Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1050 ggr
[memoirsofaclone]
2017-05-16 23:57

värt att köpa datorn?

Har fått erbjudande om att köpa skoldatorn för typ 500 kr. Har haft den i nästan tre år och den funkar, vad jag kan se, utmärkt. Det är en laptop av märket lenovo, som vad jag uppskattar verkar ha kostat runt 5000 när de såldes i butik. Hur länge brukar sånnahär datorer hålla? Är det värt? Jag har i princip inga pengar, så har ändå inte råd att köpa en ny dator för flera tusen, 500 är ok. Kmr behöva en dator till studier i höst, så känner att det här är enda alternativet. Men det är ju inte så kul ifall de bara håller i tre år och går sönder när jag väl köpt den. Men som sagt fungerar den bra, jag gör inget ansträngande på den. Skriver skoluppgifter, kollar youtube och slösurfar, typ här och på nyhetssidor osv. Ifall den hade varit på väg att lägga av borde man väl märka det?

Annons:
Tobbe_490
2017-05-22 08:37
#1

Det är nog ingen som kan säga hur länge din skoldator kan hålla. Har du tur håller den länge än. Det viktiga är om du bestämmer dig för att köpa den att du har backup på viktiga filer om något skulle hända. En så pass gammal dator är i princip inte värd så mycket, jag tycker nog att 500 är lite i överkant.

[colors_]
2017-05-22 08:55
#2

Ja, svårt att veta med känslig elektronik. Men vi har en dator som säkert har hållit i tio år, men den är förstås väldigt seg och ska bytas ut. Men inget större fel är det med den.

Jag hade köpt skoldatorn i ditt fall om du kommer behöva den senare, det låter som det kan vara värt det. En dator ska inte gå sönder efter tre år, men grejen är ju att du inte har nån garanti OM den skulle gå sönder, men så är det ju med begagnade saker, där av det låga priset.

[memoirsofaclone]
2017-05-22 17:16
#3

Ja, tycker också att 500 är lite väl mycket, men då får man väl hoppas att den håller ett tag. Det är ju trots allt bättre än att behöva köpa en ny för flera tusen för som den ser ut nu så funkar den som när jag fick den, trots att jag tappat den några gånger. Jag kan inte så mycket om datorer och deras hållbarhet men jag har hört av vissa att deras datorer bara funkat i ca 3-4 år så därav frågan. Fast det kanske beror på vad man använder den till, som sagt använder jag den lugnt.

Duvethon
2017-05-23 12:59
#4

En fungerande dator som köps ut för 500kr är inte mycket om nypriset är 5000?! Våra macbook kostar 4000 att köpa ut, kostar 8500 nya. Ganska stor skillnad

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: