Annons:
Etikettövrigt
Läst 6041 ggr
ilenna90
2017-09-06 22:24

hur får jag bort textningen?? (tv)

jag vet att det här inte är ´rätt´ forum, men tänkte att det kanske borde finnas nån som är lite teknisk i alla fall? :)

jag har ett problem med att jag på något sätt lyckats få in textning på tv3 på tv:n. det är endast 3an, och när det är svenska program alltså. 
jag har gått in på inställningar där man b.l.a kan välja vilket ljud man vill ha, och så finns det en rubrik som heter textning men som är gråmarkerad och där det står att det inte är tillgänligt. så där kan jag inte stänga av någonting. 

jag har även klickat på knappen som heter tele-text och kommer då in på texttv, men där det står att texttv upphört på 3an, samt ´textning finns fortfarande på sidan 199.´ 
jag har testat att trycka in andra siffror än 199 men det gör ingen skillnad - texten är kvar. 
det enda jag lyckats med - genom att trycka fler gånger på teletext-knappen- är att ändra texten från svart till vit.. 

det är fruktansvärt irriterande med texten så jag skulle verkligen uppskatta om nån kan ge mig något tips! :( även om jag förstår att det nog är svårt när man inte själv har tillgång till tv:n. 
det är en canal digital-box om det har någon betydelse.

Annons:
Kaj
2017-09-07 10:04
#1

Det låter som om du har slagit på Text TV sidan 199 antingen på TVns text-tv funktion eller Canal digaital boxens text-tv funktion.
Även om TV3 slutat med text-tv så finns subtitle text kvar på sidan 199.

Så pröva att sla av text tv på både tvn och boxen. Det gör du enklast genom att först slå på den och gå till sida 100 (nu skall du få ett meddelande om att text tvn inte längre stöds av TV3.
Tryck då på exit knappen.
Om du är osäker på vad exit knappen är kan du pröva med samma sak på SVT1/2 för dom har fortfarande kvar text-tv. Om du kan gåur text tv där (både tvn och boxen) så gör du på samma sätt på TV3

ilenna90
2017-09-07 12:20
#2

jag testade nu att gå in på svt2, och där är det som sagt ingen textning (det är fortfarande bara på tv3.) men jag kommer in på text-tv därifrån. 

men när jag ifrån tv3 går in på teletext - får fram informationen om att text-tv inte finns, och sen klickar på exit-knappen så tar det ju ändå inte bort textningen. 
så hur menar du att jag ska slå av texten efter att jag gått in på text-tv-läget? :o

papa-bear
2017-09-07 12:53
#3

kan du gå in på boxen med en fjärr är det troligen det kaj vill att du provar också, om du inte gjort det, och kollar om du kan gå in på text-tv där, och provar att öppna och stänga, precis som han beskriver i sin senaste tråd.

ilenna90
2017-09-07 13:01
#4

jag är verkligen inte teknisk när det kommer till sånt här så hänger nog inte riktigt med på vad ni menar isåfall? :) 
jag har gått in på text-tv och även stängt ner den, men det gör som sagt ingen skillnad när det kommer till textningen.

Zepp
2017-09-07 23:14
#5

Använd fjärren till boxen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ilenna90
2017-09-08 00:00
#6

#5 självklart gjorde jag det…

Annons:
ilenna90
2017-09-08 00:00
#7

behöver för övrigt ingen hjälp längre.

Upp till toppen
Annons: