Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1991 ggr
Scorpio97
2017-06-22 19:14

Hörlurar - hör musik men inte röster

Ber om ursäkt om detta är fel forum, visste inte vart jag skulle sätta frågan riktigt.

Köpte nya hörlurar av märken Philips från Clas Ohlson. Jag var väldigt nöjd men efter ett tag så började sladden glappa. Är lite osäker på exakt hur lång tid det var sen köpet eftersom jag inte har orginalkvittot kvar men under ett år i alla fall. Tillslut fungerade dom inte alls så jag gick in och reklamerade. Fick ett nytt par. Detta var i januari i år.

Idag satt jag och lyssnade på en podcast på datorn när ljudet plötsligt började spraka. Sen blev det tyst. Tänkte att det kanske var datorn som krånglade så jag provade med mobilen istället, med en annan podcast. Då hör jag bakgrundsmusiken men inga röster när personerna pratar (hade lyssnat på podcasten tidigare så jag vet när det är prat). Provar med olika klipp på youtube, och det är samma där - bakgrundsmusik och liknande hörs men andra ljud är helt tysta eller sprakar bara. 

Är det bara att gå och reklamera igen, eller går det att göra något? När jag googlar så pratar en del om inställningar på datorn/mobilen, men då borde det väl inte ha hänt så plötsligt?

---

Om jag måste reklamera så vill jag ju inte ha samma sort igen, för jag litar inte på att dom håller. Är det i så fall någon som har tips på några liknande hörlurar? Antingen med relativt lång sladd eller eventuellt sladdlös (har dock ingen erfarenhet om det fungerar bra eller om det krånglar?). Kan gå upp lite i pris om det krävs och dom håller bra.


//Jessie

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-22 19:17
#1

Jag skulle nog helt enkelt ha lämnat tillbaka och köpt ett annat par.

Scorpio97
2017-06-22 19:26
#2

#1 Ja, det är väl det jag lutar mot också. Men då vill jag ju hitta ett par jag gillar lika mycket och som helst finns på Clas Ohlson. Brukar ju vara enklare att få byta vara än få pengarna tillbaka, dessutom är väl praxis att butiken ska få tre försök att fixa felet/ge ny vara innan man häver köpet (om jag minns rätt från juridiken). Dessutom verkar det ju vara ett annat fel nu än förra gången


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-23 00:41
#3

#2 Vad har du för budget? Jag skaffade mig ett bra par med bluetooth (och sladd) så man kan använda dem till samtal på både mobil och dator🙂400 tror jag de kostade.

Scorpio97
2017-06-23 10:28
#4

#3 Dom jag har nu kostade 400 kr, så runt där eller något dyrare hade jag väl tänkt. Skulle du kunna länka till dom du har? :)

Insåg att jag nog inte har bluetooth på min dator, så det är ju bra om det finns sladd också. Har dock inget behov av att kunna prata i dom för det gör jag ändå inte.


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-23 12:19
#5

#4 De fanns tyvärr inte kvar. Jag köpte dem för ca 2 år sedan så :/ Du får nog helt enkelt pröva dig fram. Plocka med dig mobilen och be om att få provlyssna. Något bra lär du hitta!🙂Så får vi hoppas att de inte strular som det nuvarande paret.

Scorpio97
2017-06-23 12:32
#6

#5 Jag gjorde det förra gången jag köpte och vad jag har sett så har dom i princip samma utbud nu. Hörlurarna jag har nu är stora (och väldigt bekväma), och när jag köpte dom så hade dom inga andra liknande så jag tror tyvärr inte dom har det nu heller :/ 
Ljudet är jag inte lika petig med egentligen, jag har ett par gamla 50 kr-hörlurar och jag tycker ljudet är helt okej på dom också liksom. Då är det viktigare för mig att dom inte släpper ut ljud så att jag kan lyssna relativt högt utan att störa folk på bussen samt att dom sitter riktigt bekvämt. 

Men jag får kolla lite noggrannare på vad dom har, annars får jag väl prata med någon anställd, det kan ju hända att dom kan ta in någon annan modell eller så. Annars får jag väl hoppas på att på att dom går med på att ge pengarna tillbaka så jag kan kolla någon annanstans.


//Jessie

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-23 16:32
#7

#6 Kika runt på internet, skulle jag säga! Större sidor såsom Netonnet har många olika priser att välja emellan och bör ha recensioner.

Kaj
2017-06-26 13:53
#8

Jag är ju mer förvånad över att det kan höras bakgrundsmusik men aldrig något prat. Såvida dessa 2 olika ljud inte är inspelade på höger respektive vänster kanal separat verkar det ju helt otroligt  att det skulle gå att särskilja pratet och att det slutar fungera.
Har du kollat att spela vanlig musik som du lagt in på din telefon eller dator? Hur är ljudet på en sådan fil?

Du kan gå tillbaka till CO och be att dom pluggar in lurarna i en av sina telefoner eller dator och kollar om dom får ljud.

Scorpio97
2017-06-26 15:50
#9

#8 Jag tycker också det är jättemärkligt, men det verkar ändå vara så. Ljudet är lika på höger och vänster sida. Hörs musiken så hörs det på båda sidor osv. Vet inte om det ändå kan vara vänster/höger kanal..?
Jag har spelat två låtar från mobilen och då hörs musiken. Ljudet är dock av mycket sämre kvalité än det är annars. På youtube hörs musiken i vissa klipp men inte i andra. Har ingen musik på datorn att prova med. Så det känns väldigt slumpmässigt vad som hörs och inte, förutom att det aldrig är vanliga röster. Men det sprakar mycket på ljudklipp där det ska vara prat, vet inte om det har betydelse?

Var till butiken igår. Jag började förklara vad exakt som krånglade, men då avbröt den anställde mig och sa att han bara behövde veta att dom var trasiga. Jag bekräftade att dom inte fungerade som normalt och då bad han mig hämta dom hörlurarna jag ville byta till. Så han verkade inte vara intresserad av att provspela med deras utrustning eller liknande. Det var lika förra gången jag reklamerade hörlurar, han ville bara veta att dom var trasiga men inga detaljer om hur/varför eller så. 

Så nu har jag ett annat par. Bluetooth samt sladd och hittills är jag nöjd i alla fall. Får hoppas att dessa håller lite längre :)


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-27 17:47
#10

Hoppas att du har bättre lycka med denna modellen! Kan tillägga att mina bluetooth-hörlurar får bruten anslutning när täckningen försvinner. Har hänt på tågresor. Lite pinigt att musiken helt plötsligt spelas ur mobilens högtalare :s Hade nämligen glömt medföljande sladd och fick den skickad, men kuvertet hade öppnat sig och sladden hade ramlat ur..

Scorpio97
2017-06-27 17:48
#11

#10 Tack för varningen, ska tänka på det :)


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-27 19:24
#12

#11 Inte säker på om alla bluetoothenheter behöver täckning faktiskt.. Hoppas att det inte är så och att mina hörlurar är funky bara😃

Kaj
2017-06-28 08:21
#13

Klart alla Bluetooth lurar behöver täckning. Men det är mellan luren och telefonen som täckning måste finnas. om du lämnar telefonen på ett ställe och sedan går i väg så kommer du märka efter ca 5-15 meter (beror lite på vilken typ av BT du har) så kommer luren och telefonen att tappa kontakten med varandra.
BT är gjort för kommunikation på korta avstånd.  Ungefär upp till 10 meter är normalt. Med senaste tekniken (de med egen strömförsörjning) kan i bästa fall det fungera upp emot 100 m.
Men för oss vanliga döda med lurar och BT till telefon, platta eller vanlig dator - räkna med max 10 meter.

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-28 21:31
#14

#13 Nej, det var inte klart för mig😛Visste om avståndet dock.

Scorpio97
2017-06-28 21:41
#15

Jag visste om att dom tappar kontakten efter ett visst avstånd. På mina hörlurar står det 10 meter och det stämmer säkert ungefär. Men om det är så att min mobil också börjar spela ur högtalarna istället så är ju det bra att veta, så att jag ser till att vara beredd och/eller tar med sladd om jag vet att täckningen är dålig :)

Blir det samma sak att åka tåg i tunnel och tappa täckningen som att gå utanför dom 10 metrarna? Alltså om jag provar att gå för långt och mobilen inte börjar spela upp i högtalarna istället, så kommer den inte göra det i någon annan situation heller?


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-28 21:52
#16

#15 Mina hörlurar var som så att oavsett vad som gjorde att täckningen försvann så började musiken spelas ur mobilen bara. Fick även börja om att ansluta dem till mobilen igen.

Med ett annat par som var hörlurar - dator så fortsatte musiken spelas men hördes bara i hörlurarna när jag kom inom rätt avstånd igen, fast när man kopplar dem till datorn så ställer man ju in att de hörlurarna är valda och därför går det ju inte över till högtalarna på datorn när avståndet blir för långt..

Scorpio97
2017-06-28 22:07
#17

#16 Då ska jag prova och se vad som händer med min mobil :)


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-28 23:03
#18

#17 Do it! Uppdatera sen, för jag är nyfiken😃

Scorpio97
2017-06-28 23:20
#19

#18 Provade nyss. Syrran fick stå vid mobilen och så gick jag ut på vägen tills ljudet försvann helt (hann längre än jag trodde, vet dock inte hur många meter det blev).

På min mobil verkar ljudspelaren pausas bara. Behövde inte ansluta hörlurarna igen, utan det var bara att klicka på play i musik-appen så hade jag ljud i hörlurarna igen. Skönt att veta att den bara pausar och inte byter till högtalarna :D


//Jessie

Kaj
2017-06-29 11:03
#20

Låter vettigt att ljudet i telefonen inte skall börja spela högt då man kommer för långt bort. Tror de flesta mobiler är gjorda så åtminstone Android mobiler - vet ej med IPhone dock). Alltså kommer man för långt från mobilen med sina lurar bör mobilen sättas i pause läge och inte börja spela högt.

Du ska inte förlora kontakten i en tunnel. det är avståndet mellan mobilen och din bluetooth enhet/lur som är avgörande. Det är inte som mobiltäckning som du kan förlora i en tunnel för där går täckningen mellan din telefon och din operatör och det är inte säkert att den signalen är stark nog att gå igenom tunnelns väggar.
Det problemet har du inte med Bluetooth eftersom både telefonen och luren är ombord på tåget.
Rent teoretiskt kan du förlora täckning på korta avstånd om något stör bluetooth överföringen. men det är väldigt ovanligt och jag har faktiskt inte hört att någon råkat ut för det. Bara avståndet kan i princip fälla din kommunikation inget annat.

Annons:
Scorpio97
2017-06-29 11:09
#21

#20 Okej, tack för info :)


//Jessie

[AnimeV4]
2017-06-29 12:10
#22

Min pausar om den har en högtalarsladd som dras ut eller om det är vanliga sladdhörlurar.

Problemet med att bluetooth-anslutningen bryts när täckningen försvinner kvarstår. Jag har en CAT B15, android.

Kaj
2017-06-29 12:41
#23

Jag skulle tro att problemet ligger i din CAT B15 telefon - dvs att det är den tillverkaren som inte riktigt följt standarden vid tillverkning av BT protokollet och Android. Inget att göra åt utom att köpa en annan telefon skulle jag tro.

Vad händer om du stänger av både WIFI och din nätverkskommunikation till din operatör?
Kan du överhuvudtaget använda BT då?

[AnimeV4]
2017-06-29 13:48
#24

#23 Ingen aning. Jag fick mobilen då pappa inte skulle ha den som jobbmobil längre och jag är aldrig ute så hörlurarna blir oanvända. Kan kika när jag vet vart de hörlurarna ligger nu. Jag är INTE tekniskt lagd :X

Kaj
2017-06-30 08:29
#25

En sak som slog mig. Är det så att ljudet försvinner i tunnlar då du lyssnar på streamad musik så som ex spotify eller någon radiostation eller dylikt?
I så fall är det fullständigt naturligt att ljdet försvinner i en tunnel om din mobiltäckning försvinner - spotify etc streamar nämligen över ditt mobilabonemang.
Men om du har ljudfiler sparade i telefonen så skall det inte påverkas av tunnlar om du spelar dessa filer.

[AnimeV4]
2017-07-01 18:20
#26

#25 Jag har nog oftast lyssnat via mobilens egna musikapp med filer, annars YouTube. Bra punkt där. Får pröva!

Upp till toppen
Annons: