Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1573 ggr
Chinesecrestedlover
2017-03-18 02:43

Internet - Säkerhet, Antivirus och Brandvägg...??

Hej! (hoppas tråden hamnade i rätt kategori/grupp nu…flytta den gärna annars)

Snart ska jag förhoppningsvis ha både en ny dator (första var det fel på direkt, så den ska tillbaka och ny kommer anlända snart) och bredband (efter råd här så har jag beställt Telias fiber 10 Mbit). 

Nu till ytterligare frågor och funderingar…förstår inte mycket av sånt här,  så hoppas på ytterligare utmärkt hjälp härifrån😃

Vad ska jag välja för att skydda datorn från virus, trojaner och annat "läskigt" 🤔?

Förut…kan ha varit runt 2010 eller nåt (när jag pluggade m.m.) hade jag en liten bärbar "sak" som hade McAfee från start och jag valde att fortsätta med det (kändes enklast då…orkade inte "forska" i vad som var bäst eller så). Datorn som jag ska få hem snart har (tror jag…) installerat F-Secure från start… Vet att mina föräldrar hade Norton (tror jag det hette) till någon dator ett tag… Det verkar med andra ord finnas en massa olika märken, som dessutom har olika produkter i sitt sortiment; och jag har ingen aning om vilka som är bra eller dåliga osv. så nu behöver jag er hjälp (igen, haha…datorer är verkligen inte min "grej"). . 

Vilket av dessa (ovanstående) är bäst? Finns något bättre? Vad behöver man egentligen, är dessa endast antivirus eller brandvägg; eller båda? Vad är det egentligen för skillnad (på antivirus och brandvägg menar jag)? 

Vad jag är ute efter är helt enkelt ett bra skydd för datorn, vill slippa få in "skit" och så vill jag att det ska vara ett bra pris d.v.s. inte så dyrt (läs: gärna billigt…😉). 

I den här tråden http://datorn.ifokus.se/discussions/58c5e420ce12c4477b0005e6-internet-vilket-bredband-ska-jag-valja?discussions-1, finns lite mer information kring vilket internet jag valt och vad jag vill ha datorn till och i denna tråd finns beskrivet vilken dator det handlar om: http://datorn.ifokus.se/discussions/58c55cafce12c440e800163f-ny-dator-hakat-sig-vid-forsta-uppstarten-hjalp?discussions-1 (om det nu skulle ha någon betydelse för val av datorskydd).

Mvh/Chinesecrestedlover

Ps. Förlåt mina säkerligen urbota dumma frågor, jag vet hur man använder en dator… men det är också så långt som min kunskap kring datorer sträcker sig, haha. ds.

Annons:
Kaj
2017-03-20 09:42
#1

Om det är Windows 10 du skaffar så ingår både brandvägg , virusskydd och spamskydd. Windows defender räcker mer än väl om du inte är ute på en massa obscyra ställen på nätet och tankar hem en massa konstiga program med risk för Virus.

Chinesecrestedlover
2017-03-20 13:47
#2

#1 Tack för svar! Hm…vet ej om det är 10…ska kolla.  Obskyra ställen -  beror på vad du menar, streamar ju film och serier (mestadels engelska/amerikanska), vissa sidor har att det poppar upp diverse mer eller mindre irriterande reklam i nya fönster/flikar - vet inte om dessa kan ha virus?

Kaj
2017-03-21 11:11
#3

Om du streamer film och musik från mer eller mindre kända ställebn är det inga problem. Då kan du använda Windows inbyggda säkerhet samt en säker webbläsare. Ex Chrome eller internet Explorer.

Är du däremot på mer tveksamma sidor och streamar film och musik så tro inte att ett antivirus program som du köper kommer ge så där extra mycket säkerhet. Det ä'r fortfarande upp till dig som person att inte ladda hem något du inte vet är OK.
Ett antivirus program du köper kan vara marknadens bästa en månad för att nästa månad ha halkat ner rejält för att sedan återigen ta sig upp i topp. Så funkar marknaden för Anitivirusprogram.
Dessutom agerar dessa program på ett sådant sätt att de söker efter "mönster" för virus och spam. Då blir det mycket lättare att vara uppdaterad.

Jag har inte använt mig av annat än Windows inbyggda säkerhet tillsammans med sunt förnuft i mer än 10 års tid och det ahr funkat bra trots att jag både tankar hem program och annat för att testa. Med sunt förnuft kommer du längst. Om man tror man kan plocka hem vad som helst bara för att man har ett Antivirus skydd så kan jag garantera att du förr eller senare kommer få in virus i din dator.

Klicka aldrig på något du inte vet vad det är eller vet från vem det kommer. Om något låter för bra för att vara sant är det alltid bluff och medför en risk att gå in på. Kör aldrig med ett administratörskonto - kör alltid med ett vanligt användarkonto. Gå aldrig på meddelanden som komemr upp att din dator är infekterad och klicka här för att rensa - så tillvida du inte direkt ser att det är ditt antivirusprogram eller Windows defender. Oftast fungerar dock dessa program i bakgrunden dvs de uppmanar inte dig att först klicka på något för att rensa utan talar om att nu har vi tagit bort den infekterande filen. Eller så får man meddelanden om att "gå INTE in på denna sida etc." Nästan aldrig uppmaning att klicka på en länk för att rensa.

Upp till toppen
Annons: