Annons:
Etikettinternet
Läst 1330 ggr
Bill&Bull
8/25/17, 10:04 AM

Surf försvinner

Min mammas surf försvinner utan att hon använder datorn, datorn är också mycket trög att använda. Supporten kunde inte se vad problemet var men de kunde se att mamma inte använder all surf hon har iallafall. Vad göra??

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Huygens
8/25/17, 10:09 AM
#1

kör ett antivirusprogram

Bill&Bull
8/25/17, 11:19 AM
#2

#1 hon har ett som regelbundet söker igenom datorn.

||My Love For Animals Is Immortal||

Kaj
8/25/17, 1:37 PM
#3

Vad är det för operativsystem på datorn???

Är hon alltid uppkopplad via mobilt abonnemang? Bäst är ju om man har möjligheten att då det finns ett fast nätverk låta datorn gå upp mot det i första hand. Windows och Android sköter detta automatiskt om man ställt in och gått in på båda sätten. Så fort dom hittar ett fast abonnemang använder dom det i första hand.

Nåväl till ditt problem. Det verkar ju uppenbarligen som om något i datorn använder Internet hela tiden. Därav min fråga vilket operativsystem ni har.
Här bör man titta på vilka program och processer som är igång och om det är några hon fått in som absolut inte skall vara där.
Om det är ex Windows och hon har automatisk uppdatering på kommer det varje månad (andra tisdagen i månaden USA tid) att komma uppdateringar. Beroende på version av Windows men säg att hon har Win 10 så kan dessa filer vara på mer än 100 MB. Sådana uppdateringar bör man göra över en fast internet uppkoppling (via en routern exempelvis)

Sedan kan det vara så att hon ändå har ett virus. Beroende på vilket antivirusprogram hon har är dom sämre eller bättre på att upptäcka virus.

[VSK]
8/26/17, 9:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Står inte vilket operativsystem det gäller men chansar på Windows 10. Normalt sett så skall detta vara avstängt om man kör med surfpott, men det är inte säkert den automatiska igenkänningen fungerar. Då kan man stänga av den manuellt. (Min är grå för att jag blockerat den funktionen överlag). 

Har man flera datorer inom samma nätverk (bakom tex "modemrouter") så kan det vara klokt att dela i lokalt nätverk så att inte flera datorer laddar ned samma slags filer (om de alla köra med Windows 10). Gäller speciellt om man har surfpott. 

Skulle det inte vara detta som är orsaken så får man logga exakt vilka program/tjänster som nyttjar internet.

Bill&Bull
8/26/17, 9:39 AM
#5

Vi såg att det fanns en Windows 10 uppdatering som var igång, den var jätteseg på att uppdatera. Vi skulle stoppa den men det gick inte. Kan det vara den som drar surf då? Ja det är mobilt bredband hon har, aldrig varit prob innan detta.

||My Love For Animals Is Immortal||

[VSK]
8/26/17, 9:43 AM
#6

#5

Klart som tusan att en stor Windows update drar surfpott. Men kolla inställningarna jag visar på skärmdumpen som en säkerhetsåtgärd ändå.

Annons:
Bill&Bull
8/26/17, 9:46 AM
#7

Ska göra det :) Kan man stoppa denna uppdat på nåt vis?

||My Love For Animals Is Immortal||

[VSK]
8/26/17, 9:57 AM
#8

#7

Ja men lite handpåläggning så kan man det, men jag rekommenderar er ändå att fortsätta med uppdateringen. Uppdateringen är ju inte för skojs skull. Ta datorn till nån med fast internet och fortsätt där isf.

Kaj
8/28/17, 9:25 AM
#9

Har ni ingen router hemma med bredband eller har ni bara mobila uppkopplingar?

Om ni har en router med en fast internetkoppling så skall du koppla upp din Win 10 dator mot den routern. Då kommer all trafik i första hand gå via routern och de fasta internet abonnemangen brukar inte ha något pott utan man betalar en månadsavgift och får använda så mycket data man vill i surf.

Har ni bara mobila uppkopplingar så är det så klart ett problem för där kommer alla typer av uppdateringar från ex Windows dra trafik från surfpotten.
Genom att slå på Uppdateringar från flera platser som VSK visat här ovan kan ni minska surfpotten något men som sagt bara något.

Record
8/28/17, 11:37 AM
#10

Ja tror att boven heter "OneDrive" i Win 10, om vi har flera datorer i nätverket, därav en med "surf" ser man där hur "bollandet" mellan datorerna skapar trafik.

Nyligen fick jag mail från MS att jag skulle pausa mitt Onedrive-konto, annars skulle de kosta pengar. De hänvisade till att ja en gång accepterat villkoren

(13 sidor). Nästa steg ja väntar på är nog faktura från dem, enligt mailet stöder de sig på ett beslut i juni i år.

Kaj
8/28/17, 1:37 PM
#11

#10
Du får väl inte per automatik en faktura från Microsoft. I ditt abonnemang har du en viss gräns med data. Om du överskrider den kommer du inte kunna lägga till fler filer annat än att du antingen tar bort några filer eller köper till mer utrymme (och ja då kommer en faktura från MS)

Ja OneDrive kan även dra surftrafik om du har en väldig massa dokument och filer som du ändrar hela tiden. Men du kan ställa in så att det inte sker en synkning tillbaka till din dator vid ändringar. Då sparar du åtminstone halva bandbredden.
OneDrive är så klart precis som vilken annan tjänst som du använder som behöver skyffla data fram och tillbaka (tidningar, youtube, facebook mfl)

Har du få filer så lär inte OneDrive vara boven.

Record
9/11/17, 11:04 PM
#12

Tack Kaj.

Ja har kontot på MS med mitt företagsnamn och har överskridit gränsen, när ja tog bort en del filer kom ett mail att det nu var gratis igen. med tillägget att köpa till det nya virusprogrammet (med datapriser).

Synkningen av OneDrive tar nog en del av mobila surfpotten om man inte kan köra via routern (hemifrån).

Upp till toppen
Annons: