Annons:
Etikettövrigt
Läst 2084 ggr
Marinas Mix
7/31/17, 10:09 AM

Oskarp text

Sedan sista uppdateringen av windows, ser vissa teckensnitt konstiga ut.
Brukar använda Comic Sans i mina dokument, för att jag gillar den stilen.
Men inte nu längre.
Finns det någon inställning man kan göra för att få den skarp och "ren" igen?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Tobbe_490
7/31/17, 10:13 AM
#1

Vilket skrivprogram använder du?

Marinas Mix
7/31/17, 11:43 AM
#2

Använder Microsoft office 2007

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
8/5/17, 8:01 AM
#4

Ska kika på det #3, men för tillfället löste jag problemet genom att gå tillbaka till den tidigare varianten av windows.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
8/7/17, 10:45 AM
#5

Antagligen Cleartype.

Skriv "cleartype" i Windows sökruta och välj "justera Cleartype"

pröva först och helt avaktivera ClearType och se om det blev bättre.
Du kan även pröva och följa guiden och göra egna justeringar.

Marinas Mix
8/26/17, 10:35 AM
#6

Tack för tipset Kaj

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Marinas Mix
2/14/18, 8:33 AM
#7

Problemet har kommit tillbaka🤓
#5  gjorde som du föreslog, och allt såg bra ut, med allla andra teckensnitt, men inte med just Comic Sans, den var fortfarande suddig och oskarp, finns det något ställe i word där man kan ändra sådant? För jag kan inte hitta, hur jag än letar 😕

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2/14/18, 8:42 AM
#8

Det beror lite på vilken version av Windows du har.
Det kan du se genom att skriva Winver i sökrutan - då kommer det fram vilken version du har av Windows

Det finns många saker som kan påverka utseende av text i Windows. Windows har skalning av text vilket innebär att om man ställer in en för stor skalning så kan vissa saker bli suddiga. Från version 1709 har det blivit mycket bättre där men ex för version 1607 är det ibland suddigt om man skalar upp till ex 125%

Skriv bildskärm i sökrutan och välj Ändra bildskärmsinställningar.
Här har du nu olika skalningsalternativ för att förstora eller förminska text. Det enklaste är  att använda det första alternativet "ändra storlek för text, appar och andra objekt". Det slår direkt på allt på skärmen men har sidoeffekt att visssa saker kan bli suddiga (men som sagt bättre i version 1709 där det går bra att skala upp till ca 125% utan att det blir suddigt
Går du in på länken Avancerade inställningar (borttagen i version 1709 men skall komma tillbaka i nästa version igen) så kan du styra mer detaljerat genom att ange vilka objekt du vill skall vara större eller mindre - ex menyer, ikoner, rubriker etc.

Marinas Mix
2/14/18, 10:10 AM
#9

Vill ju bara ändra i word och excel, så det ser bra ut med Comic Sans, på andra ställen är texten bra som den är.
Har version 1709 i windows, så då finns inte den länken med avancerade inställningar?
Det hjälper inte att ändra storleken, texten, just Comic Sans är fortfarande suddig,

(jag vet tjatigt , men jag gillar Comic Sans, är van vid att läsa den i mina egna dokument.)
Får väl använda word och excel på gammeldatorn, som inte är kopplad till internet och där ser Comic Sans ut som det ska.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2/14/18, 1:43 PM
#10

Korrekt länken till avancerat är borttagen i vers 1709.  Vissa säger att detta kommer vara permanent eftersom skalningen nu fungerar mycket bättre men jag har sett en lista med fixar på version 1803 som kommer nu i mars och där finns en punkt att dom fixat avancerat länken som var borta i  1709 men det återstå att se.

Hur som helst så  ser comic sans inte suddigt ut på min 1709 dator så det kan vara något med ditt grafikkort eller dess drivrutiner. Men då borde du även se vissa andra saker som suddiga förstås

Marinas Mix
2/15/18, 6:49 AM
#11

Kaj det är det som är det knepiga.Alla andra teckensnitt ser skarpa och klara ut i Word och excel på den här datorn ASUS med version 1709

Men på andra "gammeldatorn" med detta:

ser det helt enkelt ut som det ska

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaj
2/15/18, 7:57 AM
#12

Skulle nog försöka uppdatera drivrutinerna till grafikkortet om du inte gjort det.
Borde finnas en uppdateringsutility på leverantörens hemsida som uppdaterar till senaste versionen automatiskt

Zpookey
2/22/18, 2:02 PM
#13

Snälla…kan inte alla bara sluta att använda Comic Sans? 😭

Annons:
Upp till toppen
Annons: