Annons:
Etiketttillbehör
Läst 918 ggr
JohannaKjellander
9/14/17, 1:17 PM

Extern hårddisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag har en MacBook Air och jag har en Seagate Backup Plus Drive som hårddisk. Den har fungerat väldigt bra men igår använde jag den på en HP dator. Allt fungerade perfekt men idag när jag anslöt den till min Mac kan jag inte flytta mappar eller något alls till hårddisken. Det står under "info" att jag bara har behörighet att "läsa" och att formatet är NTFS men jag har ju använt den utan problem på min Mac innan. Hur ska jag göra? Uppskattar all hjälp!

Tack på förhand!

Annons:
Kaj
9/14/17, 1:36 PM
#1

Var formatet NTFS även tidigare då du hade den på din MacBook Air?
Jag är ingen Apple kännare men tror att det är så att för att kunna använda NTFS på en apple eller Mac Airbook krävs att man har speciell programvara installerad ex NTFS for Mac från Paragon (finns säkert flera program)
Om disken inte var en NTFS tidigare i Macen så  kan det hända att då du kopplade in den i HPn så omformaterades den till NTFS men det är inte sannolikt för då borde allt data försvunnit.

Ett sätt är även att formatera disken som exFAT - en sådan skall vara kompatibel med Windows och Mac och även kalra stora filer med mera.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.649236/windows-ntfs-formaterad-disk-harddisk-mac-os-x

https://www.howtogeek.com/236055/how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac/

Zpookey
9/15/17, 12:05 PM
#2

Formatet kan inte ha varit NTFS ifall du kunnat skriva till den från Macen innan.
Den måste ha varit i formatet FAT32 eller exFAT innan.

Har den blivit konverterad till NTFS av någon?  (det görs inte automatiskt)
Tyvärr kan det bli problem med att konvertera från NTFS till FAT32.

Enklast är ifall du kopierar över alla filerna från hårdddisken till Macen, formaterar om disken till exFAT och sedan lägger tillbaka filerna från Macen till hårddisken igen.

Kaj
9/15/17, 2:01 PM
#3

#2 som alla vet är jag ingen fan av äpplen och deras produkter men visst är det väl så att det finns mjukvara som gör att man kan läsa NTFS på en Mac

Zpookey
9/19/17, 4:56 PM
#4

#2
Att läsa NTFS på en Mac funkar out-of -the-box.
Men du kan inte skriva till NTFS eftersom att det är en licensieringsfråga. M$ vill ha betalt.

Däremot går det att komma åt NTFS-volymer för både läs och skriv ifall man har Windows virtuellt på t ex Parallels desktop.

Kaj
9/20/17, 10:04 AM
#5

#4 - är det sant? vill Microsoft verkligen ha betalt för dom som skall kunna både läsa och skriva till en NTFS volym?
Jag har flera olika enheter av ex mediaspelare, blurayspelare etc som alla stöder NTFS. Menar du att dom alla har betalt Microsoft för att stödja NTFS?
Låter mysko tycker jag men jag vet inte förståss.

Däremot vet jag att om man satt egna behörigheter på kataloger eller diskar i NTFS under ex Windows så blir det problem om man flyttar disken till ett annat system (oavsett om det är ett Windows, Android, Mac …)
Orsaken är att Windows skapar en lista med behörighet på användarnivå i detta fall. Den användaridentiteten skapas som en SID på NTFS filsystem (alltså inte kopplat till ett användarnamn i klartext). Så om du flyttar disken till ett annat system som skall läsa NTFS disken så hittar den då denna SID och kollar ifall den aktuella användaren på det andra systemet är just denna SID. Det kommer den då inte vara för SIDen är unik för det ursprungliga systemet.
Ex - På ett Windows system har du en användare som heter Kaj. Till det användarnamnet skapar Windows nu ett unikt SID id.
Jag sätter nu speciella behörigheter på ex en NTFS volym eller bibliotek på denna där jag ger Kaj speciella rättigheter av något slag. NTFS bryr sig inte om användare Kaj utan ger SIDen de rättigheter som behövs.
Om jag nu tar den disken och sätter in den på ett annat system kommer SIDen inte finnas som användare på det systemet varför det kan bli problem för andra att komma åt diskens alla funktioner. Även om jag flyttar disken till ett nytt Windows system och där även lägger till en användare som även där heter Kaj kommer det inte att fungera. Användare Kaj på det andra systemet kommer där att få en helt annorlunda SID varför det alltså inte går att komma åt alla funktioner på disken.
Detta är en säkerhetsåtgärd i NTFS filsystem som skall hindra att om man stjäl en NTFS disk som är spärrad på behörighetsnivåer för användare skall man inte enkelt kunna flytta den vidare till en annan dator och bara skapa en ny användare med samma namn för att komma åt datat.

Så om man vill flytta runt en NTFS disk mellan olika system bör man se till att det inte finns några "speciella användarrättigheter" satta på disken. Man bör se till att "Autentiserade användare" har fullständiga rättigheter för läs och skriv på disken. Då kommer det gå att komma åt alla filer, bibliotek och alla funktioner på den NTFS disken även på andra system som du flyttar den till.

Upp till toppen
Annons: