Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1137 ggr
Hoseok
6/2/17, 4:26 PM

Mikrofon har slutat fungera

Hej, tänkte kolla om det är någon som vet vad som kan vara felet.

Jag har en sE X1A-mikrofon som är inkopplad i en behringer u-phoria umc22. Från det externa ljudkortet till datorn går det en usb-kabel. Jag har inte kopplat in hörlurar direkt i ljudkortet utan de är inkopplade direkt i datorn. (Har ändå inte den typen av adapter som behövs för att koppla in till ljudkortet).

I Onsdags fungerade mikrofonen helt utmärkt. Jag har nu flyttat och har svårt att tro att varken mikrofonen eller ljudkortet skadats av det (Förhoppningsvis). När jag satte upp allt så märkte jag att det inte tas upp något som helst ljud.

Jag testade att försiktigt höja gainen och då upptäckte jag att när den är på max så tar den upp ljud. Men datorfläkten skriker, det låter som att man är i en burk och jag kan ju inte ha på högsta gainen, inte direkt optimalt även om det hade låtit bra.

Om jag drar ut sladden från micken så raspar det till, så datorn Reagerar ju på den i alla fall..

Kollat runt bland inspelningsenheter och testat att ändra allt känns det som. Ingen skillnad. 

Vad tusan har hänt sen onsdags? Det är samma dator, inga nya uppdateringar. Drivrutinerna är uppdaterade till ljudkortet.

Någon som kan ha en idé? Är evigt tacksam, för behöver egentligen få igång micken så fort som möjligt..

Edit: För att slippa eventuella uppenbara frågor:
Jag har testat att starta om datorn, jag har testat att koppla ut ljudkortet, jag har testat att koppla ut micken, jag har gjort en kombination av allt.

Annons:
papa-bear
6/4/17, 2:56 PM
#1

du har inte något mätinstrument så att du kan se om något hänt med mikrofonen? är inte kondensatormikrofoner väldigt känsliga för stötar och liknande? tittade på bilder på google och funderar om det inte kan vara något med innandömet i mikrofonen ändå. du kanske inte vill öppna den med tanke på eventuell garanti, men någon form av mätning är väl det enda som kan ge dig ett svar på vad som kan vara fel.

Upp till toppen
Annons: