Annons:
Etikettmac
Läst 7532 ggr
Tokyo
5/29/17, 11:35 AM

BankID på datorn (och mobilen) fungerar inte

För att ha försäljningar på Tradera, eller snarare för att kunna få betalt, måste man använda bankID för att fylla i bankkontot. Jag har laddat ner bankID och säkerhetsprogrammet, jag har appen på telefonen, och jag har beställt bankID via min bank och allt vad det är man ska behöva göra.

På tradera fyller jag då i clearing- och kontonummer och trycker på spara men det står bara att bankID inte finns på enheten, och när jag försöker använda appen på telefonen står det bara att den väntar på att jag ska "påbörja en inloggning eller underskrift med mobilt bankID på en webbsida eller i en annan app" men det händer aldrig någonting.

Sedan var det också något mer krångel med att det vid något tillfälle stod att jag skulle följa anvisningarna på kortläsaren, men kortläsaren visar bara streck ------ och ingenting händer. (Det där var väldigt luddigt, jag kommer inte ihåg exakt vad det var jag skulle göra, men det var i samband med att jag gjorde något på banken)

Jag har laddat ner och provat på både windows och mac men samma sak händer oavsett. När jag har testat mitt bankid på test.bankid.com genom telefonen har det dock fungerat.

Annons:
papa-bear
5/29/17, 11:50 AM
#1

vilken bank har du, lättare för någon som har samma bank att förklara då.

Carmarino
5/29/17, 12:39 PM
#2

Dum fråga kanske, men har du startat BankID-appen på telefonen innan du fyller i clearing- och kontonummer? BankID ligger ju "standby" tills du loggar in på något ställe där det krävs verifiering via BankID, och det händer inget förrän du skrivit in inloggningsuppgifterna. (Vet dock inte hur det fungerar på Tradera.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Veda
5/29/17, 12:55 PM
#3

Testa att ladda ner mobilt bank-id istället till telefonen och beställa det också förstås.

papa-bear
5/29/17, 8:17 PM
#4

jag har nordea, och när jag grejade mobilt bankid på telefonen, laddade jag ner appen, loggade in på internetbanken med dosa, klickade mig fram till mobila tjänster, skrev in mobilnumret till mobilen jag använder, fick en kod som jag skrev in i appen när jag startade den, valde en kod för inloggning för appen, klart. åtminstone är det så jag minns att jag gjorde.

Tokyo
5/29/17, 9:07 PM
#5

#1 Jag har handelsbanken.

#2 Jag provade men det fungerar fortfarande inte.

#3 Jag har mobilt bankID. Problemet verkar egentligen vara att det inte fungerar att använda kortläsaren med sladd. På bankID säkerhetsprogrammet står det att det inte hittar något bankID och att jag ska gå tillbaka till min internetbank och hämta ett bankID på fil, eller att jag ska ansluta kortläsaren till datorn om jag har bankID på kort. På handelsbanken hittar jag inte något alternativ att ladda ner bankID på fil, utan bara med kortläsaren med sladd. Det var alltså det alternativet jag valde. Jag vill minnas att det var då jag skulle fixa så att jag kunde använda kortläsaren med sladd som ID som det vid något tillfälle stod att jag skulle skriva i en kod i kortläsaren och så vidare, och sedan följa instruktionerna på den. Sedan blev kortläsaren helt konstig (visade som sagt bara streck) och det gick inte att göra något på den. Bytte batterier men det blev ingen skillnad.

#4 Har som sagt inte nordea men det gick till på exakt samma sätt för min del. Så långt var det inga problem men att använda appen sedan fungerar inte, vilket då är konstigt eftersom det som jag skrev fungerade när jag gjorde en sån där testsak.

papa-bear
5/29/17, 9:19 PM
#6

är du säker på att du har det senaste säkerhetsprogrammet? så där uppförde det sig när jag inte hade uppdaterat programmet. nu är det länge sedan jag använde dosan att logga in med bankid, men kolla det här om det är  någon lösning.

Annons:
Kaj
5/30/17, 9:55 AM
#7

Det finns 2 sätt att använda BankID

Dels ett internt som du i så fall installerar på din dator (används inte så ofta längre och är inte att rekomendera) och dels ett som du laddar ner till din Mobil. Du verkar ha laddad ner Mobilt BankID vilket är det bästa och rätta av dig.

När man sedan är på en sida som ex Tradera så ska du välja den variant av BankID du har. I ditt fall verkar du ha klickat på BankID på denna enhet vilket är din dator och då kommer du få exakt det felmeddelande du har.
Titta lite till på sidan där du skall identifiera dig med BankID. Det skall finnas ett val som heter MobiltBankID eller något i stil med MobiltBankID på en annan enhet. Välj MobiltBankID. Nu kommer webbläsaren tala om för dig att du skall starta ditt MobilaBankID = på din telefon. När du gjort det får du på telefonen upp en sida där du skall ange din pinkod. Om du anger rätt pinkod kommer websidan på datorn omgående att logga in dig.

Du ska inte behöva använda din kortläsare i datorn om du har MobiltBankID. Den behöver du bara använda om du har BankId på datorn och din bank kräver att du då tillsammans med din lokala BankID även identifierar dig via kortläsaren.

Här är ett exempel på om du skall logga in på skandiabanken. Där ser du att det finns både BankID och MobiltBankID
https://login.skandia.se/

Kaj
5/30/17, 10:01 AM
#8

Verkar som att du har Handelsbanken och att du är kund där.
Pröva att gå till deras inloggningssida https://secure.handelsbanken.se/bb/glss/servlet/prelogon?id=seprivsv

Välj att logga in med MobildBankID (andra valet i första raden). Om allt nu fungerar så skall du starta BankID appen på telefonen och signera för att logga in sedan skall du vara inloggad på Handelsbanken. Om det går bra vet du att ditt MobilaBankID fungerar som det ska.
På Handelsbankens inloggningssida har du om du väljer att logga in med Mobilt BankID även en länk till hur du installerar och hämtar Mobilt BankID.

Tokyo
5/30/17, 6:44 PM
#9

#7 När jag har skrivit in clearingnummer och kontonummer på Tradera och klickar mig vidare står det direkt att jag ska gå in på mitt mobila bankID, och under det "klicka här för att starta bankID på den här enheten". (Vilket jag har provat, fungerar inte). 

Det finns alltså ingen knapp man kan trycka på för att välja att identifiera sig via mobilen, utan det är det automatiska förvalet.

Problemet är då att mitt mobila bankID som sagt inte "känner av" att jag försöker använda det, utan det står bara att det "väntar på att jag ska starta en inloggning på en annan webbsida eller app" utan att registrera när jag gör det.

Tokyo
5/30/17, 9:39 PM
#10

#7 Mer exakt: när jag trycker på spara efter att ha skrivit in uppgifterna laddar det och står "Starta din BankID-app på mobilen eller datorn" med en knapp nedanför där det står "Klicka här för att starta BankID-appen på den här enheten".

På mobilen står det "klar att användas", och sedan "appen väntar på att du ska påbörja en inloggning eller underskrift med Mobilt BankID på en webbsida eller i en annan app". Ingenting händer.

Trycker jag på knappen "starta BankID-appen på den här enheten" står det "BankID säkerhetsprogram är installerat, men programmet hittar inget BankID".

Kan det bero på att jag har två giltiga mobila bankIDn? När det inte fungerade första gången provade jag att beställa en gång till vilket innebär att jag nu har två stycken. Borde jag spärra dem och beställa nytt?

papa-bear
5/30/17, 10:45 PM
#11

jag hittar inget om mobilt bankid på tradera, bara bankid, och att man skall ha säkerhetsprogrammet installerat på enheten. jag vet inte om appen räknas som säkerhetsprogram, men i alla de fallen man loggar in med sitt mobila bankid, skriver man väl in födelsedata först och klickar på en knapp på sidan man vill logga in på för att komma i kontakt med mobilen där man knappar in sin pinkod. jag blir ju fundersam på hur deras lösning ser ut, men jag har ingen lust att skapa ett användarkonto bara för att meka med det här, om jag inte minns helt fel har väl tradera blivit hackad någon gång, så jag står över.

Kaj
5/31/17, 8:29 AM
#12

Om Tradera stödjer MobiltBankID skall du INTE klicka på
"Klicka här för att starta BankID-appen på den här enheten". Den här enheten menas den dator du just är inne på mot tradera. Du sa att det ovanför står starta MobiltBankID. Är det ine en länk du kan klicka på???

Om inte Tradera stödjer MobiltBankID kan du installera BankID på din dator (Den här enheten). Du kan ha BankID på flera olika plattformar (samtidigt) såsom din mobiltelefon, din surfplatta, din stationära eller bärbara dator (=BankID på fil), BankID på ett smartkort mfl.
Det är bara att göra samma sak som då du installerade på din mobil. Börja med att hämta hem BankID programmet till din dator - https://www.bankid.com/
Hämta sedan hem ett certifikat till programmet hos din bank - du kommer antagligen få ett sms med en kod som du skall ange i BankID programmet på din dator som sedan hämtar hem och installerar certifikatet till din dator.
Sedan skall du kunna köra BankId även på din dator

OBS! dock att det finns olika varianter av BankID. En för privatpersoner som man använder för att legitimera sig med. En annan är för företag och organisationer som skall kunna ta betalt av andra - dvs där man kan integrera BankId till en försäljningstjänst.
Du får läsa lite på https://www.bankid.com/ för att se om du har hämtat rätt produkt för ditt ändamål

Denna sida från Bankerna kan du använda för att testa ditt BankID oavsett vilken plattform du har installerat den på. Du gör inga betalningar eller så utan testar bara att allt fungerar och är rätt installerat hos dig.
https://test.bankid.com/

Tant Grön
5/31/17, 9:57 AM
#13

Vill bara säga att man måste inte ha BankID för att kunna sälja och ta emot betalning på Tradera.

Annons:
papa-bear
5/31/17, 12:37 PM
#14

#13 om jag förstått rätt så måste man ha det om man använder traderas betallösning, om det även fungerar på ett annat vis, så gör det väl det.

Tokyo
5/31/17, 2:13 PM
#15

#14 Behöver man inte fylla i uppgifterna där det står "fyll i bankkonto" på Tradera om man väljer att sälja med Klarna? När jag valde det alternativet behövde jag inte använda bankID (vilket var anledningen till att jag valde det) men det står fortfarande en varningstriangel och att jag ska fylla i bankkontot när jag går in på "mitt tradera".

Och fungerar betalningen annorlunda för köparen av mina produkter om jag har valt att sälja med klarna eller kan de fortfarande välja själva på vilket sätt de vill betala?

papa-bear
5/31/17, 2:27 PM
#16

nu är jag inte expert på nåndera eller endera, och jag känner att mitt försök att hjälpa nått gränsen för vad jag kan, vilket är vad som står om traderas betallösning på deras hemsida, så jag tackar för mig den här gången.

Kaj
5/31/17, 2:47 PM
#17

Jag vet inte heller hur Traderas köp/betalningsmetoder fungerar så mitt förslag är nog att du vänder dig till deras support för att få reda på vad du måste ange eller inte då lägger upp ett objekt till rörsäljning.
Annars är risken stor att vi ger dig fel information.

Jag kan bara vägleda dig hur BankId ska fungera på dina enheter. Där kan du testa på sidnan jag angav ovan för att se att ditt bankID verkligen fungerar på din aktuella plattform (mobilen, datorn, surfplattan …)

Tokyo
5/31/17, 10:10 PM
#18

#12 Det är ingen länk man kan klicka på nej, det är bara en uppmaning att gå in på BankID på mobilen och ett hjul som snurrar (laddar) ovanför i väntan på att jag ska gå in på mobilen.

Tokyo
5/31/17, 10:42 PM
#19

Jag testade bankID på kort ansluten med sladd på test.bankid.com och det fungerade, men när jag ansluter kortläsaren med sladd och skriver in kontouppgifterna i Tradera står det fortfarande att bankID saknas.

Jag trodde verkligen för en sekund att det skulle fungera och ändå fungerar inte skiten? För det är väl "bankID för användare" jag ska ha för att kunna använda det på Tradera?

Kaj
6/1/17, 12:18 PM
#20

Men då vet du att ditt BankId på kort fungerar och att felet alltså inte ligger i BankID.
Men du bör göra samma testa på ditt MobilaBankID. Antagligen får du då åxå inga problem att komma in via testlänken ovan.

Därefter kan du vända dig till Traderas support och fråga om de har något problem med sin BankID lösning för bevisligen fungerar ju ditt BankId både på mobil och på kort.

Annons:
Tokyo
6/1/17, 8:10 PM
#21

#20 Ja, jag har ju som sagt testat mitt mobila bankID via den sidan förut och det fungerade.

Jag skickade ett mail igår kväll till deras kundsupport angående detta.

Upp till toppen
Annons: