Annons:
Etikettdatorköp
Läst 994 ggr
ChemicalTV
2017-05-17 08:30

Sprillans ny dator men en trasig plutt på skärmen

Hejsan! jag har precis köpt en ny dator som jag hämtade ut igår. nu på morgonen ser jag att det är en liten plutt (pixel?) på 1 mm i skärmen som  är ljusare ( sönder?) än resten av skärmen och sticker ut. är det något jag ska skicka tillbaka datorn för eller är det något de inte tar tillbaka datorn för? (jag vet att det egentligen inte är hela världen, men det är ett irritationsmoment att en sprillans ny dator har en liten dålig fläck på skärmen) dessutom går skärmen i gult och jag får inte riktigt bort det när jag försöker kalibrerar den.

Tips? vad tror ni?

Annons:
[Outlawly]
2017-05-17 09:07
#1

Du tar och mejlar/ringer företaget du köpte den av och frågar vad som gäller. Det kan va olika för olika företag. Skicka med en bild om det går att ta kort på 🙂

[colors_]
2017-05-18 19:03
#2

#0 Det var samma sak med min nya skärm, och de hade något som kallades för pixelpolicy eller liknande och jag tror de släpper iväg skärmar med så många som typ tre-fyra döda pixlar… Så som jag förstod det kan jag inte få min utbytt på garantin för endast en död pixel. Men jag vet, ögonen dras till den lilla döda pixeln… Man vänjer sig dock. Kolla iaf med skärmtillverkaren (om din dator är stationär) om det är så att de har andra regler än min. Se också denna länk: https://www.inet.se/info/12/pixelpolicy

ChemicalTV
2017-05-19 10:28
#3

Ja de berättade det för mig om pixelpolicyn, nu har jag dock övertalat dem att ta tillbaka datorn! räcker det med att återställa den till ett visst datum eller ska jag köra en fabriksåterställning? har i princip bara surfat och bytt bakgrund på den än så länge.

Kaj
2017-05-24 08:12
#4

Du skall köra en fabriksåterställning.

Sedan kan du plocka hem programmet CCleaner från piriform (gratis versionen räcker)
Kör en rensning av datorn med den. Därefter har du under avancerade inställningar en funktion som rensar upp tomt data genom att skriva över den med skärpdata. På så sätt går det inte att reproducera ditt surfande data (tänk på att en vanlig deleta av data inte fysiskt tar bort datat från disken utan bara innehållsförteckningen till det. Det är alltså lätt att återskapa borttaget data men inte om du kör rensning av allt med piriforms Drive Wiper).
Du kan även köra Ccleaners Registry cleaner funktion så tas även spår i registret bort.

ChemicalTV
2017-06-01 20:55
#5

fasen med, körde "bara" en fabriksåterställning, hann skicka tillbaka den innan kommentaren kom :(

Upp till toppen
Annons: