Annons:
Etiketthårdvara
Läst 908 ggr
Tobbe_490
2017-06-25 13:04

Föra över data från en extern hårddisk till en ny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Minnet på min externa hårddisk (LaCie) börjar ta slut och jag måste skaffa en ny (och större). Jag har lagrat filer men även gjort backup på den från min PC. LaCie är ansluten till datorn med en vanlig USB-kabel.
Kan någon ge mig tips hur jag för över allt till en ny hårddisk?

Annons:
Carmarino
2017-06-25 13:56
#1

Är den nya hårddisken också ansluten med USB-kabel? I så fall kan du ju bara kopiera från den gamla till den nya - under förutsättning att du har möjlighet att koppla in bägge i datorn samtidigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2017-06-26 14:06
#2

Som sagt det är bara att kopiera över till den nya datorn såvida det inte är C disken med operativsystemet på (men det verkar det ju inte vara eftersom du kopplar disken via USB kabel).

Har du bara en USB port på din dator så kan du köpa en USB-hubb.
https://www.netonnet.se/Search?query=usb+hubb

Du kan köpa vilken som helst av dessa. om din dator stödjer USB3 så rekommenderar jag en USB3 hubb. Om den bara stödjer USB2 så tjänar du inget på att köpa en USB3 hubb. Klarar din dator USB3.1 så är ju det det bästavad gäller snabbheten.

Räkna dock med att det kommer att ta tid att kopiera över allt data. Beroende på hur stor den nuvarande disken är och om du använder USB2 eller USB3.
Räkna med upp emot ett dygn eller mer som den bara kommer att tugga på med kopieringen. Om det är jätte många små filer (typ bilder eller andra filer under 5 MB) så tar det ännu längre tid än om du har färre men större filer.
Jag vet ju inte vilket OS du har men om det är Windows så skall du veta att filkopiering inte är den snabbaste processen och framför allt inte om man tar många filer i taget.
Där rekommenderar jag dig att ta 5-10 bibliotek åt gången max.

JonasDuregard
2017-06-26 14:29
#3

#0 Filer ska som sagt inte vara svårt om du har båda anslutna samtidigt. Har du använt något särskilt program för att göra backup (och i så fall vad är det du har säkerhetskopierat)? Det kan vara lite klurigare, men i värsta fall antar jag att du kan göra en ny backup helt enkelt, och vill du ha kvar de gamla så sparar du kanske din gamla hårddisk?

Upp till toppen
Annons: