Annons:
Etiketthårdvara
Läst 679 ggr
Klarar_Hogberg
2017-07-12 12:54

Skillnader - nätaggregat

Tja! Är det någon som kan förklara för mig varför man använder traditionella nätaggregat och switchande nätaggregat på olika ställen? För mig verkar det som att switchande nätaggregat är mycket bättre och jag undrar då varför man inte använder dessa i stationära datorer?

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Annons:
[VSK]
2017-07-12 13:07
_Fisken
2017-07-14 07:09
#2

Switchat: Låg vikt, litet format, har en viss livslängd (tänker på kommersiella), kan ge störningar.

Järnkärnetransformatorer: Tunga, stora, mycket lång livslängd, sällan skapar störningar.

morten.dynamite
2017-07-15 20:44
#3

I stationära datorer sitter det ett switchat nätagg och det är uppbyggd av halv eller hel brygga, den “lilla” adaptern till laptopen är en switchad av flyback typ. Man använder linjärt nätagg när man inte vill ha störningar som i audio kretsar. Fördelar med switchat är Högre frekvens = mindre trafo Högre verkningsgrad = mindre förluster = mindre värme Billigare (flera komponenter men järn och koppar är dyrare) Nackdelar med switchat är Störning från switchningen ( ligger oftast någonstans från 10 tals kHz till 100 tals kHz ) Kan skapa rafiostörningar Känsligare för över / under ( om inte designad rätt inte många kommersiella som är säkra med underspänningsskydd ) spänning, känslig för strömspikar, känsligare mot “misshandel” stänger ner vid minsta överström ( en vanlig 50 Hz trafo är nästan omöjligt att ha sönder ).

Upp till toppen
Annons: