som kan kommas åt av robotar, hackare o dyl.

Veda
2017-03-07 08:04
#10

Om du skaffar en hotmailadress kan man via den skapa alias, som då ser ut som en riktig adress, men som kommer till din hotmail. Sen raderar du bara ditt alias och den adressen försvinner. Det är möjligt att du måste ange telefon när du skapar hotmailadressen, den första. Jag är inte säker, jag har haft min i säkert 15 år.

Det finns också lite olika sätt att dölja e-mailadresser som man lägger ut på en hemsida. Om du använder t. ex. Wordpress så finns det plugin som ordnar det.

Kaj
2017-03-07 09:06
#11

Först undrar man ju vad det är för en site du skall skapa ett konto på. Om siten är helt seriös så är det inga problem med att lämna ut telefonnumret eftersom det är till för att just lösa upp kontot om något blir fel. Men det är inte så vanligt att man gör på det sättet längre utan seriösa siter använder enbart epost adress för detta ändåmål. Ta ex Facebook. Där registrerar du dig och får ange ett mailkonto som skall vara till för att lösa upp ditt konto om något blir fel. Det mailkontot bör inte vara samma som ditt facebook konto för då försvinner ju säkerheten.

mail alias kan du skapa hos de felesta leverantörer helt gratis så att du kan dölja ditt riktiga mailkonto.
Ex om du skapat ett microsoft live konto (hotmail, Outlook) https://login.live.com så kan du under outlook appen ( https://outlook.com ) där skapa hur många aliases du vill utan att betala eller ange något telefonnummer. Det aliaset kan du sedan använda där du inte vill lägga ut ditt riktiga epostkonto.

Sindri
2017-03-07 11:43
#12

Ok, ok! Jag har en live-mail. Där skall jag alltså kunna skapa en till live-mailadress som jag bara använder en kort tid? Jag har varit inne där och försökt hitta hur jag gör en ny mailadress.

Det är Google som vill ha mitt telnr för att ge mig en till gmail-adress. Har en sån också som jag aldrig använder, men var tvungen att göra en till Google maps. Försökt hitta där också hur jag gör en till mailadress på min gamla inloggning.

Sindri
2017-03-07 12:00
#13

Inte alltid solklara anvisningar på sidan, men det gick. Tack för hjälpen, Kaj!

Annons:
Kaj
2017-03-07 15:44
#14

Ja kan vara lite krångligt att hitta dit.

Kugghjulet till höger i Outlook.com (live.com - epost)
Välj anslutna konton
Välj länken Hantera eller välj ett primärt alias under e-postalias
Skapa de alias konton du vill ha och använd dom på sidor du inte vill lägga in ditt riktiga konto på.
Får du nu en massa reklam och spam till det alias-kontot så går du in på samma ställe igen i (outlook.com - live.com) och helt sonika tar bort alias kontot.

Sindri
2017-03-07 16:49
#15

Det gick inte riktigt till så, men jag har fixat det i alla fall.

[Torahzen]
2017-03-08 14:05
#16

Vad sägs om ett kontaktformulär? Eller behövs kontaktuppgifter till dig ändå?

Veda
2017-03-08 14:38
#17

Vanligtvis lägger man in en mejladress i kontaktformuläret och den kan då läsas i koden till sidan.

Sindri
2017-03-08 15:11
#18

Saken är löst på det sätt jag ville.

JonasDuregard
2017-03-20 21:54
#19

För framtida ändamål så finns det gott om sidor där man kan få engångsadresser, typ den här: 

https://temp-mail.org/

Ingen registrering alls krävs.

V
2020-10-09 14:30
#20

#7: MAC-adressen syns endast inom ett wifi-nätverk. Hemsidor som man besöker på nätet kan inte se en dators MAC-adress. Finns inga register som knyter an en dator med en specifik MAC-adress. IP och DNS är enkla att dölja.

Annons:
Sindri
2020-10-09 14:52
#22

#21: Förstår inte riktigt?

Upp till toppen
Annons: