Annons:
Etiketthårdvara
Läst 946 ggr
chelona
2017-06-12 18:04

Ny CPUkylning, hjälp uppskattas

Jag sitter här med en fyra år gammal dator. På senaste tiden har min cpukylning börjat ge ifrån sig ett klickande ljud, och iom att det är ett slutet vattensystem med fyra år på nacken är det läge att leta efter ett nytt. Problemet är att jag inte har någon aning om vad jag ska ha.  Min nuvarande cpukylning är en CoolerMaster Seidon 120v med en fläkt. Jag vill gärna fortsätta med vattenkylning, men jag blir så förvirrad över vad jag ska köpa och vill ha hjälp med att få reda på vad som är kompatibelt med det jag redan har. Själva processorn är en intel core i7 med LGA2011-socket. Någon vänligt själ som kan hjälpa mig reda ut detta?

💣

Annons:
chelona
2017-06-12 19:56
#2

Jag tror jag bara har plats för 120 mm fläkt så som resten av datorn är byggd. Har kikat lite på CM masterliquid 120, själva radiatorn är lite större än den jag har nu men den tycks kompatibel med 120mmfläktar. Hur viktiga är måtten när det kommer till sådant här? Skulle kännas så surt att beställa något bara för att inse att  att den inte går att gängas fast i lådan :/

💣

[VSK]
2017-06-12 21:41
#3

120 mm är ju alltid 120 mm. Måtten står ju så det är väl bara att mäta i din låda om den får plats.

JonasDuregard
2017-06-14 10:42
#4

#0 Av rent intresse: Finns det någon anledning till att du vill använda vattenkylning?

[VSK]
2017-06-14 10:56
#5

Rent generellt sett så brukar man välja vattenkylning om CPU går för varm. Minns jag inte helt galet så leder vatten värme/kyla ~24 ggr bättre än luft. 

P1: Nån som vet några bra gummistövlar att tipsa om?
P2: Vad skall du ha gummistövlar till?

JonasDuregard
2017-06-14 11:11
#6

#5 Det var en enkel fråga (och inte riktad till dig). Jag tror det finns många här som uppskattar lite bredare svar än precis det de frågar efter. För att använda din liknelse: Om någon frågar om bästa gummistövlarna för att ta sig över en å kan de kanske uppskatta ett tips om att det finns en bro precis i närheten 😉. Ledsen om du tycker det stökar ner i tråden men du gör inte saken bättre precis… 

.

Angående val av vattenkylning så finns olika anledningar att välja det. Förutom hög temperatur (vid luftkylning) som du nämner så kan det till exempel vara andra ljudnivåer. Jag undrade väl mer om TS visste vad det är som föranleder den höga temperaturen (om datorn står i ett skåp med dålig ventilation till exempel, eller om den är kraftigt överklockad) eftersom en i7:a vanligtvis inte behöver vattenkylning (som mest borde den generera 130W värme, förhoppningsvis betydligt mindre).

Det finns också många som väljer vattenkylning för att det är häftigare än luftkylning och de har "bra kylning som hobby", vilket jag tycker är ett skäl så gott som något.

Annons:
[VSK]
2017-06-14 11:25
#7

#6

En bra luftkylning är så mkt tystare än vattenkylning så du anar inte (om vi inte pratar om hög OC men det är ju knappast relevant i den här tråden).

Vilka är det du syftar på som vill ha ett bredare svar än det jag gav? Spännande detta, berätta 🙂

Om du undrar så mkt, är det inte bättre att du talar ur skägget och ställer frågorna rakt ut istället för att folk skall behöva gissa vad du eventuellt kanske menade med din fråga?

Om man väljer vattenkylning för att det är "häftigt", så är det inte så svårt att se vilka vattenkylare som passar, utan det är ju bara att Bling-Bling bläddra på bland alla enheter som finns.

Om du läser #2 så ser du att TS inte har en aning om vilken vattenkylare som får plats eller inte. Jag förstår att du är uttråkad och är ute efter polemik, men tro mig, du kommer torska. 

TDP betyder inte hur många Watt en CPU förbrukar utan hur pass kraftig kylare man måste ha för att kyla respektive CPU.

JonasDuregard
2017-06-14 11:55
#8

"En bra luftkylning är så mkt tystare än vattenkylning så du anar inte (om vi inte pratar om hög OC men det är ju knappast relevant i den här tråden)."

Kanske det. Beror lite på var man har pumpen i förhållande till var man sitter tänker jag. 

"Om du undrar så mkt, är det inte bättre att du talar ur skägget och ställer frågorna rakt ut istället för att folk skall behöva gissa vad du eventuellt kanske menade med din fråga?"

Jag ställde frågan rakt ut men den var som sagt inte riktad till dig och jag ser inte hur du skulle kunna svara på den. 

"Jag förstår att du är uttråkad och är ute efter polemik, men tro mig, du kommer torska. "

Du har så fel man kan ha. Jag är helt ointresserad av att tjafsa med dig och har på inget sätt uppmuntrat dig. Snarare är det du som verkar extremt intresserad av att bråka och missförstå, och jag vet inte varför. 

"TDP betyder inte hur många Watt en CPU förbrukar utan hur pass kraftig kylare man måste ha för att kyla respektive CPU. "

Det är ett mått på maximal värmeutveckling under normal operation, precis som jag skrev. Att säga att det är ett mått på hur mycket kylning som krävs är ett annat sätt att säga samma sak.

[VSK]
2017-06-14 12:16
#9

#8

Beror på vilka omständigheter som råder i det rummet datorn står i. Gissningsvis så står den i ett vanligt rum, tex sovrum eller "kontor". Vart pumpen sitter i en dator spelar oftast inte speciellt stor roll utan mer vart kylaren är monterad och med vilka fläktar och hur de är placerade.

Nä jag vet att frågan inte var riktiga mot mig men svarade dig ändå då du inte förstod din retoriska fråga själv. 

Om en person frågar vilka kylare som passar till ens sockel så får man anta att frågeställaren vill ha svar på det och inget annat. Är väl rätt ointressant vilka färger man har på PCB tex.

Är inte det minsta intresserad av att tjafsa, men då jag sett en hel del inlägg från din sida så vet jag att du gärna vill röra om i grytan lite då och då. Gå OfT mao.

Exakt vad menas med max värmeutveckling under normal operation? Skulle man bygga kylning på Idle till säg 25% belastning per core i gällande CPU, så kommer datorn att värmetrottla så det skriker om det när den får sträcka ut. 

En TDP ligger alltid ovan vad en CPU´s maximala effektförbrukning är. 

1. Vet nån vilken LED-lampa som passar min armatur xx?
2. Vad har du för färg på golvet?

JonasDuregard
2017-06-14 13:55
#10

#9 "Om en person frågar vilka kylare som passar till ens sockel så får man anta att frågeställaren vill ha svar på det och inget annat."

Du får anta vad du vill. Hen ville nog inte ha allt det här tjafset i alla fall…

"Är väl rätt ointressant vilka färger man har på PCB tex."

Jaha. Kanske därför ingen frågar om det. ☝️

.

"Exakt vad menas med max värmeutveckling under normal operation?"

Varför envisas du med att gå off topic? Här kan du läsa vad som avses med TDP https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

"En TDP ligger alltid ovan vad en CPU´s maximala effektförbrukning är. "

TDP är ofta lägre än "peak power". Hur som helst, så är 130W en bra övre gräns för värmeutvecklingen för en i7 så luftkylning borde räcka.

[VSK]
2017-06-14 14:53
#11

#10

Du får anta vad du vill. Hen ville nog inte ha allt det här tjafset i alla fall…

Så varför spåra du ur totalt och gick OfT från första början? 

Jag läste TS´s frågeställning samt svarade på den. Du började snöa in på helt andra grejer. Trollvarning på dig nu. 

Jag: Jag undrar vilken spik jag kan ha till min trävägg för jag tänkte hänga upp en liten tavla.

Du: Får man fråga varför du väljer spik och inte skruv.

🤪

JonasDuregard
2017-06-14 18:19
#12

😴

chelona
2017-06-26 13:04
#13

Mah, vill mest ha vattenkylning för att så som de byggde datorn inuti lådan och hur chassit är utformat med ventilation etc så kan jag få luft direkt utifrån lådan med en vattenkylning, till skillnad från med en cpufläkt. När jag belastar den går den inte nödvändigtvis supervarmt, kommer upp i ca 60-70 grader vid videorendering om jag har otur, men för det mesta håller den sig runt 50. Jag vill minnas att den gick kallare när den var ny. Lådan står inte i ett skåp utan på bordet bredvid skärmarna.

💣

Annons:
[VSK]
2017-06-26 13:17
#14

#13

Damm och åldrad kylpasta brukar höja temperaturen med tiden om man inte håller efter datorn.

chelona
2017-06-26 13:22
#15

#14 Ja urdammad har den inte blivit på ett tag nu heller förstås, men vad gäller kylpasta, ska den bytas? Andra mer insatta(än mig dvs) jag pratat med säger att den kyler bättre ju äldre den blir och att en inte ska byta den när en byter kylsystem? Kanske beror på vilken kylpasta det är  iofs och vad den innehåller

💣

[VSK]
2017-06-26 14:01
#16

#15

Beror på vilken slags kylpasta man har. Traditionella billiga kylpastor som brukar följa med är inga höjdare normalt sett och bör bytas ut. Har ingen statistik på hur länge de bra kylpastorna håller, men det skadar nog inte med att byta ut kylpastan mot nåt bättre. 

Artic Silver 5 är en kylpasta med några år på nacken men den blir bara bättre med tiden sägs det, samt att den ej är ledande (ström).

Upp till toppen
Annons: